Baby 10 maanden erg harde ontlasting. tips?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by jedalin, Jan 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    Hoi,

Mijn zoontje heeft eigenlijk altijd wel last van vrij harde poep. Eigenlijk al sinds hij een paar maanden oud is. Maar iedere keer ging het wel weer over. En als zijn tandjes doorkomen is het suuuper dun.
    Maar nu heeft hij het al een hele poos en vanmorgen poepte hij tijdens ht verschonen... nou, ik snap nog steeds niet hoe hij die drol eruit gekregen heeft!!
    Het was echt de dikte van een volwassen-mensen-drol...zo sneu!
    En dan ook echt hard, echte keutels die aan elkaar zitten zeg maar en dan in de vorm van een drol eruit komen.

Sorry, voor het misschiein wat vieze verhaal, maar ik vind het zo sneu voor hem en ik ben dus op zoek naar tips over wat kan helpen om zijn ontlasting beter te maken.
    Ik heb ooit kindicol gebruikt maar kan niet zeggen dat dat veel geholpen heeft.
    Olie door de fles heen heb ik gelezen hier op het forum bij de voedingsdeskundige dat dat ook geen nut heeft.
    Wat meer water bij de fles hebben we ook geprobeerd en dat lost ook weinig op.
    Iemand dus een tip voor goede druppels o.i.d. die helpen??

Bedankt alvast!

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wat eten je kleintjes aan vast voedsel? Stel dat je kleintjes ook al regelmatig fruit krijgen (lijkt me wel, maar je weet het niet), zou je kunnen kijken of je daar wat in kan variëren met wat meer laxerende soorten, zoals pruimen.
    Ik zou eerst kijken naar hun vaste voedingspatroon, vaak kun je daar al veel in regelen voordat je aan druppels o.i.d. hoeft.
    Je kunt ook sterk verdunde roosvicee laxo geven. Dat is ook op basis van pruimensap (geloof ik). Er zit wel wat suiker in, maar als je het sterk verdund is dat niet zo'n probleem.

Krijgt hij verder voldoende vetten binnen? Dus boter op zijn broodje (als hij dat al eet) en een stukje vlees/vis bakken in een beetje boter? Vetten heeft een kindje ook nodig en het helpt de ontlasting ook soepeler te houden.

Kun je hier iets mee? Ik wil nog wel verder met je meedenken hoor! Dan is het wel handig om te weten wat hij aan vast voedsel eet!
    Succes!

3. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Heb je ooit geprobeerd om z'n melk te veranderen naar ander merk? Misschien komt het daardoor.

Succes

4. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    @ Milika: we zijn al eens gewisseld van voeding. ook hele tijd comfort voeding gebruikt maar dit hielp ook weinig.

@ mamamarije: Ze eten ieder 2 boterhammen met boter en beleg.
    Fruit krijgen ze idd ook elke dag. Dat varieert de laatste dagen tussen banaan en pruim. Hmm, banaan werkt soms stoppend, maar werkt het ook naja, verhardend? haha.
    Pruimen krijgen ze vaak ook om de dag ieder 1.
    Ga binnenkort (als ze eens een keer rijp worden hier op de fruitschaal ;)) ook peer toevoegen.
    Soms eten ze overigend ook manderijn of druiven.

Bakken van vlees heb ik tot nu toe in olie gedaan. Zou ik dat beter in boter kunnen doen dan?

Thnx voor het meedenken in ieder geval! :)

5. MamaMarije

Banaan werkt inderdaad stoppend. Doordat de ontlasting dan langer in de darmpjes zit, wordt deze ook harder. Ik zou dus in ieder geval eens proberen een paar weekjes geen banaan te geven en dan te kijken of dat effect heeft.
    Mandarijnen, druiven, etc is verder allemaal prima. Peer schijnt ook stoppend te kunnen werken, volgens mijn huisarts, maar dat heb ik zelf nooit zo gemerkt. Dat is wellicht per kindje verschillend.

Wat voor brood geef je? Als je volkorenbrood geeft, zitten daar de meeste vezels in. Dat houdt (bij voldoende vochtinname) de ontlasting ook soepel. Die vezeltjes komen in de ontlasting en houden vocht vast, daardoor wordt het soepeler, snap je?

In olie bakken is ook prima hoor! Het gaat erom dát ze vetten binnenkrijgen. Dan zijn de olie-vetten wellicht nog wel ietsje beter dan de boter vetten. Vloeibare boter kan ook, dat maakt allemaal niet zoveel uit.

Ik zal nog eens verder denken ;)

6. cherryl

cherryl Fanatiek lid

Jan 27, 2009
    2,923
    0
    0
    ik heb van mijn huisarts de tip gekregen om wat sinaasappelsap toe te voegen aan bijv het fruit, of de fles... dit heeft toen bij mijn dochter goed geholpen. (dit hoeft echt maar 2 eetlepels ofzo te zijn)

7. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    @ mamamarije: ik geef lichtbruin brood, dus idd volkoren.
    Ik zal dan idd eens kijken wat er gebeurd als ik tijdelijk stop met banaan.

