Goedenavond, We hebben vandaag advies gekregen om over te stappen op soja of geitenmelk, omdat onze dochter waarschijnlijk sterk reageert op gewone melk, waaronder luchtwegklachten en darmklachten. heb haar vanmiddag geitenmelk gegeven, en vanavond sojamelk, maar beide weigerde ze na een paar slokken. is dit een kwestie van blijven proberen? wie heeft er ervaring mee, en welke soja kan je het beste kopen, je hebt zoveel soorten en smaken.
Ik zou persoonlijk voor geen van beiden gaan. Veel kindjes met koemelkallergie hebben ook een allergie voor geitenmelk EN vaak ook voor soja. Plantaardige melken (havermelk, amandelmelk, rijstemelk, ...) zijn in een beginfase beter. Als de symptomen dan wegzijn, kan je voorzichtig soja of geitenmelk introduceren.
Dat is niet waar hoor mijn oudste dochter was bewezen allergisch voor koemelk en soja maar reageerde absoluut niet op geitenmelk. De eiwitten van soja en koemelk zijn vergelijkbaar van grootte; de eiwitten van geitenmelk zijn kleiner en daarom vaak wel te verdragen. Soja zou ik dus niet proberen, geitenmelk wel.
Amandelmelk etc is géén zuivelvervanger. Dat is gewoon geen melk. Je zou eerst eens de groeimelk van Alpro soja kunnen proberen? Het klopt dat soja bij kma afgeraden wordt tot een jaar owv mogelijke kruis allergie, maar daarna zou het gewoon moeten kunnen.
Ik zou eerder geitenmelk doen dan soja, soja melk schijnt namelijk helemaal niet zo goed voor je te zijn en qua melk ligt geitenmelk het dichtste bij moedermelk. Daarna geleidelijk overstappen op amandelmelk (ongezoet) etc, en als zuivel gewoon kaas, yoghurt etc. geven. Het is in het begin inderdaad een kwestie van wennen, de smaak is namelijk heel erg anders dan gewone melk! Misschien als overgang het mengen, zodat je kindje langzaam aan de smaak went? Steeds wat minder gewone melk en meer geitenmelk? Als je wel soja melk gebruikt, zou ik in ieder geval voor de ongezoete versie gaan. Onderhand is mijn dochter dol op geitenyoghurt, dit eet ze zelfs liever dan Griekse yoghurt waar ze eerst helemaal dol op was
Ik zie nu dat je dochter al ruim anderhalf is! Dan hoef je helemaal geen melk meer te geven als je dagelijks yoghurt, kaas, boter etc. geeft. Zoveel hebben ze echt niet meer nodig aan zuivel ... hier ging de geitenyoghurt een stuk gemakkelijker dan geitenmelk (dat heeft ze nooit willen drinken). En als ontbijt maak ik havermout met water, om het te verdunnen doe ik er wat amandelmelk bij. Genoeg opties om geen koeienmelk te geven, zeker op die leeftijd!
Ik denk dat je het een paar keer moet aanbieden, zodat ze kan wennen. Kinderen kunnen gevoelig zijn voor iets, dat is iets anders dan allergisch. DL krijgt ook geitenmelk (wegens gevoelige maag & wegens gezonder) maar is niet allergisch voor koemelk ofzo. Soja geen ervaring mee (wordt van bonen gemaakt en ik geef liever iets wat enigzins op moedermelk lijkt).
Als er sprake is van een koemelkallergie, is het absoluut af te raden om yoghurt, kaas, boter, of andere producten te geven waarin koemelk is verwerkt (denk maar aan brood, sommige vleeswaren, koekjes, bouillonblokjes, ...)
Ik dacht dat het om last van darmen etc. ging, maar las niet dat het een allergie was? Als het echt een lactose allergie is kan dat inderdaad niet. Maar er zijn ook mensen zat die geen melk kunnen drinken, maar wel prima kaas kunnen eten ... Als je echt niks van melkproducten mag, zou ik voor geitenmelk gaan. Dat ligt sowieso het dichtst bij moedermelk en is makkelijk te verteren.
