Neus spoelen... Tips gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Schaapje1977, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Hi,

Mijn dochter van bijna 3 is geboren met een open gehemelte. Met 10maanden is ze geopereerd, het gaat nu supergoed met haar. Nu had ze bij de laatste controle bij de kno-arts vocht achter haar trommelvlies. Om te kijken of dat chronisch is of dat het door haar verkoudheid kwam moeten we 2maanden haar neus gaan spoelenmet zout water. 2x per dag.
    Nou, je begrijpt het wel, dat is een drama in het kwadraat!
    Ik heb al geprobeerd haar het zelf te laten doen, dat kan ze wel maar doet ze niet.
    Heeft er iemand tips om het makkelijker te maken?? Alle tips (of ervaringen) zijn welkom!

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Belonen, als ze het iedere dag doet een cadeautje? Nu is 2 maanden wel lang, dus misschien elke twee weken een kleinigheidje........ dan maak je een poster waarop ze elke dag een sticker kan doen, dan ziet ze dat het aantal dagen steeds minder wordt.
    Succes in elk geval.

3. adi

adi Niet meer actief

Hoe heb je het aangepakt?

Bedoel je met zout water ook de zoutoplossing in de sprayvorm (neusspray voor babys)?

Als we hier neusspoelen zet ik het kind op de wasbak en pak de baby neusspray. Flink sprayen in de neus, mijn hand goed nat maken en de neus goed uitknijpen.
    Als het kind goed rechtop zit komt de ingesprayde zoutwater en snot er goed uit.

Op deze manier is het niet echt belastend voor de peuter. Mijn kinderen kijken dan in de spiegel wat er gebeurt, en spoelen ook zelf.

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.435
    113
    Ik gebruik de ampullen (weet de naam zo niet, van Otrivin, van plastic, zitten er 18 in een doosje) met zoutoplossing.
    Wat hier heel goed hielp (het is nu niet meer nodig namenlijk) is dat ze de ampul zelf in haar neusgat doet. En dat deden we dan liggend op de commode bij het verschonen. Ze zat heel erg in de ' ik wil het zelluf doen ' fase ...
    Dan hoefde ik het er alleen te knijpen in de ampul en was het andere neusgat aan de beurt. Probleem was opgelost! (gelukkig maar, want het was hier ook drama als ik het alleen moest doen)

5. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Hoi,

Ik vraag me eigenlijk af of jouw dochter geen buisjes heeft. Mijn zoontje heeft ook een open gehemelte ( complete schisis) en heeft al 2 x buisjes gekregen. En bij de laatste controle bij de KNO arts was deze erg tevreden, helemaal geen vocht achter trommelvlies:D. In ons ziekenhuis krijgen bijna alle kindjes met een schisis buisjes. Ik moet ook zeggen dat hij sinds de buisjes bijna niet meer verkouden is geweest. Of in elk geval niet meer zo lang en ziek.
    Een neusspoeling heb ik nog nooit gedaan, wel gesprayed met otrivin zoutoplossing.
    Succes
    Pluisje

6. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Hoi, geen buisjes hier. Als over 2maanden nog steeds vocht achter haar trommelvlies zit, dan moet ze buisjes.
    Hoe oud is jou zoontje? En is ie al geopereerd? Mijn dochter is nu onder controle bij t schisisteam van t sophia kinderziekenhuis in rotterdam. Daar doen ze ook buisjes bij t sluiten van t gehemelte, maar zij is in dordrecht geopereerd en daar doen ze dat niet standaard.
    Hoe gaat het met praten bij jou zoontje?

7. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje is 2 jaar, 4 maanden jong. Hij heeft al 2 operaties achter de rug, waaronder gehemeltesluiting. Dat is gedaan toen hij ongeveer 1 jaar was. Wij zijn bij schisisteam Maastricht, waar ze dus ook standaard buisjes doen bij de gehemeltesluiting.
    Sophia is wel een goed team, toch? Vreemd dat ze dan in Dordrecht geen buisjes doen. Ik ben op zich heel tevreden over het team en zeker het resultaat:), maar ik heb wel geleerd dat je in een ziekenhuis behoorlijk mondig moet zijn.
    Hij begon vrij laat met praten, dus ik begon me al zorgen te maken. Met een grote zus ( zonder schisis) die al voor haar eerste verjaardag flink babbelde, ga je je toch afvragen of het ooit gaat beginnen. Maar gelukkig begon hij een paar maanden na de geheltesluiting met zijn eerste woordjes:D
    De logopediste is heel tevreden over zijn klank. Hij klinkt niet nasaal, dus verlenging van het gehemelte is zeer waarschijnlijk niet nodig, is toch weer een operatie minder he.
    We oefenen veel met praten, omdat sommige letters en klanken moeilijk zijn voor hem. We zingen veel en moeten ook oefeningetjes doen. Simpele dingetjes zoals een veertje over de tafel blazen enzo, is blijkbaar goed voor zijn mondontwikkeling.
    Hoe gaat het bij jouw dochtertje met praten? Krijgt ze ook (pre) logopedie, of is dat niet nodig.
    Ze vertelden me wel bij het team, dat goed horen een must is om goed te kunnen praten en dat ze daarom vrijwel altijd buisjes plaatsen bij een schisis.
    liefs Pluisje

8. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Hi,

Kleine meid gaat in januari beginnen met logopedie. We zijn 2weken terug bij de logopedist van t schisisteam geweest. Een uur lang allerlei testjes gedaan, ze kan de s en de t niet goed, dan komt er veel lucht door haar neus.
    Ze is in dordrecht geopereerd omdat ze niet direct na haar geboorte is aangemeld bij het schisisteam (foutje van de kinderarts). Wij zijn pas bij het schisisteam terechtgekomen toen ik zal ging bellen omdat ik vol vragen zat. Toen stond de operatie al ingepland en hebben we in overleg met t team dat zo door laten gaan. Nu gaan we regelmatig naar rotterdam voor een controle. Waarschijnlijk heeft ze geen operatie meer nodig, het gaat echt supergoed.

Heeft jou zoontje nog meer operaties nodig? Of is alles al gesloten?

Toch wel fijn om eens met een andere ouder met ervaring met schisis te kunnen kletsen. Ik heb wel eens zitten kijken op het forum van het schisisteammaar daar stonden alleen nog reacties van 4 jaar geleden op.

9. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    @bonnie1, bedankt voor de tip van de poster. Er zitten al 4stickers op. Neus spoelen is nog steeds niet leuk, maar het huilen erna duurt veeeeeeeeel korter, want er moet een sticker geplakt worden.

10. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Hoi,
    sorry is weer effe geleden, maar ben niet veel online geweest. Ziekjes enzo, bah.
    Maar mijn zoontje moet in principe nog 1 operatie, als al zijn tanden zijn gewisseld, zo rond 10 jaar. Dan wordt zijn kaak gesloten. Eigenlijk ben ik wel blij met de rust effe. D. heeft echt een trauma opgelopen van de laatste ziekenhuisopname. Hij heeft maandenlang niet door geslapen en al zeker niet in zijn bedje. Van ellende hebben we hem dus maar bij ons gepakt. Nu slaapt hij sinds een maandje zoiets weer in zijn eigen bed, maar wel nog bij ons op de kamer. We proberen het binnenkort om hem op zijn eigen kamer te gaan laten slapen.
    Praten gaat steeds beter, maar ik ben toch altijd allert op zijn uitspraak. D. heeft ook wel wat moeite met sommige letters , maar je weet vaak ook niet zker of het bij de schisis hoort of gewoon het leren praten. Ik weet dat mijn dochter ook moeite had met bepaalde letters en die praat echt wel heel erg goed nu ( te goed misschien haha) Als hij iets verkeerd zegt, probeer ik het hem goed te laten zeggen, maar niet overdreven hoor. Als hij bv zegt; waar is de baw, dan vraag ik oh bedoel je de baLLL . Heel speels en luchtig. Ook op aanraden van logopediste.
    Ik hoop voor je dat het neusspoelen snel voorbij is, klinkt niet erg prettig voor je dochtertje.
    liefs Pluisje

Deel Deze Pagina