@ Cherryl: Sinaasappelsap dus, oke! Ook het proberen waard :)

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Lichtbruin is niet automatisch volkoren! Moet echt op het etiket aangeduid staan als 'volkorenbrood'.

De cb-arts zei hier te letten op de 3 V's: vocht, vet en vezels, die zorgen voor een soepele ontlasting. Wat hierboven ook al staat eigenlijk.

9. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    oh oke! Ga ik dat ook in de gaten houden eylem!

10. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    druiven kan ook stoppend werken of kramp veroorzaken. Tenminste bij mijzelf altijd wel. Mocht tijdens kuurdaagjes vocht afdrijven tijdens zwangerschap ook alleen geen banaan en druif eten.
    Onze kleine heeft er nu ook wat last van nu ze vast voedsel krijg dus lees even mee!

11. AMS

AMS Fanatiek lid

May 14, 2009
    3,394
    4
    38
    España
    Hier bij peer elke keer een poepluier, hoop dat het bij jullie ook wat zal helpen.. Misschien kun je ipv een van de boterhammen een gevulde soep geven?

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

och jee wacht er niet te lang mee zou ik zeggen want mijn zoontje had het ook en ben na een poos naar de ha. gegaan. hij bleek zelfs een scheurtje te hebben van de harde ontlasting en een aambei dus durfde niet te poepen ondanks de drang er wel was.
    toen heb ik forlax gekregen, dat is een laxeer middeltje en dat moest hij 2 keer per dag drinken. zodra ik ermee stopte was het weer feest! bleek later aan de melk te liggen (gewoon koeienmelk kreeg hij) nu krijgt hij friso peutergroei melk en het gaat super. hij hoeft geen medicijntjes meer.

peren en dan moeten ze ook echt rijp zijn helpen goed hoor dus die kan je idd te eten geven.
    dingen als banaan en vooral kwarktoetjes moet je voorlopig maar laten staan. ook appel en appelsap even laten staan.

maar nogmaals, wacht er niet te lang mee.

13. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    Oke, zo groot als dat ie vandaag was heb ik ook nog niet gezien. Dus vandaar nu ook mijn bericht.
    ik ga voor de zekerheid die roosvisee laxo in huis halen, kan ik die ook geven als het nodig lijkt.

En dan alle tips verder ga ik ook opvolgen.. en dan hopen dat het wat beter gaat gauw!

14. MamaMarije

Succes!

De periode van ong 6 tot 12 maanden, waarin ze wennen aan telkens een nieuw eetpatroon en elke keer nieuwe voedingsmiddelen, kan vaak wisseling in de ontlastig enzo veroorzaken. Ik hoop dat de gouden tip er tussen zit voor je!

15. misa

misa Niet meer actief

Af en toe een beetje extra water geven (10/20 cc) kan helpen. :)

16. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

Feb 19, 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    Lactulose siroop (apotheek)en bij mijn zoontje hielp peperkoek goed..

17. ylona25

ylona25 Bekend lid

May 8, 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    Hebben jullie ook tips voor kleine baby's?? Mijn dochter van 7 week oud heeft onwijs harde poep wat ze Toen ze hypo allergene voeding kreeg spuugde ze alles uit en groeide ze niks en nu krijgt ze comfortvoeding en spuugt ze niet meer maar kan ze niet meer poepen. Ik doe al 30cc extra water in de fles en help haar door haar anus te masseren. Soms komt er een harde drol maar nu zit er ook wat maar krijgt ze het er niet uit.

Groetjes Ylona

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ ylona25: Kindicol van VSM kun je gebruiken.

@ Jedalin: Misschien gedroogde pruimen in stukjes door de fruit hap doen (vijgen schijnt ook te helpen). Bij de C1000 heb je kleine ontbijtkoekjes per stuk verpakt. Ontbijtkoek schijnt ook de stoelgang soepel te houden.
    Flesjes melk met venkel thee aanmaken (jaja, kom ik weer aan met mijn venkel thee:), maar dit schijnt ook laxerend te werken).

Appelsap werkt hier laxerend ipv stoppend.

Inderdaad gaan kijken naar volkorenbrood, daar hier meer vezels in zitten.

19. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    venkel thee helpt inderdaad en is ook goed als je BV geeft, hierdoor krijgt je kindje minder last van krampjes!

20. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    Voor de zekerheid roosvicee laxo in huis gehaald maar nog niet nodig; doe nu in 2 flessen 1 schepje buikjespap en dat werkt super! Hij poept nu wat vaker op een dag ipv 1 keer heel veel en hard! :)
    Verder dus ook gestopt met banaan en geef volkorenbrood.

Dankje voor het meedenken meiden!

Share This Page