Beste verloskundigen, Ik hoop dat ik met deze vraag bij jullie aan het goede adres ben. Het leek me meer een vraag voor hier dan op het algemene kinderwens forum. Jullie zullen vast meer vrouwen langs zien komen die met een vergelijkbare achtergrond zitten. Mijn aanstaande en ik willen erg graag proberen voor een kindje. Ik heb echter al het grootste deel van mijn leven psychische klachten, en slik daar medicijnen voor (antidepressiva (amitryptiline) en antipsychoticum (olanzapine)). Ik doe het hier erg goed op. Vanwege mijn kinderwens ben ik maanden geleden begonnen met afbouwen van het antipsychoticum. Deze had ik over een periode van 5 maanden volledig afgebouwd, met de kinderwens in het achterhoofd. De antidepressiva bleven op een onderhoudsdosis, die we af zouden gaan bouwen als we echt voor een kindje zouden gaan. Het leek erop dat dit snel zou kunnen, maar sinds kort gaat het weer erg slecht, waardoor ik weer met de olanzapine heb moeten beginnen en waardoor de amitryptiline weer in dosis omhoog moest. Ik word hier behoorlijk moedeloos van, want ik heb het idee dat ik met deze medicijnen nooit aan kinderen kan beginnen omdat het misschien schadelijk zou kunnen zijn voor de vrucht. Aan de andere kant, zonder de medicijnen ben ik erg labiel, en dat kan ook niet goed zijn voor het kindje. Wat is jullie houding hierin? Alvast ontzettend bedankt voor jullie antwoord. Groet, Karah
Hoi, Dit zijn altijd lastige kwesties. Maar het belangrijkste is om het af te wegen. Als je echt niet zonder de medicatie kan moet je dat niet doen en kan je ook gewoon zwanger worden natuurlijk. De medicatie heeft soms wel risico's maar er moet dan goed gekeken worden wat de beste opties zijn. Veel steden hebben tegenwoordig speciale poli klinieken hiervoor, POP poli heet het. Misschien is het een idee om hier eens langs te gaan? Weet niet waar je woont? Groeten Evelien
Beste Evelien, Ontzettend bedankt voor je snelle en vriendelijke antwoord! Van het bestaan van die POP poli's wist ik niet. Ik woon in de regio Zuid-Holland. Is er ook zo'n poli bij mij in de buurt? Ik had al zo'n idee dat het met afweging te maken heeft. Op dit moment heb ik in samenspraak met de arts besloten het proberen voor een kindje nog even uit te stellen, omdat ik me te instabiel voel. Ik word daar wel verdrietig van, maar snap dat die afweging belangrijk is. Als ik me beter voel, kunnen we dan weer verder kijken. Ik ben echter wel bang dat ik me alleen beter kan voelen met medicatie, want het afbouwen houdt bijna nooit stand. Ik ben erg geïnteresseerd in informatie over die POP poli. Weet je waar ik dat kan vinden? Nogmaals hartelijk dank! Groet, Karah
Ik heb inmiddels de informatie over de POP-poli's in mijn omgeving gevonden en ik ga aan mijn arts een doorverwijzing vragen. Ik ben heel blij om te horen dat deze vorm van begeleiding bestaat, ik krijg ineens weer hoop dat het misschien toch mogelijk is voor mij om, ondanks mijn achtergrond, in verwachting te raken. Ik begon te denken dat het er eenmaal niet in zou zitten voor ons, maar ik krijg nu toch weer een beetje hoop. Bedankt!!!
graag gedaan, fijn dat je al op de hoogte bent van de POP poli bij jou in de buurt. Veel succes gewenst, en mocht je meer vragen hebben, dan kun je altijd bij ons terecht! Mirjam