Zoontje 15mnd, tanden poetsen is een drama en bloedend tandvlees

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Miranti, 22 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Hoi hoi,

Ons zoontje vond tandenpoetsen eerst zeer interessant. Inmiddels vindt hij het helaas vreselijk! Hij duwt hem bij voorbaat al weg of draait zijn hoofd weg of houdt zijn lipjes stijf op elkaar en begint te krijsen.
    Ik heb onwijs veel moeite gedaan toch de tandjes te poetsen omdat ik gelige aanslag zag zitten, maar ik kwam er met geen mogelijkheid bij. Op een gegeven moment had ik toch een manier gevonden waarop hij het een klein beetje accepteerde. Dat ging 2/3 weekjes goed. En nu is het weer drama. Nu raakte ik net heel zachtjes zijn tanden aan en gelijk de hele tandenborstel onder het bloed en zijn mond vol. Toen zag ik dat zijn tandvlees flink begon te bloeden. Ik had het nauwelijks en hooguit 3 sec aangeraakt...

Ik maak me zorgen om zijn gebitje nu. Hij heeft nu 13 tanden. Waarvan er in de afgelopen 1,5 mnd 6 zijn doorgekomen. Maar het poetsen lukt gewoon echt niet. Ik heb van alles geprobeerd! Afleiden, zelf doen, spelletje, bij mama doen, voordoen etc.. En nu zal het ook nog wel zeer doen..

Wat moet ik hier nu mee??

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Heel herkenbaar we hebben jaar lang alles geprobeerd. Alle tips en pasta en borstels etc.
    Hier dochter heel zelfstandig. Ze doet alles zelf eten kleden zalf smeren wassen etc. Ook dus tanden wil ze zelf. Na lang alles geprobeerd en cb zegt niet dwingen, tandarts zegt juist goed napoetsen.
    Tandarts zei zoiezo elektrisch poetsen. En niet van die goedkope maar goede sonic of oral b met veel rotaties.

Wat we nu doen is zo:
    - ochtend mag ze zelf poetsen elektrisch zonder tandpasta
    - avond poetsen we haar 2 min elektrisch met iets pasta met dwang: vastpakken, kaak vasthouden en zo dus. Ook leuk maken liedje , aaa schreeuwen etc. Ze krijst maar tja.. Erna mag ze zelf poetsen nog even als ze wil.

Ze heeft nu nog erg goede gebied maar 2wk laten zelf poetsen zonder dwang en het bloedt gelijk.

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Onze zoon vond tandenpoetsen in het begin ook erg leuk, maar daarna werd het drama. Niks lukte. Tja toen zat er wat ons betreft maar 1 ding op en dat was onder dwang. Voor ons was niet poetsen geen optie en was het dus stevig vasthouden en snel poetsen. Daarna mocht hij zelf de tandenborstel vasthouden en zelf wat aanrommelen. Dit heeft een maand of 3 geduurd en nu vindt hij poetsen weer prima. Hij gaat zitten, doet rustig z'n mondje open en daarna mag hij weer even zelf poetsen:D

4. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Onder dwang krijg ik het zelfs niet voor elkaar! Hoe doen jullie dat dan?

Ik heb dat ook steeds gedaan, maar ben zo bang dat hij het daardoor veel erger gaat vinden. Niet poetsen is hier ook geen optie.

5. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Hier is tandenpoetsen idd ook drama. Zodra hij het zelf mag doen is het prima, maar zodra wij gaan poetsen is het keihard huilen.. Tja, jammer voor hem. Het gaat dus onder dwang. Vaak even met z'n tweeën. De ene houd zijn handen en hoofdje vast en de ander poetst. Als hij begint te huilen gaat zijn mondje toch open, dus dan snel even poetsen :) Daarna mag hij nog even zelf aanrommelen.
    Ik zou wat betreft het direct bloedende tandvlees toch echt even advies aan de tandarts vragen. Misschien kan de assistente jullie al wel helpen als je gewoon eventjes belt. Je wilt z'n gebitje toch schoonhouden maar als het direct begint te bloeden zal het toch ook wel zeer doen. Succes!

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier gaat het wel, maar we doen het wel helemaal in haar tempo dus het duurt wel ff. Op de commode, voor de spiegel. Ze mag elke avond een ander speelgoedje meenemen om mee te spelen tijdens het poetsen, als ze gaat tegenwerken dan pauzeren we even.

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik zette hem bij me op schoot met zijn rug en hoofd tegen mijn borst aan. Met mijn linkerhand pakte ik voorlangs zijn rechterhand vast en drukte ik met mijn arm zijn linkerarm tegen zijn lichaam aan (snap je het nog:() zodat hij niet meer met z'n armen tegen kon werken. En dan met de andere hand snel poetsen.

Maar ik snap je punt hoor, ik deed het liever ook niet uit angst dat het idd erger zou worden. Het was/is in mijn ogen een geval kiezen tussen 2 kwaden....

8. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hier ook onder dwang, dochter is 16 maand. Wat een drama....

Deel Deze Pagina