Nexium dosering

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ilmi, 18 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilmi

Ilmi Lid

14 jul 2021
    50
    7
    8
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Ben ik weer hoor... We zijn inmiddels sinds vrijdag met Pepti gestart, we merken nog niet heel veel verschil.

Wel merken we iets anders. Onze zoon (bijna 8 weken 5 kg) slikt nu 1,5 week Nexium (half zakje in de ochtend).

De eerste dag sliep hij als een roosje en leek het een ander kind, zo vrolijk!

Gisteravond en vaker rond het avonduur komt er ineens weer een stroom maagzuur uit zijn mondje (lijkt op water en ruikt zuur), Nexium moet ervoor zorgen dat het neutraliseert en minder aanmaak van maagzuur. Ook kijkt hij weer bedenkelijk aan het eind van de dag als er voeding omhoog komt en het terug slikt.

Kan het zo zijn dat hij 2x een half zakje nodig heeft? Ik wil sowieso morgen met de kinderarts bellen, maar vraag me af of hier ervaringen zijn met verhogen van de dosering.

We dikken zijn voeding in, moet van de kinderarts, aangezien Pepti heel dun is en hij nog meer omhoog krijgt.

We hadden 1,5 week lang geen maagzuur terug zien stromen en ook het wegslikken van voeding begint steeds weer vaker te komen.

We volgen alle reflux regels op, daar hoef ik geen tips voor te hebben:D.

Zijn neusje zit trouwens ook al weken verstopt en het wordt steeds erger.

Liefs, Ilona

2. Ilmi

Ilmi Lid

14 jul 2021
    50
    7
    8
    Vrouw
    Niemand:(?

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.244
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
  4. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Wij doen 2x een kwart zakje. Gaat hier beter. Zelfde dosis dus, maar verdeeld over 2 momenten.
    Op apotheek.nl staat ook dat nexium 12 uur werkt. De artsen geloven er niet in en willen dat we het steeds in 1x geven, maar we hebben er uiteindelijk wel toestemming voor. Moeten dan wel beide keren een heel zakje aanmaken en er de benodigde ml uit optrekken.

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wij gaven vroeger omeprazol ook in twee porties. En later medium ook. Werkte veel beter. Misschien voor jullie kindje ook..,

6. Ilmi

Ilmi Lid

14 jul 2021
    50
    7
    8
    Vrouw
    Werkte dat veel beter?

7. Ilmi

Ilmi Lid

14 jul 2021
    50
    7
    8
    Vrouw
    Ja precies, toch eens navragen

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Volgen mij is de combi medicatie, pepti en jbpm juist niet de bedoeling…
    @Averlhach ?

9. Loeskaz

Loeskaz Bekend lid

10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Bij ons was 2x een kwart zakje ook de oplossing. Anders hadden we of overdag of snachts last.

Wij hebben een medicijn weegschaal ervoor gekocht zodat je t goed kunt uitmeten.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij gaven het ook in 2x.

Werkte beter.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je medicatie gebruikt hoort jbpm overbodig te zijn.
    Jbpm heeft als doel de zure maaginhoud, voeding en maagzuur, in de maag te houden. Jbpm is niet bewezen werkzaam en de vraag is altijd of je de voor jouw kindje juiste dosering geeft. Dikke zure maaginhoud in de slokdarm doet veel meer pijn dan dunne zure maaginhoud omdat als het dik is het meer vast blijft hangen in de slokdarm.
    De maag heeft een beschermende laag en de slokdarm niet. Daarom doet het pijn.
    Daarnaast kan jbpm juist voor darmkrampen zorgen.
    Toch is jbpm stap 2 om te proberen bij reflux.

