Ik heb wat vragen aan ouders die hun kind al een tijdje nexium geven: * Wanneer geven jullie het? Voor/tijdens of na de fles? * Hoeveel geven jullie? * Geven jullie het 1 keer per dag of in 2 keer? * Hoe reageerde je kindje er op in het begin en hoe gaat het nu? Mijn dochter van bijna 5 maanden krijgt nu sinds een week nexium. Ik heb het idee dat ze nu iets meer last heeft, herkennen jullie dit? We hadden eerst losec en hier kreeg ze erge buikpijn van, echt gillen was het. We hebben het idee dat de krampjes nu wel mee vallen. Alleen hoest ze wel heel veel en drinkt ze nog steeds erg onrustig. Slapen is een ramp en lijkt ook steeds erger te worden. Volgens mij duurde het met de losec 2 weken voor ze geen pijn meer had aan de slokdarm, ik denk dat het nu ook zo is. Maar ja als ouder denk je bij ele stap toch elke keer weer waar ben ik aan begonnen, doe ik hier wel goed aan. Ik heb het idee dat haar klachten in de middag steeds erger worden en de sochtens heeft ze het minste last. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en alvast bedankt!!!
Hoi, Ben krijgt al een aantal maanden Nexium. Omdat hij het kreeg in de periode dat hij sowieso veel last had van zijn darmen (rond 8 weken) is het moeilijk te zeggen hoe hij reageerde er op. Wij hadden Zantac en losec al geprobeerd maar losec was ook moeilijk te geven en liep de helft langs zijn mondje. Met nexium wisten we zeker dat het erin ging zeg maar en toen hebben we gewoon 2 weken eens hetzelfde gedaan ipv steeds te switchen qua voeding ook en opeens ging het steeds beter.Naar mijn mening is Nexium echt HET spul tegen reflux. Ben kreeg toen een half zakje (5mg) 1 x per dag. Toen woog hij 5 kilo. Je zou dus kunnen zeggen dat hij 1 mg per kilo mag. Ik los het nu dan dus ook op in 10 ml water en geef dan nu 7ml, hij weegt nu 7.5 kilo. Volgens mij ging het na 1 week goed werken. Ik geef het net voor de 2de ochtend fles rond 11 uur. Hij vind het lekker maar weet dat hij dan ook meteen de fles krijgt. De werking is er niet minder om en volgens mij werkt nexium ook vanuit het bloed. De balletjes die in de oranje gelei zitten gaan pas open in de darmen en dan wordt het opgenomen, reden ook waarom ze er krampjes van kunnen krijgen. Het is ook vrij bitter de inhoud van die balletjes. Dat ze s avonds meer last heeft herken ik wel. Dat is hier ook altijd het geval. Ik moet zeggen dat dat logisch is gezien ze dan de hele dag hebben gedronken en de maag goed vol is. je zou dus kunnen overwegen de Nexium in de middag of in de avond te geven, maar zou gewoon 24 uur moeten werken vanaf welk moment dan ook. hoe veel weegt ze nu? misschien krijgt ze net te weinig en moet je het even aangeven bij de huisarts? Wij zijn iig zeer tevreden over Nexium en ik denk dat Ben een gemiddelde reflux heeft. Gister waren we toevallig 1 x nexium vergeten en we dachten, eens aankijken hoe het gaat. s middags gaf hij al weer mondjes terug en s avonds was hij onrustig en hoorde je hem weer slikken. Wij gaan proberen af te bouwen als hij rond de 7 maanden echt pap van een lepel gaat eten ipv uit de fles. Als de zuigbehoefte meer is afgenomen. Nu met bijna 6 maanden eet hij sochtends tussendoor 100mg fruit en in de middag 100 mg groente. Dat blijft allemaal goed binnen. Veel succes en hopelijk slaat het toch snel aan. Groetjes, Charlie
* Wanneer geven jullie het? Voor/tijdens of na de fles? Voor het ontbijt, voorheen voor de eerste ochtendvoeding. Nexium legt een beschermend laagje in de maag dus het is belangrijk dat je het op een lege maag geeft * Hoeveel geven jullie? Eerst een half zakje (7,5 ml), nu nog maar 3 ml. Ga af op het advies van de KA en zeker niet op eigen houtje meer gaan geven omdat je kindje meer weegt ofzo - vaak is dat helemaal niet nodig. * Geven jullie het 1 keer per dag of in 2 keer? 1 keer * Hoe reageerde je kindje er op in het begin en hoe gaat het nu? Het duurde hier een week of 2 voor we echt verschil merkten en nu gaat het geweldig, helemaal nergens last van. Helaas kan ze nog niet zonder.