Ik zou géén soja, géén geitenmelk of schapenmelk en ook géén amandelmelk, rijstemelk of havermelk of andere plantaardige melk gebruiken. Dat kan prima als je even bambix of pannekoeken wilt bakken, maar is niet verstandig om je kind mee te laten opgroeien. Er zit namelijk niet de juiste (verhouding) stoffen in die hij/zij nodig heeft. Iemand die ik ken is met een zoontje wat niet meer kon ademen naar het ziekenhuis geweest, dus tekorten kunnen best ernstig zijn! Wat dan wel? Pepti of Nutramigen. Dat zijn poedermelken met geknipte koemelkeiwiten of zonder koemelk. De meeste baby'tjes/dreumessen kunnen daar wél tegen. Het is duur, maar op recept kun je het (via huisarts) wel vergoed krijgen van de ziektekostenverzekering (ook bij basisdekking). En je kind is natuurlijk niet meer echt op een leeftijd dat ze veel hiervan moet hebben, maar ik zou toch nog een paar maanden een keer per dag dat poedermelk maken. Dan weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgt die andere kinderen uit gewone zuivel halen. Ons zoontje heeft (ook) een koemelkeiwitallergie. Hij vertikte eerst ook andere 'melk'. Gewoon stug volhouden. Je wilt toch dat je kind gezond opgroeit. Ik mengde het in het begin nog wel met wat rijstemelk (zoete meuk), maar dat vond ik eigenlijk ook te gek voor woorden. Succes met proberen.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Lactose intolerantie en koemelkeiwitallergie. Bij lactose intolerantie wordt er door het lichaam het enzym lactase niet of niet genoeg aangemaakt. Lactase is nodig om de suiker uit melk, de lactose, af te breken/te verteren. Alle melk afkomstig van zoogdieren, dus ook moedermelk, bevat lactose. Moedermelk bevat nog (veel) meer lactose dan koemelk. Lactose intolerantie komt bij (jonge) kinderen <3jr ook niet zo vaak voor. Vaak kunnen mensen met een (lichte) lactose intolerantie wel kaas, yoghurt, creme fraiche, zure room verdragen, omdat daar veel minder lactose inzit dan in gewone melk. Bij een koemelkallergie reageert immuumsysteem van het lichaam op de eiwitten in de, in dit geval, melk. En treedt er een allergische reactie op. Dus ook op de melkeiwitten die in yoghurt etc. zitten. In het geval van TS zou ik eerst óf geitenmelk proberen(wat door eigen van mijn zoontje diëtiste afgeraden werd) óf soyamelk. De diëtiste van mijn zoontje gaf hier bij aan de groeimelk van alpro soya te geven. Kleine toevoeging: havermelk, amandelmelk, rijstemelk, etc zijn geen melkproducten of melkvervangers. Ze heten daarom Haverdrink, amandeldrink etc.
Hier zit je toch echt verkeerd, want geitenmelk is vele malen beter dan koeienmelk. Voor elk kind, daarom bestaat er zelfs poeder(geiten)melk waar baby'tjes met koemelk allergie heel goed op groeien. Maar kinderen die al anderhalf geweest zijn hebben echt niet meer zo'n behoefte aan zuivel en kunnen de voedingsstoffen vaak uit andere producten halen. In veel groente zit bijv zelfs meer calcium dan je als mens ooit uit koemelk kunt halen. Een koe heeft niet voor niks 4(!!) magen, dit omdat de melk erg moeilijk te verteren is. Sorry voor mijn verwarring over lactose intolerantie en koemelkeiwit allergie. Ik bedoelde enkel te zeggen dat niet iedereen in dezelfde mate last heeft en dat voor sommigen kaas en yoghurt nog te doen zijn.
Ik zelf drink kokos gemengd met rijstemelk. Vind soja en geitenmelk echt niet te pruimen. Mn zoontje heeft kma en ik geef bv, en ik gebruik het als vervanger van melk in alles, behalve de koffie. Ik vind het erg lekker, en de koemelkvrije leefstijl is echt makkelijker dan gedacht!