Neusspray

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elkebr, 5 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elkebr

Elkebr Lid

5 feb 2016
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 20 weken zwanger en heb sinds 15 weken constant bloedingen door een placenta previa. Er is nog geen dag voorbij gegaan zonder bloedverlies. Nu heb ik ook heel veel laat van een verstopte neus en ik vroeg mij af of het gebruik van orrivine invloed kan hebben op dat bloedverlies?

2. mardaisy

mardaisy Niet meer actief

Hoi, wat vervelend van die bloedingen. Gebruik je al lange tijd die neusspray? Sommige neussprays bevatten de stof Xylometazoline, een middel dat je slijmvliezen laat slinken doordat de bloedvaatjes in je slijmvlies vernauwen. Je zou aan een arts moeten vragen of dat invloed heeft op andere 'weke delen' in je lijf. Neusspray met deze stof wordt in ieder geval in de eerste drie maanden van je zwangerschap afgeraden. Na de drie maanden met mate gebruiken, d.w.z. niet langer dan een week. Maar dat geldt voor alle mensen, niet alleen voor zwangeren.

Als je zwanger bent heb je sowieso meer last van een verstopte neus, ook als je niet verkouden bent. Ik heb er zelf ook wel regelmatig last van en weet hoe vervelend het is. Zoutoplossing helpt bij mij niet... Toch proberen om alternatieven te vinden, bijvoorbeeld twee kussens zodat je hoofd hoger ligt, even naar de wc lopen zodat je neus weer vrij wordt... enz.

Neusspray werkt ook verslavend, waardoor je op den duur bijna niet meer zonder kunt en de hele dag met een verstopte neus rondloopt en dat wil je ook niet...!

3. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Wat Mardaisy zegt! Ik heb exact hetzelfde. Agressieve neussprays als Otrivin helpen tijdelijk maar maken het eigenlijk alleen erger.

Volgens mijn huisarts assistente kan het bij langdurig gebruik invloed hebben op de doorbloeding van de placenta.

4. Elkebr

Elkebr Lid

5 feb 2016
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik het nu 1 keer voor het slapengaan. De placenta is wel goed doorbloed maar ligt op de verkeerde plaats. Het is echt al een hel geweest. Momenteel lig ik in het ziekenhuis omdat het steeds erger werd en ik er ook krampen bij kreeg. Ik hoop dat mijn baby'tje nog lang blijft zitten. Het is een heel stressvolle tijd.

5. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik wilde een neusspray gebruiken maar werd mij afgeraden.....je mag niet alle neusspray gebruiken tijdens zwangerschap.
    Mij is aangeraden om alleen zoutoplossing te gebruiken.

6. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw

Ik mocht de neusspray juist wel nu gebrukken maar niet na 20 wkn. Zo krom wat ze allemaal zeggen

7. mardaisy

mardaisy Niet meer actief

Ach ja, zo hoor of lees je telkens andere adviezen. ;) Zeiden ze ook waarom?

Maarrrr... Zwanger of niet, hoeveel weken je ook bent, die agressieve middelen nooit langdurig gebruiken. Eigenlijk ook niet elke dag één keer...

8. Me82

Me82 Actief lid

28 nov 2015
    144
    0
    16
    Ik mocht alleen een zoutoplossing neusspray gebruiken, zo een voor baby's en kinderen.

9. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Als je het farmacotherapeutisch kompas er op naslaat staat dat je het gedurende de zwangerschap mag gebruiken volgens voorschrift, mits je niet bekend bent met placenta problemen of een hoge bloeddruk. Zou dus overleggen met je verloskundige of gyn voor je het gaat nemen. Er zijn geen aanwijzingen dat het schadelijk is voor de baby, maar door het vaatvernauwende effect kan mogelijk de werking van de placenta verminderen bij langdurig gebruik en een al minder goed werkende placenta

Deel Deze Pagina