Heeel druk tijdens het drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gentle, 9 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia is de laatste dagen ontzettend druk tijdens het drinken.

Ze drinkt sowieso heel kort en heel vaak (ong 8 keer per dag 10 min). Verder niet zo'n probleem, want ze groeit aardig (op de -1 lijn, maar ze volgt die aardig goed). Alleen de laatste dagen drinkt ze ongeveer 2-3 minuten goed door, als de melk echt hard stroomt, en vervolgens wordt ze heel druk. Ze slaat met haar armpjes, duwt haar beentjes af, draait haar hoofdje weg en zoekt dan weer heel driftig naar m'n tepel. Vervolgens bied ik meestal een tweede borst aan als toetje, maar hier doet ze precies hetzelfde. In totaal drinkt ze dus maar zo'n 5-8 minuten echt goed, en daarna is ze niet zo gezellig. Beetje huilerig en ze lijkt niet helemaal tevreden...

Ik heb inmiddels al geprobeerd om zoveel mogelijk prikkels weg te halen (niet praten, muziek of tv uit, haar blijven aankijken als ze dat wil), omdat ik het idee had dat ze afgeleid werd. Dit maakt niets uit. Ik heb ook geprobeerd om haar goed vast te houden, dus haar beentjes vasthouden zodat ze zich niet af kan zetten tegen mijn buik of de bank, of juist haar armpje vasthouden. Hier wordt ze alleen maar bozer van, en ik heb natuurlijk maar 1 hand om iets mee vast te houden. Even stoppen helpt ook niet (gaat ze huilen).

Wie o wie heeft een idee wat ik kan doen? Het lijkt alsof ze m'n borst weigert zodra het niet meer echt doorstroomt, maar dat ze nog wel honger heeft. Mijn borsten zijn ook echt niet leeg (als ik met mijn hand kolf, spuit het er nog uit!), maar ze drinkt er niet meer uit. Oh, ze is na het voeden trouwens wel te troosten of tot rust te brengen met wat rondlopen of spelen, maar dat lijkt me niet echt optimaal!

Help...

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat ze moet wennen aan het feit dat ze wat harder moet gaan werken voor haar melk. Rond deze leeftijd zijn je zwangerschapshormonen min of meer uitgewerkt als het om de melkproductie gaat, waardoor de melk niet meer 'vanzelf' in haar mondje spuit. Nu is het echt een kwestie van vraag en aanbod geworden.

Als ze zo gaat schudden kun je haar het beste even losmaken en dan weer aan dezelfde borst aanleggen. Je kunt dan met borstcompressie zorgen dat ze sneller verzadigende vette melk krijgt. Pas als ze daarmee klaar is herhaal je hetzelfde aan de andere borst.

Het kan trouwens ook zijn dat ze snel klaar is hoor. Sommige kinderen kunnen na een paar weken in recordtempo een borst leeg krijgen!

3. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hier een snelle drinker op die leeftijd: 5 min en ze was klaar, 1 borst per voeding.

kHad wel altijd veel melk, maar daar wist ze op die eleftijd wel raad mee (geen verslikken meer en zo).

Weet je zeker dat er niks anders aan schort, spruw? (drinken kan dan gevoelig zijn).

Zo rond 3/ 4 mnd gaan ze wel ineens de omgeving leuk vinden, en kunnen dan halverwege het drinken ineens ERG graag de lamp achter je willen zien, of willen perse weten wie er de kamer binnen loopt.

kvind het verder niet echt verontrustend klinken hoor, eerder bekend ;)

4. happymama

happymama Niet meer actief

ik lees even meer want hier t zelfde probleem maar mijn meisje is nog maar ruim een maand oud

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Hier na 4 mnd was alles ineens leuker dan de borst, gek werd ik ervan! Hier werkte (en nog steeds) het het beste wanneer ik hem voedde als ie al redelijk moe was en idd met zo min mogelijk prikkels. Op een redelijk donkere kamer zonder tv etc.

Succes ermee, tis idd lastig.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt voor de reacties!

Spruw is het denk ik niet. Het doet geen pijn en ik zie ook geen witte plekjes.