Medicatie zorgt er voor dat de maaginhoud minder zuur wordt of dat er minder maagzuur aangemaakt word. Beide zorgen ervoor dat de slokdarm veel minder geïrriteerd raakt als er voeding omhoog komt. Dit zorgt ervoor dat jbpm overbodig is. Echter er zijn ook onderzoeken geweest waaruit bewezen is dat jbpm de werking van de medicatie negatief beïnvloed, dus dan heb je meer medicatie nodig voor hetzelfde effect.
    Met medicatie maar zonder jbpm zal je kindje meer spugen. Dat is voor jou als ouder vervelend, maar voor je kindje niet.
    Ik heb mijn jongste wel eens gevonden in een bedje voor overgeefsel. Hij lag prinsheerlijk te slapen en had dus nergens last van. Ja van z'n moeder die hem eruit haalde om schoon te maken. Hij heeft geen moment ervoor ongenoegen of pijn laten blijken. En ja, je voelt je dan als moeder wel even heel slecht.

Het nadeel met nexium is dat, mijn ervaring van jaren terug, veel artsen en apothekers niet goed weten hoe je het bij een baby correct toedient. De eerste arts en apotheker hebben mij toen heel duidelijk ingelicht. Later heb ik bij andere apothekers meerdere discussies gehad over het aanmaken en gebruik. (Ik bleek wel gelijk te hebben en te krijgen, maar dus even voor je beeldvorming)
    Als je nexium geeft moet je altijd een heel zakje aanmaken in de juiste hoeveelheid water. Dit moet je even laten staan, het dikt dan wat in, en dan voorzichtig maar goed omroeren. De witte bolletjes die je ziet mogen niet kapot gemaakt worden. Dan moet je de juiste dosering in een spuitje oid doen en aan je kindje geven. Niet gelijk met de voeding en voor de eerste voeding van die dag. Dan hoort het een half uur in te werken.
    Het restant van de medicatie gooi je weg en bij de volgende keer maak je dus nieuwe.
    Waarom geheel aanmaken? Omdat nexium uit verschillende bestanddelen bestaat. Bij zakjes verdelen heb je en de kans dat het niet precies de juiste hoeveelheid is en niet de juiste verhouding tussen de bestanddelen.

Voor de eerste voeding, bij jonge baby's die nog nachtvoedingen krijgen is dat heel lastig, dan pak je gewoon de eerste ochtend voeding dus ergens tussen 6 & 8. Zolang het kan moet het op bij nuchter zijn.
    Dan dat half uur. Het medicijn heeft nu eenmaal even de tijd krijgen. Probeer hier rekening mee te houden door zo lang mogelijk te rekken waar haalbaar. Als je kindje volledig overstuur is is het natuurlijk niet wenselijk. Maar zeker de wat oudere baby's kan het vaak wat beter.
    Als je 2x daags medicatie geeft is het van belang dat je daar zo goed mogelijk 12 uur tussen laat. Dus niet om 6 uur in de ochtend en 9 uur in de avond. Nexium zorgt voor een spiegel die je moet opbouwen. Hierdoor kan het, dacht ik, 5 tot 7 dagen duren voordat de medicatie echt goed zijn werk doet. En ja, toch zijn er kindjes die het 2x daags nodig hebben.

Het is ondertussen een behoorlijke lap tekst geworden. Ik wil graag zo volledig mogelijk zijn. Gezien de leeftijd van mijn jongens zit ik nog weinig op dit onderdeel van het forum. Mocht er iemand vragen hebben, tag mij of stuur mij een pb.

Een huilbaby, een baby met pijn is verschrikkelijk. Ik ken het, ik heb er 2 gehad.

Zoe123 vindt dit leuk.
  12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Is pepti wel de juiste voeding?

Mijn eigen ervaring, maar ook wat ik veel heb meegekregen, is dat pepti bij veel kindjes die echt een koemelk allergie hebben pepti niet voldoende is.
    Reflux kan een symptoom zijn van kma/kea. Hier was nutramigen lcg de oplossing. Hierin zijn de koemelkeiwitdeeltjes nog meer verknipt.
    Naast medicatie zou ik ook zeker willen adviseren te vragen naar een andere voeding.

En over de nexium, zie mijn post hierboven.

