Neusspray en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LaMootje, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelief123

madelief123 Niet meer actief

Hoi meiden,

Hier nog een verslaafde :) Tijdens mijn eerst zwangerschap heb ik ook allerlei homeopatische spray ed gebruikt, maar die hielpen echt niets. Ik heb het toen heel erg benauwd gehad.... En het ging bij mij helaas ook niet na een paar dagen over. Inmiddels proberen we zwanger te worden van een tweede kindje en zal ik dus ook echt weer moeten stoppen... maar het vooruitzicht op die benauwdheid wordt ik echt niet vrolijk van :( Ik las hier over die rhinohoorn, die ga ik ook maar eens proberen!

2. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Zeg Fiena, ben je al eens bij de kno-arts geweest? Het klinkt mij zo bekend in de oren en bij mij bleken het dus poliepen en vergroeide neusschelp te zijn.

3. Nathalie2909

21 mei 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er zelf ook jaren last van gehad, ik was een rasechte otrivinist ;) Ik had in elke tas een flesje, onder mijn kussen, in de keukenla, in mijn auto, noem maar op! Uiteindelijk toch maar een keer naar de huisarts gegaan, omdat ik een halve hyperventilatie-aanval kreeg als ik een verstopte neus had en er geen neusspray in de buurt was (zit allemaal tussen de oren, letterlijk en figuurlijk)!

Door het vele gebruik van de neusspray waren mijn neusslijmvliezen overgevoelig geworden en bijna non stop opgezet. Daarnaast was mijn lichaam dus verslaaft, en bij verslaving gaat je lichaam symptomen oproepen zodat je maar het spul gaat nemen waar je aan verslaaft bent..

Ik kreeg toen van de huisarts flixonase, dat neemt de overgevoeligheid van de slijmvliezen weg.. Het helpt niet tegen de verstoptheid, dus het was toch een tijdje afkicken. Maar omdat het de irritatie van de slijmvliezen wegneemt, stopt de verstopping vrij snel..

Weet wel dat je nu voor de rest van je leven overgevoelig blijft voor xylometazoline! Ik mag het eigenlijk helemaal nooit meer gebruiken, maar bij een zware verkoudheid doe ik het soms wel gewoon.. Ik merk dat wel dat ik nog dagen na mijn verkoudheid last blijf houden van een (half) verstopte neus..

Succes ermee!!

4. LaMootje

LaMootje Lid

13 mei 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben toch een dag eerder gestopt met de neusspray. Heb ze ook overal staan... afgelopen knap beroerd geslapen, maar overdag valt het mee. Kan toch door mn neus ademen nu (was gisteren anders...), maar goed doel voor ogen houden.

En vriend is nu met roken gestopt. Arme kinderen...zal gezellig worden met al dat afkicken van ons, hier in huis ;) (nee hoor, dat zal wel mee vallen)

Positief denken, helpt vast ook!

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Goed van je!

6. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hoi,

Hier nog een mede verslaafde......
    Ik kan echt niet zonder mijn neusspray, heb het bij mijn ha er al wel eens overgehad en dan ook andere srays voorgeschreven gekregen, maar niks werkt zo goed als otrivin.......
    Bij mijn eerste zwangerschap (tweeling) heb ik het geprobeert om niet te gebruiken, maar toen volgens de assistent kon het niet echt veel kwaad?????

Succes met afkicken!!

7. madelief123

Ik ben nog nooit bij de kno-arts geweest. Wel ben ik hiervoor bij mijn oude HA geweest. Die zei er eigenlijk niet zoveel over...heeft toen Nasonex (als ik het goed heb onthouden) voorgeschreven, maar hiervan ging mijn neus alleen maar nog dichter zitten...

Ik heb dus heeeel af en toe tijdens mijn zwangerschap neusspray gebruikt en zelfs tijdens mijn bevalling. Ik had het zo benauwd :)

Nu ben ik pas voor iets anders bij mij nieuwe HA geweest en die begon zelf over mijn benauwdheid... ik legde uit hoe het zit en ook zei zij er verder niets over...

