Hallo, Ik ben nu 9.2 weken zwanger en heb gisteren mijn eerste bezoek bij de verloskundige gehad. Ik ben sinds mijn zwangerschap 4 kilo aangekomen. Volgens de verloskundige is dat heel veel en ze zei dat 6 kilo aankomen in je hele zwangerschap normaal is. Ik heb mijn eetpatroon niet veranderd en ik ben toch echt door m'n zwangerschap aangekomen. Ik voel me nu wel een beetje abnormaal. Ik heb overigens in de eerste 7 weken van m'n zwangerschap Supradyn complex forte geslikt, deze bevat 600 mcg foliumzuur en 800 mcg vitamine A incl. bèta-caroteen (volgens gebruiksaanwijzing kunnen zwangere dit ook gebruiken) Nu zei ze dat ik helemaal geen vitamine A mag hebben en dat ik er nu niks meer aan kan doen. U begrijpt dat ik het niet echt een prettig gesprek vond. Ik maak me nu echt overal druk om omdat ik volgens mij alles fout doe. Wat vindt u ervan?
hoi bespreek in elk geval de volgende keer dat je het gesprek niet zo prettig vond! Gemiddeld kom je in de zwangerschap 12-15 kilo aan. Als je een wat hoger BMI hebt geven we een aangepast advies. Ik wee niet of je een hoger BMI hebt? Maar dan is 6 kilo inderdaad de richtlijn. 4 kilo aankomen in deze periode is wel ruim ja, houd het in de gaten en maak anders een afspraak met een diëtiste. vitamine A in de vorm van beta caroteen mag je wel hebben in je zwangerschap. Het is zeker niet zo dat je helemaal geen vitamine A mag hebben, maar je moet niet over de ADH gaan. Dus wees voorzichtig met orgaanvlees en dergelijke. Maak je geen zorgen in elk geval! En geniet van je zwangerschap. Mirjam