13. Ilmi

Ilmi Lid

14 jul 2021
    50
    7
    8
    Vrouw
    Bedankt
    Onwijs bedankt voor de heldere uitleg! Echt ontzettend fijn. Ik zal dit zeker met de kinderarts bespreken, want ons is juist aangeraden om JBPM te gebruiken samen met Pepti en Nexium. Gek hè dat daar de meningen van de artsen zo over verdeeld zijn. Is er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Kan ik dat onderzoek ergens terug vinden? Dan kan ik daarmee naar de kinderarts om meer duidelijkheid te vragen. Echt onwijs blij met zo'n reactie, mijn dank is groot!

Averlhach vindt dit leuk.
  14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een aantal jaar geleden stond het echt in de richtlijn, niet samen geven. Deze richtlijnen zijn herzien in 2019 en nu staat het er niet meer zo zwart-wit in.
    Wel dat het niet tegelijkertijd gegeven moet worden.

Het probleem is vaak de communicatie en hoe lees je iets. Vroeger mocht je geen leidingwater geven aan baby's ivm lood. Alle nieuwere huizen bevatten geen loden leidingen meer.
    Toen is er aangekondigd dat je leidingwater mocht gebruiken voor baby's. Helaas hebben sommige mensen hiervan gemaakt dat je warm leidingwater mag gebruiken. Dat is nooit gezegd, maar wel zo geïnterpreteerd. En regelmatig kom je dat dus weer tegen.

De richtlijn is te vinden op: https://assets.nvk.nl/491522/?k=-F3XPBQ3oWVh--0NLcT_pSwd943qzyMnoZWWwDGkZfPUxZyTFlLjs1Ovy_tMmgD7CTNgO8401sgGL6VbG31x--7eSJ9psRMp6UqVMmZy7IX9QWg0tIV7S5u_6yzD15RoCkgVjcOpXdsSJy1rYjqrwuh8harj4d36WrnjXiEnNgwsp3XJVPqvpZtccJAW1cHvxBFF5Qjk2WJ79PF4qY120ory-2ucLfYsLy-Pn0mfraLejtOBaF5_OS_iwPDUji53qOqUHbgfrUFgSCUYN6TvXBmEWYFd2_UgYwq2X7otX2cjaZDua4zywjcQO3zCjohmMT8hWs3VhwZ2eWSowYWTUEsFbd_PZDOBLwDdMPLlyT7xxLE4mTgaSJYTJcdRQr0dp0Z5mVL2yE4bDc68_TJz5JrfoypVfNek27G5tr6a4JP2uznn0KwD2K6ys34ZaIJtowzH-6B1OT2BIui6ykW1HXRWoiTOjM9BE78oCScyS4L1WB9v6XXcVUhqRfEwdDEVNRw3d7kq5PCjBOdqK-MU6LDmWhu0StYt_uSnVN0J-D5ZU64jtZkMUlolA_iUfVgB2-mmK5SITYqCRMGcDevCsNdtOCknH1ic7U-mHpYGeePmN27nb8hqRRzglmZmT3ylVV3oJtHXiQunj1obW_nyuYtMfWoMHCByjrO0CjqYRdvAXitu89HZ-CkC0v2L7VwOTJz9Ctt-ASy_A8i7wsVDFST-mJZqSLojlUzRxIyiUuQpESpruJhPJE90NzQagBN2HgzNViLkOYcFxO5Dpaa1XhQAlYbfTZxC__r8qD0yDkUvcd_Vp2kdl-z2-2ksswn5W12dZvTe2HOT_hOsvafvFZPrh17tWh8Tqh8ZKIkILmZ4Eck8Sfjyp01B7OmL4lLGsNF8F_wdWqU664VZLvGPRPu45hEqzgcJhvM7rWImCusRHS2xbht5BH4Bn7OeB2MdfMb0nuv1R6OaTcSs3VwphEM22dUBhPhDHBwW-0WN9Y8=&u=

Deel Deze Pagina