Neusspray tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mamamilou, 13 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik ben snotverkouden! En 33 weken zwanger. Mag ik gewoon neusspray gebruiken? En welke dan, met xylometazoline of gewoon een zoutoplossing? Of hebben jullie andere tips tegen de benauwdheid?

    Stomen werkt niet lang genoeg.
     
  2. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Volgens mij mag je alleen die met zoutoplossing gebruiken.
     
  3. Zolief

    Zolief Fanatiek lid

    2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Je mag ook gewoon xylometasoline gebruiken, tot 10 dagen. Daarna huisarts bellen voor een andere.
     
  4. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Balen, want die heb ik vroeger weleens gebruikt maar ik had niet het idee dat dit goed werkte. Misschien als ik daarna ga stomen dat het beter gaat. Ik zit zo vol dat ik soms met open mond naar adem moet happen.
     
  5. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Echt? Dat scheelt wel. En dan de gewone of de baby variant?
     
  6. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Je kunt de neusspray met xylometazoline idd gewoon gebruiken. Dit is wat apotheek.nl erover zegt:

    U kunt dit medicijn in de normale dosering en gedurende maximaal 1 week veilig gebruiken als zwanger bent, binnenkort wilt worden of als u borstvoeding geeft.
    Het wordt al jarenlang gebruikt door vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zonder problemen met de vruchtbaarheid, voor de zwangerschap of voor het kind.

    Bij langdurige klachten van verstopte neus is het beter om zoutoplossing te gebruiken. Dit kunt u zonder bezwaar langdurig gebruiken.
     
  7. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Ik heb neusspray met 0,25 mg/ml die gebruik ik enkel in de nacht (liefst maar 1 keer) maar wel elke nacht al de gehele zwangerschap. Helpt prima om de neus open te krijgen en blijft dan meestal de hele nacht open, tenzij ik zwaar verkouden ben.
     
  8. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Bedankt voor het opzoeken! Dan ga ik het nu gelijk halen, want ik word zo moe van dit benauwde. Ik hoop dat er er binnen een week van af ben.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  9. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Dat ben ik, echt zwaar verkouden. :(
     
  10. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Dan helpt het ook wel alleen minder lang.
     
  11. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Vanmiddag neusspray met xylometazoline gehaald en ik krijg weer lucht! Yes, wat een verADEMing ;)
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  12. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Wat bij ook altijd helpt is een zoutoplossing zelf maken en met een 10cc spuitje mijn neus uitspoelen. Is niet fris maar helpt wel goed. Beetje hetzelfde effect als een neusdouche.
     
  13. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Heb zelf ook de neusspray met xylometazoline gebruikt. Zoutoplossing werkt echt niet bij mij en was ook snotverkouden, snachts zat alles potdicht. Volgens mij mag het gewoon heb t iets meer als 10 dagen gebruikt.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Maximaal een week, sowieso ook niet zwanger want je slijmvliezen raken hier verslaafd aan.
     
  15. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Je mag de baby/ kinder variant gebruiken. Deze is lichter als voor volwassenen en mag je daarom ook langer gebruiken, alsdus mijn VK toen ik voorhoofdholte ontsteking had.
    Beterschap!
     
  16. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de baby/kinder versie gebruikt, werkte prima en zit minder in, dus minder schadelijk voor je slijmvliezen.
     
  17. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    De volwassen variant werkt erg goed. Ik heb vannacht goed kunnen slapen. Dit mag ik dus een week gebruiken. Maar als de verkoudheid dan nog niet over is mag ik dan overstappen op de baby/kindervariant? Of gebruikt ik het in totaal dan te lang?
     
  18. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik ben ook nog steeds snot verkouden, voor het slapen gaan gebruik ik een neusspray en voor het opstaan.

    Verder stoom ik voornamelijk veel onder de douche. Zet vaak douche van te voren al aan zodat er al een beetje stoom ontstaat en dan ga ik er zelf nog een halfuur onderstaan.

    Dat doe ik 2x per dag en merk dat het daardoor wel sneller los komt en ik het makkelijker kan snuiten.

    Toen ik niet zwanger was deed ik altijd stomen boven een bak met waterkokend water dus lekker heet met een menthol capsule erin die oplost. Daar ging mijn neus zo van open.
    Alleen durf ik dat nu tijdens de zwangerschap niet aan dus doe ik alleen de douche variant.
     
  19. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    In dat geval zou ik even overleggen met de verloskundige of doktersassistent ;)
     
  20. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik denk dat het niet nodig zal zijn. Het gaat nu al een heel stuk beter (slaap ook weer gewoon goed). Ik begon met 3x per dag spuiten en daarnaast 2x per dag stomen. Nu spuit is nog 2x ('s morgens en 's avonds) en 1-2x stomen.
     

Deel Deze Pagina