groepsgrootte speciaal basis onderwijs en niet eens met indeling

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Novy4, 2 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    Weet iemand wat de maximale groepsgrootte is voor het speciaal basis onderwijs ?

MIjn zoon zit in groep 7 op een SBO , regulier onderwijs was voor hem niet te doen ivm een dysharmonisch profiel, inmiddels is het enigzins aan het weggaan bij hem of hoe je het kan noemen , er is meer harmonie laten we het zo zeggen :)

Hij doet ENORM goed zijn best en heeft prachtige resultaten al 3 schooljaren dus hij zit wel goed op die school, kleine groepen , meerdere leerkrachten op 1 klas en werkgroepjes op niveau . Er was sprake dat hij terug kon naar regulier onderwijs maar hier hebben we niet mee ingestemd ivm de verandering en korte tijd op zijn dan nieuwe school hij kan hier profiteren van de ondersteuning en aandacht die hij nu heeft en op regulier onderwijs misschien mist ... dus dan maar na groep 8 naar regulier voortgezet onderwijs.

Het was me al eerder opgevallen dat de groepen steeds groter werden en afgelopen week kreeg ik een brief van mijn zoon dat er ivm te grote groepen per 1/10 een nieuwe groep bij komt een combinatie van groep 5 6 en 7 :$
    Mijn zoon zou hier ook ingedeeld kunnen worden,waar ik het niet mee eens ben en dat ook niet ga worden .

gezien de prestaties van mijn zoon de afgelopen jaren van moeilijk lerende jongen naar een kind dat op allle vlakken goed en hoog scoort vind ik dat zij hem niet in een groep met 3 verschillende leerfases horen te plaatsen ....
    Ik heb hierover gemaild naar school en kreeg als antwoord eigenlijk te horen dat ik me niet druk moet maken maar geen duidelijk antwoord .
    Natuurlijk maak ik me hier wel druk om , hij hoef nog maar 2 schooljaren basisonderwijs te volgen en kan daarna doorstromen naar regulier middelbaar onderwijs . ik vind deze jaren belangrijk voor hem
    op de website van onderwijsinspectie lees ik dat de school onder basis toezicht staat nadat het in 2012 een zwakke school was en nu voor ruim een jaar geen toezicht nodig is .....

denken jullie dat ik me onnodig of terrecht zorgen maak hierover?

2. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ja, ik denk dat je je onterecht zorgen maakt. Zowel je zoon als de school hebben grote vooruitgang geboekt en juist binnen speciaal onderwijs is veel verschil in niveau tussen de leerlingen. Of ze dan uit 3 verschillende leerjaren komen, of binnen 1 leerjaar zitten, maakt praktisch gezien ws weinig uit.

3. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Die scholen werken toch juist met adaptief onderwijs omdat er zoveel verschillende kinderen in een klas zitten met een verschillend lesprogramma?
    Klassikale lesjes worden dan meer groepslesjes in kleine groepen en de rest van de klas werkt dan zelfstandig of onder begeleiding van de extra leerkracht.

Ze maken die keuze vast niet impulsief en zullen voor die groep een leerkracht zetten die dat goed aankan (instructie op meerdere niveaus)

Soms is dit juist beter dan een leerkracht die alles klassikaal doet op 1 niveau.
    Nu zal de leerkracht gedwongen worden om goed onderwijs op maat te geven.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn moeder werkt in so en zij hebben ook gigantische klassen. Reden: er is geen geld! Met alle goede wil van de wereld probeert de school er iets van te maken maar ze zijn enorm getroffen door alle bezuinigingen.. Speelt dat bij jouw school ook niet?

5. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoon zit ook op speciaal onderwijs.mhij heeft nu een klas met 11 kinderen. Ik geloof dat de max is 15 kids is. De groepen worden door bezuinigingen alsmaar groter. Als je bedenkt dat er dat 4 verschillende leerlijnen zijn in een klas, ben ik benieuwd hoe ze dat ga doen.

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    mijn oudste zit ook op een SBO.

Eerst waren het nog klassen van max 13 kids. Nu mogen ze een max van 18 kids per klas hebben.

Hier op het SBO is juist geen echte groepen. Ieder krijgt les op zijn eigen niveau. Dus je kerngroep kan bijvoorbeeld groep 4 zijn. Maar ga je met lezen heel goed dan ga je voor de les lezen naar groep 5. Gaat het rekenen niet zo goed dan ga je voor die lesuur naar groep 3.

Zo heeft mijn oudste 2 jaar in groep 3 gezeten. Niet wat leren betreft. De basisvakken kreeg hij in groep 4. Maar zijn kerngroep bleef 3 omdat dat sociaal emotioneel beter bij hem aansloot.

Ook in groep 4 waar ze dan bijvoorbeeld leren schrijven kunnen verschillende niveaus zitten. Sommige zitten in begin groep 4, anderen in eind groep 4.
    Werkt allemaal heel goed!

Misschien bij jullie sbo gaat de meng groep 5,6 en 7 ook wel goed werken.
    Ik zou het even afwachten als ik jou was. Goed in de gaten houden hoe het met je zoon gaat en tijdig aan de bel trekken als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat. Succes!!

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    De school kan je in ieder geval uitleggen hoe ze het praktisch gaan aanpakken in zo'n combinatieklas.

Onze oudste zoon zit in een combinatieklas 1/2 (regulier onderwijs) en wij hebben net een ouderavond gehad waarin we geïnformeerd werden over het komende schooljaar. Daar hoort ook een uitleg bij over hoe de verdeling tussen groep 1 en 2 vorm krijgt.

Daar zou ik dus zeker om vragen in jouw geval.

Deel Deze Pagina