* Wanneer geven jullie het? Voor/tijdens of na de fles? Voor de fles met 15/20 cc water en iets voeding erbij. In een avent fles met de drie standen speen gaat goed. * Hoeveel geven jullie? Was 2 keer 10 mg daags. Nu 1 keer daags 10 mg * Geven jullie het 1 keer per dag of in 2 keer? In een keer. * Hoe reageerde je kindje er op in het begin en hoe gaat het nu? Krampjes en veel winden laten. De krampen zijn nu voorbij maar hij laat nog wel veel windjes. Mijn dochter van bijna 5 maanden krijgt nu sinds een week nexium. Ik heb het idee dat ze nu iets meer last heeft, herkennen jullie dit? Ja dat herken ik, het heeft even tijd nodig omdat de slokdarm geirriteerd is en tot rust moet komen. We hadden eerst losec en hier kreeg ze erge buikpijn van, echt gillen was het. We hebben het idee dat de krampjes nu wel mee vallen. Alleen hoest ze wel heel veel en drinkt ze nog steeds erg onrustig. Slapen is een ramp en lijkt ook steeds erger te worden. Volgens mij duurde het met de losec 2 weken voor ze geen pijn meer had aan de slokdarm, ik denk dat het nu ook zo is. Maar heb je al eens gedacht aan koemelkallergie (kma)? De klachten die je opnoemt zijn herkenbaar voor me en mijn zoontje heeft reflux en kma. Dit gaat ook vaak samen. Met kma hebben ze vaak aan twee verschillende organen klachten. Bij mij was het veelvuldig niezen hoesten en ook verstopte oogje. Maar ook exzeem. Maar ja als ouder denk je bij ele stap toch elke keer weer waar ben ik aan begonnen, doe ik hier wel goed aan. Dit is ook herkenbaar je wilt het goed doen maar ondertussen zit je met je handen in het haar. Ook is het heel belangrijk om een soort dagboek bij te houden. En dit te overhandigen aan de KA als je erheen moet. In het dagboek zet je alle klachten en medicijnen en de huiluurtjes op een rij. Ik heb het idee dat haar klachten in de middag steeds erger worden en de sochtens heeft ze het minste last. Daarom denk ik ook aan KMA maar goed ben natuurlijk geen arts.
Bedankt voor je reactie!! Isabella is nu ongeveer 7500gram en heeft 10mg nexium voorgeschreven gekregen. Is dus best veel vergeleken met jou. Haar slokdarm doet duidelijk minder pijn nu, sinds gisteravond drinkt ze heel rustig en is ze nog vrolijker, ligt helemaal in een deuk om niks. hihi echt schattig. Alleen heeft ze af en toe behoorlijke krampen en slaapt ze hierdoor heel slecht en kort. Ze slaapt al vanaf 2 maanden door, maar sinds kort zijn de nachten waardeloos. Ze komt niet voor een fles maar is gewoon erg onrustig en wordt wakker en gaat liggen jammeren. Vanaf welke leeftijd ben jij vast voedsel gaan introduceren? Wij willen het al een tijdje maar zeggen elke keer eerst reactie van dit of dat afwachten, volgens mij kunnen we dan wachten tot ze 8 maanden is ofzo, want we zijn al vanaf haar geboorte aan het sukkelen. Ze is er echt aan toe, maar ben zo bang dat de krampen straks alleen maar erger worden.
Die krampjes en windjes komen ons ook erg bekend voor, weet je nog hoelang het duurde voor die krampen minder werden? Isabella heeft KMA, ze krijgt al maanden neocate. Dat werkt heel goed. Wel denken we dat ze niet tegen nutriton kan, we gaan nu van natufood jbpm kopen en het schijnt dat veel kinderen daar beter op reageren, ik hoop zij ook. Ach ja we proberen gewoon alles. Dagboekje hou ik ook al bij, is heel fijn kan je ook terug lezen. Bedankt voor de tips!!