Denk dat ik toch maar weer een afspraak ga maken... Hoe is het nu met jou? Wat hebben ze er precies aan gedaan?

8. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Mijn ha zag niets bijzonders terwijl de kno constateerde dat ik rechts maar 10% ruimte had van wat normaal is. Dus ik zou eens een doorverwijzing vragen. Iedereen zijn specialiteit nietwaar?

Toen ben ik geopereerd en was het over. Vorig jaar dezelfde klachten en nu een huisarts in opleiding die weer niets geks zag. Op mijn aandringen doorgestuurd. De kno zag in twee seconden dat het deze keer poliepen waren.

9. madelief123

Bedankt voor je verhaal. Ik ga er zeker naar laten kijken, want zo is het ook maar niets!

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Doordat mijn neus van binnenuit langzaam dichtgroeit weet ik wel een beetje hoe het voelt om geen lucht te kunnen krijgen...

Enige dat bij mij verlichting biedt is gewoon ordinaire zoutwateroplossing (zonder enige toevoegingen), die kan ook zonder enige problemen in de zwangerschap worden gebruikt

11. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hier ook ex-verslaafde van dat rot otrivin.
    Ook gestopt omdat ik vorig jaar zwanger was, mocht het absoluut niet meer gebruiken van mijn huisarts, en dus zoutoplossing gekregen. DRama weet ik nog 8 nachten bar slecht kunnen slapen. Daarna geen last meer gehad gelukkig.

Wel na de zwangerschap flink verkouden geweest, en dus weer otrivin voor 7 dgn. Maar wederom ging het maar niet over, dus na 3 wkn toch maar weer aan het afkicken geweest,met resultaat.

Volgens mijn huisart is het zo dat als je er een poosje aan otrivin "verslaafd"geraakt bent,en daarna weer gebruikt diezelfde effecten weer geeft. Dus nu maar aan de zoutoplossing ivv.

Moet ook zeggen dat het bij mij nadelige gevolgen had tijdens het gebruik. Kreeg hartkloppingen. Dus moest ook per direct stoppen. En het liefs niet weer te gebruiken. Vanwege mijn hartritmestoornis

ff doorbijten dus

12. sasje

sasje Actief lid

4 nov 2010
    164
    0
    0
    Pedagogisch medewerker.
    Overijssel
    Hier ook een ex-verslaafde! Ben er ook mee gestopt en na een paar rotnachten ging het echt beter. Als ik weer verkouden ben, dan grijp ik wel weer naar de otrivin en moet ik mezelf na 2 weken echt weer dwingen om te stoppen want anders blijft mijn neus dicht. Heel veel sterkte meid met het stoppen, het is de moeite waard!!

13. Babbs

Babbs Niet meer actief

Hier ook lange tijd aan xylometazoline geslaafd geweest. Ben meerdere keren ervoor naar de HA geweest. Ben er nu gelukkig helemaal vanaf. Ik moest afbouwen, en kreeg er een ande spray bij. Die spray moest ik 1 maal per dag sprayen en s avonds voor het slapen gaan een dosis kinderneusspray, dit is een lagere dosis xylometazoline, de helft minder dan voor volwassenen. Ik ben nu op vakantie, dus kan je het merk van de neusspray van de HA niet geven, maar als je wilt kan ik dit later nazoeken. Na twee maanden was ik van mijn verslaving af. Succes!

14. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Homeopatische neusspray, of gewoon zoutoplossing zou ik mee beginnen, zodat je inderdaad nog het idee hebt dat je sprayt.

Hier heeft heel de zwangerschap trouwens mijn neus dicht gezeten, scheen door de hormonen te komen. Vertelde de vk.

