Mijn zoontje is 6,5 mnd oud en gebruik nexium ivm ernstige reflux. Met mnden hebben we een afbouwpoging gedaan en dat was geen succes. Direct onrustig, niet kunnen slapen, lag weer te slikken in zn bedje. Nu doen we sinds vrijdag opnieuw een poging. We geven nu een half zakje. Van het weekend was hij wat onrustig, maar we hadden ook visite, dus dat kan door de prikkels komen. Zondag en maandagnacht was hij om de haverklap wakker 5 voedingen per nacht. Vannacht ging het ietsje beter (3 voedingen), maar nog steeds veel wakker. Normaal drinkt hij 2 keer per nacht. Overdag vind ik het beeld wisselend. Ene keer is hij heel onrustig aan de borst, laat hij los en huilt hij. Andere keer drinkt hij normaal. Net moest hij ineens ook weer veel spugen, terwijl dat hij de laatste maanden eigenlijk niet meer spuugde dan een mondje. Wat zijn jullie ervaringen met afbouw van nexium? En wat zagen jullie bij je kindje? Zou hij toch weer last hebben of is er misschien wat anders aan de hand?
Als je zo een duidelijke verandering ziet, lijkt het me voor de hand liggen dat het door het afbouwen komt. En waarom zou je zo vroeg al willen afbouwen? Mijn oudste had ook ernstige verborgen reflux en van de kinderarts hoefden was pas rond de eerste verjaardag een poging te doen. Eerder is dat maagklepje niet volgroeid en zal er dus geen verandering optreden. Mijn oudste kon uiteindelijk pas tegen haar tweede verjaardag stoppen met Nexium.
Onze oudste kon rond zijn 1e verjaardag stoppen en de jongste met 16 maanden. Mijn ka gaf bij ons aan dat je met 6, 9 en 12 maanden het konden proberen maar als het niet lukte we gelijk weer verder konden gaan. Zij gaf ook aan dat bij heftige reflux het vaak pas bij 1 jaar goed gaat. Ik zou dus gewoon de nexium weer gaan geven en het over 3 maanden nog eens te proberen. Hier ging het pas beter als ze konden zitten en staan.
Onze kinderarts stuurt erop aan om vanaf 6 mnd een poging tot afbouwen te doen. Ik weet zeker dat ze het geen probleem vindt om weer op de huidige dosis te gaan zitten als het het niet gaat. Maar ik wil zelf ook niet onnodig medicatie geven. Jullie zeggen duidelijke verandering. Zelf vind ik het helemaal niet zo duidelijk, omdat hij het grootste gedeelte van de dag vrolijk is en soms helemaal niet negatief reageert op een voeding. Ik wil ook niet alles meteen koppelen aan de afbouw. Het zou immers ook kunnen dat hij last heeft van de bijvoeding (hij poept ook ineens elke dag ipv om de 3 dagen) of tandjes krijgt. Of vinden jullie de signalen die hij geeft echt passen bij reflux?
Bedankt voor het meedenken, jullie hebben gelijk. De nachten zijn inderdaad niet best geweest. Ik kijk het nog even aan, ook omdat de afgelopen nacht wat beter leek te gaan. Morgen moeten we naar de kinderarts, daar zal ik het ook voorleggen. Miepiemoos houd je ons op de hoogte? Heel veel succes!
Hmm...vannacht gewoon van 19.00 Tot half 7 geslapen (23.00 nog fles gehad). So far so good... Succes bij de ka straks roosje33!
Gister bij de ka geweest. Zij vond dat we moesten afwachten tot zaterdag, zien we dan geen verbetering dan weer terug op de normale hoeveelheid. De echte reactie konden we pas na 2 weken verwachten, dan zou de slokdarm weer geïrriteerd zijn... hmm dat willen we toch echt niet meer. Overdag is hij trouwens wel vrolijk. KDV had ook niets bijzonders gezien. s'Nachts blijft het tobben. Vannacht weer 3 voedingen en nog een keer wakker waarbij ik het af kon doen met een speentje. Succes miepiemoos! Vannacht ook nog goed geslapen. Hier trouwens pas die slechte nachten na 3de dag afbouw....
Hier was het pas rond de 11 maanden mogelijk om af te bouwen. 6,5 maand is erg vroeg en zo te lezen ook echt TE vroeg nog.
Jullie hadden gelijk. Vandaag maar weer begonnen met de medicatie, na weer een onrustige nacht. Overdag veel loslaten aan de borst, dan schreeuwen en na de voeding veel overstrekken. Hopelijk is hij gauw weer de oude. Als ik jullie zo hoor, kan ik een volgende poging wel op de lange baan schuiven. We hebben eind mei pas een belafspraak met de ka, zal het dan wel bespreken.
Het is heel logisch om te proberen af te bouwen. Ik heb dit ook een paar keer gedaan. Door het te proberen weet je of het wel of niet kan. O nodig medicijnen geven willen we geen van allen. Alleen als het niet gaat kan beter zsm terug om verdere problemen te voorkomen. Dan is het nog niet de tijd ervoor en probeer je het een maand of 3 later weer.
Wanneer was de onrust bij jullie weer weg? SInds vrijdag weer de normale dosering nexium gegeven, maar hij is nog steeds onrustig. Iemand ervaring met op/afbouw? of tips?
Hier duurde het vaak toch wel 5 dagen bij de jongste, maar dat was bij de start ook zo. Dus afhankelijk van hoelang het bij het starten van nexium was?
Tja lastige vergelijking, de problemen waren niet direct over na het starten van nexium. Wel zagen we geleidelijk (na een dag of 5 idd) verbetering ontstaan. Vandaag drinkt hij heel slecht, steeds loslaten en gillen. Net helemaal niets gedronken. Maar uit wanhoop met een zetpil naar bed gebracht. Misschien krijgt hij tandjes... ik voel nog niets.. maar hij is wel al bijna 7 mnden. Hoop zo dat de slokdarm niet is aangetast. Bij geen verbetering toch maar even de kinderarts bellen. Baal nu zo dat we überhaupt geprobeerd hebben om af te bouwen. Het ging zo goed en nu voelt het echt als terug naar af. Ik ben ook helemaal kapot van de slechte nachten.
Hier ook weer heeeeeel snel naar de (weekend)apotheek gegaan...ze werd weer erg onrustig bij het platliggen en huilerig (ze huilt nooit normaal)...nu weer 3 dagen gegeven en onrust is weer weg. Heb haar voor ze zekerheid overdag afgelopen twee Dagen gedragen...vandaag weer heerlijk in bedje overdag...pfieeuuwww kijk over Een aantal maanden wel weer hahaha
Ik ben uiteindelijk vrij abrupt gestopt met nexium aangezien zoonlief echt last kreeg van krampen. Was een beetje een keuze uit 2 kwaden. Of verborgen reflux of een kleintje die huilde van de buikpijn.