Hoi Brigit, Wat fijn dat het beter gaat en dat ze rustiger lijkt. Wij geven nu ook 2/3 zakje nexium hoor. Ik moet nieuwe ophalen bij de apotheek en zal aan ze vragen of zij weten wat hij nu mag met dit gewicht. Onze huisarts is op vakantie maar ze werken nauw samen met elkaar dus miss. hebben ze advies. Hebben het zelf een beetje opgehoogd. Ben krijgt altijd heel erg de hik als de reflux weer terug komt en kan dan ook moeilijker boeren enzo en meer huilen. Ben moet ook nog heel veel winden hoor. Volgens mij is dat niet zo erg. Soms ligt hij in bed ook te kreunen of roert hij zich 's avonds in bed en dan hoor je hem knallen door de babyfoon en moeten we lachen. Krampjes in zijn algemeenheid kunnen tot 6 maanden duren, vandaar ook denk ik het advies om daarna te starten met bijvoeding. Wij zijn met 5 maanden en een week of zo begonnen omdat hij vrij hongerig werd. En ik wil niet steeds over de 30 schepjes gaan. Daarbij moeten ze het ook een beetje leren want met 6 maanden beginnen ze het gewoon nodig te hebben. Ben groeit opeens heel hard draait zich steeds om en wil van alles pakken. Hij is opeens heel wijs naar alles aan het kijken om zich heen en zal wel meer energie nodig hebben dus. En het gaat goed. Als hij iets meer groenten eet ga ik over op opvolgmelk. Hopelijk wordt hij met 7 maanden minder spugerig als ik een bordje pap ga aanbieden in de ochtend....fingers crossed. Ik zou zeggen, even twee weken doorgaan met wat je nu doet en kijken wat er met de darmen gebeurd. Maar zoals ik al zei, hier ook nog veel windjes en ook tijdens de fles nog wel eens onrustig. Kan ook door de vaste voeding komen maar ja, wat moet ik anders. Kan niet op hongerige baby voeding want dat gaat hij weer spugen. Dus we doen gewoon rustig aan en doe liever zelf courgette en boontjes door de staafmixer....houd het gewoon zo puur mogelijk. Succes Charlie
Wij zijn toen over gestap van Zantac naar Nexium. Kan je wel zeggen dat het echt een verschil was! *Wij moeten van de ka 1 zakje geven *voor de voeding (de eerste voeding) *We geven het met spuitjes, want dat is hij al gewent van de zantac. *En dan 1 keer per dag 15 ml (zakje) Hij reageerder er echt goed op, maar dat komt denken we dat hij ook toen nutramigen kreeg (kma) voeding. Al lijkt het er nu op dat het beetje overgaat kma, want we geven hem danoontje (om uit te testen) Verder geen darm klachten hier gehad (wel erg blij mee!)
Isabella hd idd last van exzeem heel veel pukkeltjes, erge pijn en moeite met ontlasting het leek wel alsof ze lag te bevallen en ontlasting was gewoon zacht, hele dag door krampen, heel erg overstrekken, niet slapen, misselijk, veel spugen, veel slijm en niezen leek wel hele tijd verkouden, ehh wat was er nou nog meer echt heel veel klachten. zelf ben ik lactose intolerant dus was ook heel alert. Toen ik bij de dietiste kwam met haar zei ze gelijk dat het overduidelij was dat het om koemelkallergie ging.
* Wanneer geven jullie het? Voor/tijdens of na de fles? Voor zijn 2e ochtendfles om 11.00 uur. * Hoeveel geven jullie? ca 7.5 ml. De ka vertelde mij dat ik het zelf met zijn gewicht mocht ophogen met 1.5 ml per kilo. * Geven jullie het 1 keer per dag of in 2 keer? 1 x * Hoe reageerde je kindje er op in het begin en hoe gaat het nu? Hoewel hij er pas maandag mee is begonnen werkt het grandioos!! Dinsdag sliep hij gewoon overdag. Hij heeft nog wel vaak de hik, maar dat had hij ook regelmatig in mijn buik. Wel laat hij veel windjes. Ik geef Dayn de nexium met een spuitje maar dit werkt niet echt, hij vindt het wel lekker en drinkt het ook op, maar het spuitje werkt niet voor ons. Zou ik het kunnen aanlengen met een klein beetje melk en het dan met een flesje kunnen geven?
Misschien een tip. Ik geef de nexium door een grote difrax speen. Stop alleen het speentje in haar mond en spuit dan het spuitje daar in leeg. Ze drinkt het dan in een keer helemaal op. Je moet wel een grote speen gebruiken want anders komen de korreltjes er niet door heen! Bij ons werkt dat heel erg goed!
Met een 123 speen werkt het heel goed. Ik vind het alleen nog steeds een gedoe en heb zo'n medicijnflesje van nuby besteld. Hopelijk gaat dat beter. Iedereen bedankt voor jullie reacties, ben al een stuk wijzer geworden. Ik geef het nu voor de 1e fles, we geven haar namelijk sinds 2 dagen groente en dan word het voor de fles van 11uur wel erg veel. (ze vind de worteltjes heeeerlijk, jeetje ze wou alleen maar meer maar ga langszaam opbouwen) Ik geef haar nu iets minder, ik vind 10 mg echt veel en als het moet kunnen we altijd ophogen. Ze heeft helaas nog steeds krampjes, hoop dat het gauw minder word. Woensdag naar ka ben benieuwd wat hij gaat zeggen
Elise kreeg eerst zantac maar toen hadden we een heel ongelukkig kindje. ze krijgt nu een maand al nexium 10 mg (ze woog toen 5 kg nu 6,5) we deden het eerst door de fles en dikte het extra in en gebruikte een grote speen maar dan had ze hem zo snel op. nu gewoon in een flesje met 15 cc water. wij gen altijd bij de fles van 19 uur. het werkt 24 uur dus alles kan in 1 keer Elise reageerde er met een paar dagen op. maar ze was ook heel beroerd van de zantac dus het verschil was echt heel erg groot. ze doet het er nog steeds goed op. 6 sept weer naar de ka, die wil al afbouwen maar vind dat zelf wat snel