15. Babbs

Babbs Niet meer actief

Juist zout en de homeopathische sprays halen bijna niets meer uit als je verslaafd bent aan xylometazoline. Ik werd echt panisch als ik er aan moest denken met een dichte neus te moeten gaan slapen.

16. LaMootje

LaMootje Lid

13 mei 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ruim een week verder zonder de xylometazoline...en het gaat erg goed. Als ik er maar niet aan denk. Slapen gaat ook prima, al word ik wel eens wakker er van.

En ja..soms neig ik er naar om een spraytje te nemen, maar ik doe het niet. Heb het ook in mn omgeving rond gezegd: Gestopt met de neusspray! (ze weten niet de reden trouwens) Dat motiveert ook.

Op zich gaat het goed, maar dan voornamelijk omdat ik het met maar 1 doel voor ogen doe. Want ik mis het wel hoor... Toch gaat het veel beter dan ik had verwacht.

17. Mh90

Mh90 Actief lid

14 mei 2012
    473
    0
    0
    Denk dat ik me hier ook maar ga melden.

Inmiddels al behoorlijk wat jaren verslaafd aan neusspray, en dan alleen aan de etos eigen merk.. Andere merken helpen niet!

Paar maand geleden poging gedaan om te stoppen, 1 dag zonder en een paar dagen weinig gebruikt maar toen weer 'verkouden' geworden en weer meer gaan sprayen.
    Ik probeer erop te letten dat ik niet al teveel spray maar ik kom nog zeker uit op 3 a 4 keer op een dag.

Uiteraard zijn wij ook bezig voor een 1e kindje en ik zou toch echt een keer moeten stoppen, maar hoe??

18. DNA86

DNA86 Actief lid

25 nov 2011
    410
    0
    16
    Gent
    Ik ben ook een paar jaar verslaafd geweest aan neusspray. Toen ik stopte met de pil besefte ik dat ik echt moest afkicken. Ik ben dan begonnen met zout water spray, en alleen 's nachts gebruikte ik de eerste week nog mijn neusspray. Dat ging steeds beter, en na een weekje of 2 was ik er vanaf. Het was wel even afzien, maar nu ben ik zo blij dat ik weer zonder kan!

19. LaMootje

LaMootje Lid

13 mei 2012
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik mis het niet meer. Ben echt helemaal afgekickt. Intussen heb ik een miskraam gehad (echt net zwanger helaas... en tijdens het lopen van de 10 km avond 4 daagse met school van 1 v mn kinderen, liep ik dus met krampen). Had een posi test, licht en week later begon het. Ik ben er niet verdrietig onder, het zij nu eenmaal zo. Voor mij is het in ieder geval een teken, dat ik wel weer zwanger kan raken (klinkt misschien gek, maar ja..bij mn andere 2 kinderen was ik toch echt 13 en 12 jaar jonger ;o) ). En verder ben ik redelijk nuchter (oke..heb echt wel een dag of 3 echt sippe dagen gehad...).

De neusspray laat ik beslist staan. Ik zal eerlijk zeggen, dat ik stiekem dacht:"Zal de mk door mn vroegere misbruik van xylometazoline komen?", maar ik leg het verder naast me neer. We gaan gewoon verder. Zonder neusspray. Het is goed te doen! En sneller dan ik dacht, de ontwenning.

20. madelief123

Ik ben blij voor je dat je er op een goede manier mee om weet te gaan, maar het is toch ontzettend treurig! Ik heb geen idee in hoeverre neusspray gebruik hierin nog een rol heeft gehad... ik verwacht niet dat dit een verband heeft...

Ik heb een tijdje geleden nog op dit topic gereageerd en kan inmiddels zeggen dat de neusspray zo goed als verleden tijd is! Nog steeds last van benauwde dagen, maar voel me er toch veel beter bij...

Succes hoor en ik hoop op een mooie volgende zwangerschap voor je! ;)

Deel Deze Pagina