neusspray vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door MSL12, 30 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.378
    192
    63
    Vorige week vrijdag een neusspray gekocht met xylometazoline omdat ik toen al een aantal dagen een verstopt gevoel had en verkouden was. Toen werd er gezegd niet langer dan 7 dagen gebruiken. Morgen dus een week verder maar nog steeds een verstopt gevoel met regelmaat. Kan ik dan beter overstappen op de zoutoplossing of iets anders?
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.203
    3.166
    113
    Vrouw
    Ik ben al jaren verslaafd aan deze neusspray en dat is de reden waarom ze zeggen, niet langer dan 7 dagen gebruiken. Ik zou dus overstappen op zoutoplossing inderdaad. Of spoelen met een neushoorn en zoutwater, dat schijnt ook te helpen. Succes!
     
    Asil, citroenrasp, YaelStone en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.657
    2.535
    113
    Y
    Ja nu stoppen met deze, hij is heel verslavend.

    https://www.kno-winkel.nl/nl/blogs/kno-nieuws/is-neusspray-verslavend/#:~:text=Wanneer%20je%20langer%20dan%207,je%20niet%20meer%20uit%20komt%E2%80%A6


    Een vriendin van mijn moeder is overleden door een neusspray verslaving. Haar neusslijmvlies was weg waardoor ze steeds longontstekingen kreeg, er was geen bescherming meer tegen virussen en bacteriën.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.329
    113
    Ikzelf zou niet zo snel stoppen omdat ik zelf altijd heel slordig ben met dat soort dingen. Stel dat ik het een week lang 2x per dag moet gebruiken, dan vergeet ik h et op dag 3 waarschijnlijk, spray ik op dag 4 slechts 1 keer en op dag 5 denk ik 'hee, ik moet het wat consequenter gaan doen'.

    However, ik weet ook uit ervaring dat als je het WEL consequent gebruikt, het een heel lekker gevoel geeft en het ook gewoon echt helpt. Als je weet dat je er gevoelig voor bent, dan zou ik dus wel even stoppen. Na een tijdje kan je altijd een keer extra sprayen (incidenteel).
     
    duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Ja, ik zou overstappen op enkel zoutoplossing nu. Of bv spoelen met een rhino horn om de holtes ook schoon te spoelen, dat werkt bij mij altijd heel goed - ook als bv m’n oren dicht zitten.
     
  6. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Voor de volgende keer: overdag proberen om de kindersterkte te gebruiken. En als je richting de 7 dagen gaat, dan al overdag afbouwen en alleen gebruiken als je écht moeite hebt met ademen. Of om en om een neusgat.

    Na 7 dagen alleen eventueel 's nachts nog gebruiken, lage sterkte, en alleen als je neus echt potdicht zit. En dat dan ook maar voor 1 a 2 dagen langer.

    Zoutoplossing werkt eigenlijk hetzelfde: het zorgt ervoor dat de slijmvliezen krimpen en ook hier kan het gebeuren dat je neus gewend hieraan raakt. Dus zoutoplossing is niet een heel veilige oplossing. Beste oplossing is cold turkey stoppen. Eerste paar dagen zijn een ramp, daarna ben je alleen maar blij.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Zoutoplossing kan absoluut geen kwaad, het maakt het slijm zelf wat dunner, maar doet niks met je slijmvliezen.
     
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Ik ben ooit naar de KNO arts geweest voor een chronisch verstopte neus en die had me dit verteld. Je kunt dus ook beter niet wennen aan zoutoplossing.

    Zout onttrekt vocht waardoor de slijmvliezen krimpen. Je snot snuit je weg en je houdt dunnere slijmvliezen over, waardoor je weer beter kunt ademen. Maar als tegenreactie ga je ook weer méér slijm aanmaken.
     
  9. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Mijn KNO-arts zei compleet het omgekeerde ;) Zoutoplossing zou de slijmvliezen juist hydrateren en te vaak spoelen bestaat niet, aldus mijn KNO-arts. Je moet spoelen met een fysiologische zoutoplossing, dat kan onmogelijk vocht onttrekken aan je slijmvliezen.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  10. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dit is ook wat mij is verteld.
     
  11. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Je hebt gelijk! Ik was in de war met neussprays met mentol. Daarvan is het beter om die ook niet te lang te gebruiken.
     
  12. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    203
    189
    43
    Vrouw
    Zou inderdaad stoppen. Als ik het langer dan 7 dagen gebruikte, ging ik afbouwen. Deed ik de kindervariant van 0.5, en dan maar 1 neusgat. Dag erna andere neusgat, en zo afbouwen.
     
    rocketscience vindt dit leuk.
  13. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.378
    192
    63
    bedankt allemaal!
     
  14. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.614
    1.961
    113
    Ik gebruik het ook met een verstopte neus, maar dan echt alleen s avonds voor het slapen en niet langer dan 7 dagen. Je neus gaat op den duur namelijk juist verstopt zitten door die spray. Ik zou dus idd een zoutoplossing gaan gebruiken nu.
     
  15. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.901
    2.632
    113
    Vrouw
    Ik ben er wel wat minder streng in omdat ik uit ervaring weet dat ik hem soms langer nodig heb. Dus ik gebruik het dan wel richting 10/14 dagen. Daarna bouw ik af door 1 neusgat maar te sprayen.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Serieus?? Jeetje!
    Ik kan me ook niet voorstellen wat mensen er lekker aan vinden. Ik vind die "echte" neusspray echt vreselijk voelen.
     
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.991
    7.966
    113
    Amsterdam
    Het is niet dat mensen het lekker vinden. Als ze dan stoppen met gebruiken zwelt het slijmvlies weer op en lijkt het alsof je een verstopte neus hebt. Waardoor ze dus niet lukt om te stoppen.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Nou, ik hoor juist om me heen dat mensen er een heel prettig gevoel van krijgen.
     
  19. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.291
    3.588
    113
    Hmm ik gebruik ook neusspray op advies van de KNO arts. Vanwege vocht in de buizen van Eustachius waardoor ik duizelig werd en last had van oorsuizen. Er zit iets ontstekingsremmends in (wordt ook gebruikt bij allergieen). Afgelopen zomer had ik neusdruppels, die waren nog sterker en dat hielp wel echt.
    KNO arts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de duur, sommige mensen gebruiken het jaren zei ze.
    Heb ooit eens andere neusspray gehad, die werkte wel een beetje verslavend moet ik zeggen. Maar deze niet echt. Vindt het wel een lekker fris gevoel, maar that's it, is ook maar 2 sec.
     
  20. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.138
    2.547
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nouja, het geeft lucht?

    Ik ben helaas ook "verslaafd". En gebruik iedere avond voor ik ga slapen 1x een spray omdat mijn neus dan dicht zit. Ik krijg bijna geen adem.
    Ben nu overgestapt op de 0,5..

    Tijdens mijn zwangerschap was ik gestopt maar toen 1x flink k verkouden geweest en had weer neusspray nodig en bam :(
     
    rocketscience en Siepie85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina