Hallo allemaal, Ik hoop dat iemand mij tips kan geven met het volgende: Mijn zoontje is nu bijna 6,5 maand en krijgt uitsluitend borstvoeding. Ik ben net begonnen met groentehapjes, maar dat lijkt nog niet een erg groot succes te zijn. Ook heb ik geprobeerd zijn laatste flesje met rijstebloem te verdikken, maar hij pakt de fles niet. Ik kan het niet als pap geven, omdat het te waterig is (gemengd met moedermelk). Het "probleem" is dat mijn zoontje nu sinds 3 weken veel wakker wordt in de nacht, wel 3 tot 4 keer. En ik krijg hem niet stil met een speentje, alleen met de borst. Ik weet ook niet of hij echt honger heeft, want met zes maanden zouden ze toch niet zovaak voor een voeding moeten komen?? Alleen weet ik wel dat borstvoeding natuurlijk lichtverteerbaar is. Maar voorheen deed hij dit nooit, hij werd altijd 1 keer in de nacht wakker voor een voeding en sliep daarna ook gelijk weer door. Hij heeft net zijn eerste tandjes (2 tegelijk) gekregen en ik dacht eerst dat dat de reden was dat hij vaak wakker werd. Alleen zijn die tandjes nu al bijna helemaal doorgekomen. Ik hoop dat iemand dit herkent of mij kan adviseren wat ik het beste kan doen, dus wel of niet blijven voeden in de nacht. Bij het cb vertelde ze me dat ik hem niet moet voeden, omdat ik anders een soort speen ga worden voor hem. Daar ben ik eerlijk gezegd nu ook bang voor. Maar ik durf hem ook niet te negeren, want hij drinkt wel als hij wakker wordt. Kan iemand aub helpen
Oh ja, ik meng het papje niet met kv vanwege zn KMA (getest vanwege zn eczeem). Verder slaapt hij bij ons op de kamer in een cosleeper dus dat maakt het voeden iets minder vermoeiend.
Er kan van alles aan de hand zijn. Het kan de rijstebloem zijn waar hij last van heeft. Of de groente hapjes. En daarbij borstvoeding is meer dan voeding alleen. Dus het hoeft niet met honger te maken te hebben, maar het kan wel. Ik heb altijd gevoed wanneer mijn dl daar behoefte aan had. Ben hier pas mee gestopt toen ze al bijna 2 jaar was. Dus wat je moet doen is voor een ieder persoonlijk. Het s nacht nog willen drinken is wel natuurlijk gedrag.
Het was eigenlijk de bedoeling dat hij met 6 maanden op zn eigen kamer zou gaan slapen. Maar door dit wacht ik er nog even mee.. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden
Hoort er helaas bij (bij borstvoeding).. Zoon is 9 maanden, eet veel en goed vast voedsel en komt nog altijd voor meerdere nachtvoedingen. Is dan ook niet te troosten met een speentje. Naast de voedingen wordt hij ook nog een paar keer wakker en dan helpt een speentje weer wel. Nachten van 6 keer of meer eruit moeten zijn hier standaard. Hij slaapt in zijn bedje naast het onze. Belandt vaak aan het einde van de nacht bij ons in bed als het opstaan me te veel wordt. Ik kan ook niet wachten tot het eens voorbij is! Veel sterkte en geduld toegewenst!
Bedankt voor je reactie. Maar de rijstebloem en groentehapjes kunnen het niet zijn, want dit is al langer aan de gang. Maar bedankt voor het meedenken!! Ik vind het ook dubbel, want aan de ene kant weet ik dat een nachtvoeding erbij hoort maar aan de andere kant zou ik graag wat langer achter elkaar willen doorslapen dan 2/3 uurtjes (beetje egoistisch ik weet het). Ik hoor ook tegenstrijdige dingen. De een die zegt dat het erbij hoort en de ander die zegt dat ik hem niet meer moet voeden anders raakt hij er aan gewend... Moeilijk hoor
Ohja, mijn zoon heeft zo'n 2 weken doorgeslapen en als hij eens wakker werd was een speentje voldoende. Ik snap daarom ook niet dat hij opeens weer volop in de nachtvoedingen zat hierna. Viel overigens wel samen met het doorkomen van tandjes, zag ik achteraf pas.
