Nexium

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kim111, 24 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim111

Kim111 Actief lid

8 jun 2015
    109
    5
    18
    Mijn zoontje heeft last van verborgen reflux. We dikken zijn voeding in en gebruiken Nexium. Toen hij een paar weken oud was zijn we met de Nexium begonnen, hij woog toen 3 kilo. Nu lijkt hij weer steeds meer last te krijgen en ruikt hij weer erg zuur uit zijn mondje. Hij weegt inmiddels 5 kilo en krijgt vanaf het begin een half zakje per dag. Kan het zo zijn dat de Nexium opgehoogd moet worden? Heeft er hier iemand ervaring mee en hoeveel kregen jullie kindjes bij welk gewicht?

2. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Hoe oud is hij nu? Met sprongetjes/tandjes/verkoudheid/vaccinaties kan het tijdelijk erger zijn. Speelt er zoiets bij hem nu? Dan zou ik dat eerst even afwachten, misschien gaat het dan binnenkort vanzelf weer beter.

In principe is de richtlijn een half zakje per dag tot een jaar. Er zijn wel gevallen bij kindjes onder een jaar waarbij dat niet voldoende is. Mijn dochter is er daar een van, zij moest sinds ze 5 maanden was een zakje per dag. Maar eigenlijk is dat dus meer dan mag. Nu is ze 13 maanden en zijn we net (weer) aan een afbouwpoging bezig.

Wist je al dat je eigenlijk niet mag indikken als je ook medicatie gebruikt? Dat werkt elkaar tegen, maar ik weet niet hoe dat precies zit.

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Wij gaven ook een half zakje per dag. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook een tijdje meer heb gegeven als de reflux heel erg actief was. Naderhand gaf ik wat extra bij een aanval. Ze redde het gewoon niet altijd op een half zakje. Wij gebruikten geen jbpm maar comfort voeding. Dat is van zichzelf wat dikker door voorgekookte jbpm. Met 11 maanden zijn we gaan afbouwen. Vaste voedibg was hier de oplossing. Hou vol!

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    @Averlhach weet alles van nexium geloof ik. In elk geval van refluxmedicatie. Hier wel een refluxkindje maar wij hebben medicatie buiten beschouwing kunnen laten door voornamelijk de leefregels, de frequentie voeding strak te houden en t laatste puntje af te vangen met jhbpm. Maar dat kon hier omdat ze geen darmprobleempjes kreeg én geen medicatie.

Indikken en medicatie werkt elkaar tegen tot zover gaat mijn kennis.

Maar buitenom die twee hoe doe je t met de leefregels en de flesjes (bereiding/grootte, frequentie)?

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier een heel zakje bij 5kilo. Wel voorgeschrven door een kinderarts. De helft was gewoon duidelijk niet genoeg.

Edit:
    Jbpm en nexium schijnen niet zo goed samen te gaan.
    Nutrilon Omneo is ook dikker maar bevat geen jbpm (let op, die van kruidvat heeft wel jbpm)

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je mag niet indikken als je medicatie gebruikt.

Sowieso is het al totaal nutteloos. Indikken heeft als beoogd doel dat de zure maaginhoud in de maag blijft en niet in de slokdarm komt die geen beschermlaag heeft tegen de maagzuur.
    Medicatie heeft als doel minder maagzuur of minder zuur maagzuur, zodat voeding die omhoog komt niet pijn doet.
    Als je het samen gaat gebruiken kan de medicatie nooit optimaal werken.
    Indikken is nooit bewezen werkzaam, hoewel het soms wel lijkt te helpen.

Dus stop met indikken.
    Zorg dat je de leefregels blijft opvolgen, dus ook dat de voeding 20 minuten per keer duurt.

In principe is nexium het middel dat doorgaans niet opgehoogd wordt.
    Mijn oudste kreeg vanaf een maand of 3 2x daags 5 mg en heeft dat tot 12 maanden gebruikt.
    De jongste kreeg vanaf die leeftijd 1x daags 5 mg en heeft dat tot 16 maanden gebruikt.

Nexium is wel een middel dat je correct moet maken en moet geven. Ranitidine is gewoon een kant en klaar product waarvan je een bepaalde hoeveelheid moet geven. Nexium daarintegen moet je 1 heel zakje klaar maken, even laten staan, nogmaals door roeren en dan de helft geven. Je kan immers nooit precies 5 mg pakken in de juiste verdeling van alle ingredienten. Tevens moet je het altijd op hetzelfde tijdstip geven.

Dus voor jou, stoppen met indikken en eens met een kritisch oog kijken of je alle leefregels wel correct opvolgt.
    Je schrijft nergens hoe oud hij is, maar de grote van de flessen is mogelijk ook een veroorzaker.

Deel Deze Pagina