lust geen tomaten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marleen3, 16 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Mijn zoon van 2 jaar lust geen tomaten, ik vind het belangrijk als hij ook tomaten eet. Het is een gezonde groente soort.

Ik heb zelfs zoute tomaten enzo geprobeerd maar hij lust het niet.

Hoe kan ik hem laten leren dat hij tomaten lust?

2. puck24

puck24 Niet meer actief

Ik zelf lust ook geen tomaten en ik denk dat je het niet kunt dwingen. Misschien wel vers door de spagetthisaus doen. Hoop dat dat lukt

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    als ik iets niet lekker vind eet ik het ook niet en dat is met een kind net zo.
    waarom zou je hem dwingen om het te eten??? er zijn nog meerdere groenten wat gezond is.
    ik heb zo van vind je het niet lekker dan houd het op.

4. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Ik lust zelf ook geen tomaten maar wel als het in de eten is.

Het is een hele gezonde voedsel daarvoor dat ik vind dat hij beter kan lusten. Maar ik dwing hem ook niet.

Ik probeer tips te vinden op welke manier ik hem toch kan geven dat hij het wel lust om verse tomaat te eten?

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Je kunt die kleine cherry tomaten proberen. Snoep tomaten.

Maar als dat niet lukt kun je misschien beter wachten totdat hij iets ouder is. Er zijn nog vele andere hele gezonde groenten. Wortelen, kidneybonen, tuinbonen en doperwten. Die zijn net zo goed hoor.

6. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik zou er geen zout op doen iig. Dat is heel erg ongezond. Voor de rest zou ik idd pasta proberen met verse tomatensaus. Dan zitten die stukjes er ook in. En anders zou ik rode paprika proberen, boordevol vitamine c.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Nou als dat het enige is zou ik het lekker zo laten en het over een tijdje weer proberen. Wat maakt het nu uit dat hij geen tomaten lust? Er zijn genoeg andere gezonde dingen hoor. En ketchup is nog gezonder dan verse tomaat, geef je hem toch 1 keer per week een beetje ketchup als je zo graag wilt dat hij tomaat binnenkrijgt?

8. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    dan geef je toch wat anders....
    Paprika bv... super gezond en bom vol vitamine!!

Wat jij niet lust eet je toch ook niet;)

9. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Mijn zoontje van bijna 3 lust ook (nog) geen tomaat, en ook geen komkommer trouwens, ik maak er geen probleem van, komt vanzelf goed of niet.

10. Tamio

Tamio Niet meer actief

Misschien op de boterham met een beetje mayonaise erop?
    Of anders misschien volgend voorjaar samen met hem tomatenplantjes kweken? Misschien dat het dan lekkerder/ interessanter wordt omdat hij ze zelf heeft laten groeien?

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoon eet ook geen tomaten.
    Wel heel veel anderen dingen, dus het boeit me niet zo.
    Ik denk niet dat je dit kunt afdwingen.
    Ik lustte vroeger ook geen tomaten en nu vind ik ze heerlijk, dus wie weet komt het allemaal nog goed.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als dat het enige probleem is ;). Eva lust haast niets... wat groente betreft alleen brocoli, bloemkool en doperwten en ook niet van harte. Oh ja, boerenkool eet ze ook wel een paar hapjes van.
    Rode saus (ketchup) lust ze wel en dat krijgt ze ook regelmatig bij ovenfrietjes of gebakken aardappeltjes. En vandaag aten wij pastasaus (lust Eva niet) en ze ging op een gegeven moment wel haar macaroni in de saus dopen.
    Je kan kinderen wel heel vaak wat voorschotelen, maar echt iets leren eten kan volgens mij niet echt. Eva lust bijvoorbeeld geen gebak, pannenkoeken en knakworsten. Nu vind ik dit niet zo erg, maar het zijn wel dingen die kinderen vaak juist wel lekker vinden. We hebben gewoon een kieskeurig meisje ;) en ik laat haar maar lekker.