Ukje: bij mij is het een beetje hetzelfde. Hij heeft een tijd geleden een paar nachten doorgeslapen en als hij wakker werd was een speentje voldoende. Ik zat ook te denken, kan het zijn dat er nog meer tandjes doorkomen? Kan dat zo snel gaan? Want die twee zijn nog niet helemaal door..
Regeldagen? Komen natuurlijk ook rond de zes maanden, of een groeispurt? Onze oudste heeft zelfs bij 1 jaar nog een paar weken om een nachtvoeding gevraagd. Ik heb er altijd aan toegegeven, des te eerder was het over. Vermoeiend is het wel
Er aan toegeven doe ik nu ook. Een groeispurt zou inderdaad ook kunnen. Maar wel fijn om te lezen dat het dus normaal is dat er nog om nachtvoedingem gevraagd wordt. Dus negeren zoals het cb heeft geadviseerd zouden jullie niet doen?
Hihi nee ik ook niet Ik bedoel dat ik hem troost en een speen geef totdat hij weer in slaap valt. Dus geen voeding..
Niet negeren hoor vorige maand wilde Lotte 's nachts ineens weer strak om de 3 uur drinken terwijl ze normaal maar 1 keer dronk. Heb er gewoon aan toegegeven en na 2 weken dronk ze weer gewoon als normaal. En verder qua borstvoeding gewoon geen advies vragen aan het cb.
Hetzelfde als bij mij, alleen duurt het bij mij nu ruim drie weken. Heb ik een beetje hoop dat het een fase is. Dank je! En wat betreft het cb, ik vind het sowieso erg verwarrend als ik ze om advies vraag. Krijg ook vaak tegenstrijdig advies van verschillende medewerkers. Dit is mn eerste dus nog vrij onzeker over alles. Maar goed bedankt voor jullie advies en ik zal blijven voeden. Hopen dat het een fase is..
Het kan een sprong zijn of een groeispurt. Wat ik heb begrepen van rijstebloem is dat het niet vult ook zonder borstvoeding word het weer vloeibaar in de buik. Je zou fijne granen voor 6 maanden onze uk sliep in eens beter. Al zitten we nu in het zelfde schuitje.
Naast dat het een fase is/kan zijn, is het ook normaal. Juist door de borstvoeding slaap je als moeder snel weer in, waarschijnlijk zou je veel wakkerder worden als je naar zn eigen kamertje moet lopen voor een speen. Gewoon lekker voeden inderdaad, soms kun je proberen of gewoon naast/bij je leggen ook werkt. Verwennen geloof ik niet in, gewenning misschien wel, maar ik vind dit dan weer geen erge gewenning, maar gewoon het volgen van de biologische behoeften van je kindje.
Mijn zoontje drinkt sinds hij 4 maanden is meer s nachts en laatste 2 weken nog meer. En dat heeft echt te maken met dat hij overdag niet zoveel 'tijd' heeft om te drinken. Wil veel liever om zich heen kijken. s Nachts gaat hij inhalen. Dan drinkt hij veel langer en goede grote slokken en 2 kanten. Overdag altijd maar 1 kant kort.
Ja, dat hebben wij hier ook gehad. Wilde ze juist snachts drinken want overdag was er zoveel te zien! Maar dat gaat voorbij (Tandjes duren hier eindeloos. Kan weken duren voordat er een zichtbaar doorkomt, maar dan heeft ze toch al last.)
Hier ook gehad hoor, was daarvoor al even van de nachtvoedingen af geweest. Eerst 'baalde' ik een beetje. Heb er echter gewoon aan toegegeven. Heel snel was het gewoon 1 nachtvoeding en toen tandjes, hapjes, verkoudheid etc weer rustig waren, is hij weer door gaan slapen, maar al met al heeft dit zeker wel twee maanden geduurd. Eenmaal per nacht vond ik niet zo erg trouwens. Wat mij hielp is door me er gewoon aan over te geven. Ik wilde graag BV blijven geven, o.a. ivm allergieën, dus daar ging ik voor, en nog steeds.
Ach het is altijd zo mooi bedacht. Nachtvoeding eraf krijgen en dan de bijbehorende tips. Uiteindelijk denk ik dat je er alleen maar onrust mee creeert. En die was er al. Dus ik zou, net als de meeste dames hier schrijven, gewoon toegeven aan de vraag. Oh en als je je afvraagt of je met flesvoeding sneller van de nachtvoedingen af bent. Eh nee. Ik geef er nog steeds 1 en een paar weken terug nog 2.