Neusamandelen, het verloop?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Umm85, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi meiden,

    Vorige week ben ik met mijn dochter bij de kno-arts geweest vanwege haar grote neusamandelen. Op zich is ze echt nooit ziek maar kwijlt heel erg, snurkt en praat vaak onduidelijk omdat ze zowat alleen maar door haar mond kan ademen.

    Nu gaf de arts aan dat we het even moeten afwachten omdat de neusamandelen vaak slinken met de tijd, maar wanneer ze echt een achterstand zou krijgen met praten, gepest zou gaan worden komende jaren of er last van zou krijgen moesten we terugkomen.

    Zijn hier moeders met kindjes die grote neusamandelen hebben/hadden? Wat zijn jullie ervaringen? Werden ze inderdaad kleiner met de tijd?
     
  2. Yvon81

    Yvon81 Actief lid

    22 apr 2009
    406
    0
    0
    Oirschot
    Mijn zoontje heeft voor zijn 2 jaar zijn neus en keelamandelen laten verwijderen omdat ze erg groot waren en hij er veel last van had. Vermoeidheid, 's nachts moeilijk ademen en kwijlen.
    Het was geen leuke operatie (wel erg snel, 15 minuutjes). Hij heeft daarna wel wat last van zijn keel gehad en moeite met drinken enzo, maar het heeft echt heel erg veel geholpen. Hij is niet meer zo snel moe en ook niet meer zo verkouden als eerst.
    En nu weet hij er toch niets meer van juist omdat hij nog zo klein was!!
     
  3. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja het lastige vind ik dat ze juist goed slaapt, nooit ziek is of verkouden.. enkel het snurken, het onduidelijk praten en het kwijlen is het 'probleem'.. vind het daarom zo tegen de natuur in om in een 'gezond' kind te laten snijden zeg maar.
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @Umm: zou logopedie niet juist kunnen helpen dan in jullie geval?
    Hier is Thirza ook aan haar neusamandel geholpen, maar zij had voortdurend oorontsteking, was bijna altijd verkouden, praatte erg onduidelijk, sliep niet door, kwijlde enorm....
    Dat is hier allemaal enorm verbeterd sinds de operatie, (geen leuke operatie trouwens, alhoewel ook weer geen drama: voor die kleintjes is het ziekenhuis met alle gedoe en dan de pijn van de operatie gewoon een heftig iets). Nog maar weinig verkouden, nooit meer oorontsteking gehad, kwijlen hield heel snel op, is veel beter gaan praten. En ze is -nadat nog een paar andere tijdelijke drama's langskwamen (paar kiezenrondes, waterpokken op vakantie, 6e ziekte)- vervolgens ook door gaan slapen.
     
  5. tanjax11

    tanjax11 Niet meer actief

    Finn had dezelfde klachten, maar was daarbij ook vaak ziek, veel oorontstekingen en luchtweginfecties. Toen Finn 1jaar 4 maanden was is zn neusamandel verwijderd.
    Sinds dien gaat het veel beter, hij is nog maar 2x ziek geweest (2 maanden later en nu weer) en hij is veel stabieler dan ervoor.
    De operatie vonden wij erg meevallen. Finn heeft er eigenlijk nauwelijks last van gehad...alleen het nuchter de operatie in gaan was lastig...
     
  6. kimsch

    kimsch Bekend lid

    13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Bij Koen is ook zijn neusamandel verwijderd. Dit is in oktober gebeurd. Helaas kwijlt hij nog steeds en kan hij nog aardig snurken. Hij ademt ook nog steeds door zijn mond.

    Het is nu bijna een half jaar geleden dus ik zie er niet echt de voordelen van.

    Hoe lang duurde het bij jullie kindjes, voordat ze ophielden met kwijlen??

    Groetjes,

    Kim
     
  7. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Rozemarijke, ik oefen al heel veel en ook op de psz, maar de kno-arts zei dat dit niet zoveel zin heeft wanneer die neusamandelen zo vergroot zijn. Ze knoeit ook nooit met drinken eigenlijk en volgens hem was dit een teken dat het op zich wel goed gesteld was met haar mondspieren.

    Kimsch, was jouw zoontje ook veel ziek?
     
  8. kimsch

    kimsch Bekend lid

    13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    @Umm85
    Eigenlijk niet, maar hij was wel veel verkouden.
    De huisarts en kno-arts vertelde mij wel dat door de mond ademen en kwijlen slecht is voor zijn tanden.
    De enige verschillen zijn dat hij minder verkouden is en dat hij wat beter praat (maar dat kan natuurlijk ook de leeftijd zijn :))

    Ik heb met mezelf afgesproken dat ik in april weer naar de huisarts hiermee ga, want ik ben toch bang dat hij last gaat krijgen van zijn tanden.
     
  9. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja ik denk dat ik het deze zomer even afwacht en dan weer even ga kijken. Ook op de psz houden ze haar vooruitgang in spraak en haar ´kwijlhoeveelheid´ in de gaten. De kno-arts had het erover dat dit nog wel tot voorbij haar 4de verjaardag kan duren en dat vind ik toch best lang.
     
  10. Danielle1982

    Danielle1982 Fanatiek lid

    3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Eerst even moeilijk, de eerste week ook nog wat van het rit. (kan ook door het stoppen met de speen komen, dat was beter zei de dokter, ivm zuigen. Is niet goed voor de keelwond)

    Hierna; Eten als een bouwvakker, ineens dingen niet lekker vinden ;), veel rustiger ademhalen, en veel energieker!
     
  11. lieff

    lieff Actief lid

    8 nov 2006
    292
    0
    0
    Hier een kindje wat 24 per dag bijna snurkt bij d'r ademhaling, veel moe, vaak verkouden, maar klaagt totaal zelf nergens over. Alleen het feit dat ze vaak niets hoort (vocht achter trommelvlies) Hier had de ha en de kno-arts het snel bekeken, neus en keelamandelen er gelijk uit en moet zeggen..ik kijk er in die zin naar uit dat het gesnurk dadelijk weg is en ze hopelijk wat beter gaat praten en minder moe is. Ze is ruim 3 1/2 geweest en slaapt vaak nog 1 1/2 a 2 uur op tussen de middag.
     

Deel Deze Pagina