13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    #13 bloem82, 16 nov 2009
    Laatst bewerkt: 16 nov 2009
    Dan geef je hem toch tomatenketchup, pastasaus, tomatensaus oid, dat is gezonder dan een tomaat mbt de opname van lycopeen ;)

Bij tomaten is het zo dat je lichaam het beter op kan nemen als het verwarmt is geweest.

Nu lees ik dus net dat er veel suiker in ketchup zit, maar dan kan je het zelf ook koken en er een sausje van maken ;)

Even een edit gedaan.

14. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wat maakt tomaten nou zoveel gezonder dan andere rode groenten? Ik heb echt geen idee, dit is een serieuze vraag..

Als je kindje verder alles goed eet, dan is dat toch goed en krijgt het ruim voldoende van alles binnen? Of moeten die tomaten persé tekorten aanvullen?

Milan eet in principe alles, behalve pindakaas en spruitjes. Hij zit dan helemaal te kokken, moet ik hem dan dwingen omdat spruitjes zo gezond zijn? Nou nee, dan maar een vervanging daarvan die hij wel lust.

Overigens moeten ze bij mij wel alles proeven. Sommige dingen vinden ze niet zo lekker, maar eten ze evengoed (op die manier leren ze het vanzelf te waarderen en leren ze ook dat je ook dingen moet eten waar niet meteen het water van in je mond loopt zegmaar). Maar als ze het ècht niet lusten en tot huilens aan toe toch proberen een hapje te nemen, dan gaat me dat echt te ver.. Ik eet ook niet wat ik ècht niet lust, waarom mijn kind dan wel?

15. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dan geef je hem toch gewoon iets anders.
    Ik lust geen spruietn,die eet ik dan ook echt niet.

16. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Hier was tomaat ook 1 van de weinige dingen (op kaas na) wat hij echt niet lekker vond.. Heb het bliojven aanbieden, hij probeerde het wel iedere keer weer.. En nu smult hij ervan. Denk dus echt dat ze ook wel dingen moeten leren eten..
    Maar hier wel een kind dat bijna alles lust! Zelfs olijven en champigons enzo, dingen die ik als ik kind echt niet lekker vond!

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    dus jij vind dat hij het moet eten, tja ben bang dat je het dan juist niet voor elkaar gaat krijgen alleen al door de önbedoelde"drok die er op ligt.

dus gewoon ergens in verwerken. blijven aanbieden maar er geen moeten van maken.

hier trouwens een 3 jarige die elke rauwe groente weigerd om te eten;)

groetjes anita

18. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Wat vaker een tomatensoepje maken of gerechten met tomaten maar dan verwerkt , rauwe groenten worden hier ook niet gegeten , Sara eet geen komkommer en tomaat maar wel als ik de tomaten verwerk in een vers pastasausje of soep ..

19. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Lijkt mij ook geen probleem hoor, ik ben 34 en ook groot geworden zonder het eten van verse tomaten. Lus verder alles met tomaten, van de soep tot de ketchup.
    (Mijn collega's halen zelfs mijn tomaat al van mijn broodje gezond als ik het op tafel zet !!!)

Mijn kids eten ook geen verse tomaat, één van de twee eet wel een cherrytomaatje als ze we ergens zijn bv een verjaardag, maar ik hoef ze niet te kopen want na twee blijft de rest staan.

Ik zou me niet druk maken, er blijft nog genoeg gezonds over !!

Groetjes Monique

20. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Merel lustte ook haast niks totdat......ik haar liet meehelpen het eten klaar te maken. Ze eet zelfs verse spinazie, omdat ze die zelf heeft gewassen, snoept altijd mee met komkommer, paprika, uien, prei, tomaten als we die snijden. Ze lust nu sowieso alles rauw (ook broccoli, bloemkool enz.) en neemt overal een hap van. Hier heeft het dus heel goed gewerkt om haar erbij te betrekken. Ook mag ze regelmatig uitzoeken in de winkel wat ze wil eten. Werkt super, ze kiest steeds andere groenten uit!

Deel Deze Pagina