De omgeving vindt ze inderdaad heel interessant. Als ze een beetje genoeg heeft, kijkt ze ook heel vaak rond en laat dan snel los. Op die momenten weet ik wel dat ze genoeg heeft en er een beetje mee loopt te spelen. Maar op andere momenten draait ze haar hoofd eerder gefrustreerd weg, alsof ze boos is. Dan is ze gericht op die tepel en niet op iets anders. Vooral het slaan en schoppen erbij vind ik een beetje frustrerend...

Dirksmama, ik heb geprobeerd om even te stoppen (even boeren) en dan dezelfde borst weer aan te bieden, maar dan doet ze dus hetzelfde weer. Borstcompressie is niet mijn specialiteit. Ik heb het wel vaker geprobeerd, maar ze lijkt er niet meer of sneller door te drinken, en ik kan haar dan helemaal niet meer zo gemakkelijk vasthouden (zeker niet met zwiepende armen en benen)...

Ik krijg nu steeds meer het idee dat ze gewoon klaar is. Naar mate de dag vordert is ze minder onrustig, drinkt ze beter en zit er dus ook meer tijd tussen de voedingen. Hopelijk krijgt ze dat ook 's ochtends door!

Zou het kunnen dat ze een soort van clustert met terugwerkende kracht? Ze dronk eerst 's avonds heel vaak, maar de laatste weken slaapt ze vanaf het begin van de avond, en "clustert" ze juist 's ochtends. Iemand dat ook gehad?

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Het gekke is dat ik dit gedrag een beetje vergeten was, maar nu ik je verhaal zo weer lees....
    Er is niet zoveel aan te doen, gewoon "uitzitten".
    Er zal nog heel wat worden afgezwiept en geschopt.... Zo had onze uk een paar maanden terug de vaste gewoonte om al drinkend een voetje vast te pakken en met gestrekt beentje heen en weer te zwaaien. Zag er echt niet uit.
    Maar dat schoppen herinner ik me nu inderdaad, heeft ze hier ook gedaan. Heel irri, maar ging toch echt weer over.

Drinkt ze snachts nog? Dat ze misschien sochtends gewoon niet echt honger heeft en daarom een beetje loopt te rotzooien met drinken?
    Clusteren sochtends... nog niet over gehoord eigenlijk. Savonds heb je vaak niet zoveel melk als sochtends, dus lijkt mij clusteren ook meer zin hebben (leegdrinken en productie stimuleren en dat keer 10).

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat hier wel hielp bij 'voetbalpartijtjes' aan de borst was een iets andere houding, waardoor ze minder konden wriemelen. Maar het is een lastige periode hoor!

9. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Hier ook zo sinds een paar dagen. Ze drinkt 2 min per borst en dat was het. Als ik borstcompressie toepas, dan vindt ze dat juist niet fijn. Boertje tussendoor helpt ook niet. Het lijkt wel of ze inderdaad snel klaar is want daarna spuugt ze altijd weer een beetje melk uit. En ik maar denken dat ze niks binnenkreeg zo :D Maar ik ben dus in amper 5 min klaar. En 's nachts is ze ook weleens zo onrustig aan de borst.

Oh ja ze is bijna 4 maanden en komt (weer) 3 keer per nacht :(

10. hoops

hoops Actief lid

30 nov 2008
    110
    0
    0
    misschien even in een doek wikkelen, niet echt inbakeren maar wel dat er wat minder kan worden gerommeld? Heb ik een keer gedaan in het begin bij mijn zoon, gewoon even in een lekkere handdoek, armpjes langs het lichaam. Misschien voelt je dochter zich dan ook wat meer geboren en dus rustiger.

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hoops, goeie tip! Dat ga ik morgen meteen proberen!

Ze is trouwens juist onrustig 's ochtends. Ze drinkt 's nachts tussen 8 en 4/5 meestal niet, dus heeft als het goed is juist wel honger... Maar... ze komt wel 's ochtends elke 2 uur, dus dan zou het wel kunnen dat ze niet meer zo'n honger heeft. Blijft een beetje lastig, maar zo lang ze er nog goed op groeit, komen we hier ook wel weer doorheen ;)

Deel Deze Pagina