reflux en pepti 1

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Isaura, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isaura

Isaura Lid

10 mrt 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo ik heb een vraagje,
    mijn dochtertje is nu 7 weken oud en we zijn al een tijdje aan het tobben met de voeding. In het begin spuugde ze heel veel en hebben we op advies van CB nutrilon A.R. gegeven ivm verdenking reflux en hebben dit nog een beetje extra verdikt met jbpm. Dit werkte opzich wel het spugen werd veel minder maar je hoorde het nog wel omhoog komen. Sinds 2 weken geleden heeft ze heel erg uitslag/eczeem in haar gezichtje en ook is ze sinds dien erg onrustig haar stoelgang gaat niet lekker, ze overstrekt veel, ze laat veel windjes, slaapt onrustig en is heel erg huilerig. Op advies van CB overgegaan naar pepti ivm verdenking van koemelkallergie. Deze voeding is dus weer veel dunner en het spugen word daardoor ook weer meer. Nu verdikken we het nog wel een beetje maar het spugen blijft en haar ontlasting gaat nog steeds niet goed. Ook heb ik het idee dat ze last heeft van zuur door het spugen omdat ze gaat huilen nadat ze heeft gespuugd. Heeft iemand hier ervaring mee? En misschien een advies of idee wat we kunnen doen voor der?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als eerste wil ik je adviseren nu niets aan voeding te veranderen. De darmen hebben na elke wijziging van voeding, of toevoeging zoals jbpm, zeker 2 weken de tijd nodig om te wennen. Bij elke wijziging krijgen de darmen 'een klap' te verwerken.
    Ik snap de overstap, maar het is beter om de pepti nu even zijn werk te laten doen.

Daarnaast is het cb eigenlijk niet voor medische klachten. Het is fijn dat ze willen mee denken en je willen adviseren, maar je ha of een ka is de juiste plaats voor medische klachten.

Ken je de leefregels voor reflux? Volg je deze op?

3. Isaura

Isaura Lid

10 mrt 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe bedoel je de leefregels van reflux?
    ja de ha zei dat ik vast moest beginnen met pepti en woensdag moeten we bij de ka komen. Daar zijn we al eerder geweest maar hij vond de klachten toen nog niet ernstig genoeg. Er worden zoveel adviezen door elkaar gegeven dat we het soms ook niet meer weten ook kwa hoeveelheid voeding.. de ka zegt 500cc en cb zegt 700cc aĺles gaat labgs elkaar heen en ben er onderhand doorgedraaid van geworden!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    De leefregels mbt reflux:
    Bedje schuin zetten (boek onder de poten)
    Kindje rechtop houden na de voeding, liefst minimaal 20 minuten
    Bij kv:liever vaker kleine flesjes dan minder vaak grotere flessen

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Betreft voeding;
    150 cc voeding per kg per 24 uur (standaard richtlijn) of 140 cc voeding per kg per 24 uur bij 2 maanden oude baby.

Dus stel ze weegt 4 kg en krijgt 6 flesjes per 24 uur;
    4 x 150 = 600cc voeding per 24 uur.
    600/6 (flesjes) = 100 cc voeding per fles.
    Dan maak je 90/3 aan, want dit geeft 100cc voeding.
    Neem je de richtlijn van 140cc voeding kom je op iets minder uit zelfs.

De 150 cc voeding per kg per 24 uur is het meest gebruikte en dus het meest algemene. De andere richtlijn gaat ervan uit dat een oudere baby minder nodig heeft omdat deze minder hard groeit.
    Gezien ik niet weet hoe zwaar je dochter weegt kan ik vanuit daar niet weten wie welke richtlijn gebruikt, maar dit kan wel een gedeelte van het verschil geven.

6. Isaura

Isaura Lid

10 mrt 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja die leefregels leven we al een aantal welen na.
    Mijn dochtertje is 7 weken en wegt 3350 gram. Ze is 5 weken te vroeg geboren. Omdat ze vaak nog wat trek gad na de fles ( dachten we) mocht ze meer drinken, maar volgens de kinderarts krijgt ze teveel wat ook voor krampen kan zorgen( toen wisten we nog niet van de koemelk allergie) nu krijgt ze dus weer minder 540cc ipv 700cc per 24 uur. Maar ik merk wel dat ze meer trek heeft.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Teveel voeding veroorzaakt krampjes idd. Soms moeten kindjes ook even wennen aan de pepti, omdat dit lichter verteerbaar is.

Hoe lang duurt een voeding?

Ilmi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina