Neusamandelen laten knippen wel of niet??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SiSam, 29 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SiSam

SiSam Nieuw lid

29 jan 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha mede-mama's (en papa's?!)

Vandaag zijn wij met ons zoontje van bijna 13 maanden bij de KNO arts geweest. We lopen namelijk al vanaf september met hem te tobben. Tot die tijd nooit wat aan de hand, maar vanaf toen chronisch een verstopte en/of loopneus, wat er dus voor zorgt, dat hij niet door zn neus kan ademen, alleen door z'n mond en dus altijd z'n mond open heeft (en dus nu nog steeds continue kwijlt) enorm snurk, en lichte apneu heeft (stopt 's nachts vaak een paar seconden met ademen, om daarna een grote teug lucht op te zuigen) Slaapt dus ook vaak onrustig, wordt veel wakker, en kan sommige dagen heel vermoeid zijn. Daarbij heeft hij nu al een keer of 5 oorontsteking gehad, waarvoor nu al 3x antibiotica omdat het niet anders kon (en onze HA geeft niet snel AB, zegt genoeg denk) Eén keer barstte de huid rondom zijn neusje open, vanwege schrale huid door neusverkoudheid, niet leuk zo'n super bebloed snoetje!! Onze HA zei dat het pas met 1jaar zin had om door te verwijzen, en dus toen wij daar vorige week weer zaten met een dubbele oorontsteking, was de doorverwijzing een feit. Ik had me al voorbereid op dat de KNO arts zn neusamandelen zou willen verwijderen. Maar de KNO arts was erg terughoudend. Ze zei dat ze zag dat het zeker wel nodig was, maar dat er wel altijd een kans is op nabloedingen. Volgens de arts is die kans maar 1%, maar hij is er wel. Bij kleine kindjes, zoals onze zoon, is die kans niet groter, maar áls het gebeurd, is het vaak wat sneller ernstig omdat ze wat minder bloed hebben. Ze zei ook, dat het bij hun nog nooit "helemaal fout" is gelopen, maar dat dat wel 2 of 3 keer per jaar gebeurd in Nederland (overlijden van kindje na amandeloperatie door nabloeding) Nu heeft ze dus de keuze aan ons gelaten: Laten we het nu doen, of 'modderen' we nog zo'n 8 maanden aan en doen we het in het najaar, wat "voor hem misschien wat fijner is" Vervolgens zegt ze nog: ik wil je niet bang maken en je moet je niet laten afschrikken, maar ik moet het je toch vertellen.
    Help!!! Wat zouden jullie doen? En wie heeft er ervaring met het verwijderen van de neusamandelen bij jonge kindjes (12-14 maanden) Of zullen we vragen of hij alleen buisjes kan krijgen (daar zat volgens haar geen risico aan)

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Geen ervaring, maar kan je wel mijn mening geven.

Sinds ik een kind heb kijk ik anders naar percentages (vind ik 1% dus best veel :) )

Ik zou dan ook gewoon beginnen met buisjes, en kijken hoe het dan gaat.

3. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier een jochie wat met 17 maanden is geopereerd aan zijn neusamandelen.

Hij had ook flink last van zijn slaapapneu, werd 6x per nacht wakker.

Met 16 maanden de doorverwijzing gekregen, met 17 maanden geopereerd.

Hij knapte er enorm van op en sliep een week later door.

Dus ik heb geen ervaringen met 13 maanden, maar wel erg jong.

Operatie is erg voorspoedig verlopen, ook thuis ging het herstel goed.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

#4 raspberry, 29 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2015
    Doen, absoluut doen. Ik denk echt dat je onnodig bang gemaakt bent nu hoor!
    Oudste hier met 19 maanden de neusamandel eruit en buisjes erin, jongste met 18 maanden neus- en keelamandelen, (voor keelamandelen ook erg jong en KA en KNO waren erg terughoudend ook). Beiden enorm van opgeknapt en geen complicaties.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou wel echt voor de neusamandel gaan: als hij steeds zo kwijlt en vol zit en alles, gaan buisjes enkel de oorontstekingen verzachten. Terwijl de rest van zijn klachten z'n spraakontwikkeling nogal negatief beinvloeden.

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik zou het doen, vroeg of laat moet het waarschijnlijk toch en het klinkt alsof je kindje er enorm van op zal knappen.

7. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik zou het ook doen.
    Als je nog ruim een half jaar aan moet tobben, lijkt me geen pretje!

8. Savagegarden

8 okt 2014
    66
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij onze dochter ook met 13 maanden laten verwijderen en tegelijk buisjes! Ze was na een 2 uur alweer te spelen op de afdeling. 100% meegevallen en na een jaar nog steeds blij dat we het hebben laten doen

9. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Doen! Ze geven tegenwoordig niet heel snel het advies dus het zal er vast beter van worden. Mijn zoontje zijn amandelen zijn geknipt ivm terugkerende oorontsteking, wat dat betreft is de oorontsteking minder vaak naar heeft hij nog wel regelmatig een verstopt neusje. Daarnaast hoe ouder ze zijn hoe meer last ze van deze ingreep krijgen. Het is een relatief kleine ingreep en tegen de tijd dat je je kindje achterlaat inde ok en je kont op de stoel zet, kan je ook alweer naar de uitslaapkamer. Mijn zoontje was er na 1,5 dag vanaf en helemaal weer de oude.

Deel Deze Pagina