Wat te doen met school van zoon (4)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by LoeForceOne, Jun 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

Jun 28, 2015
    1,374
    910
    113
    Hoi dames,

Ik kan jullie advies even goed gebruiken. Wij hebben (man en ik) hier al heel goed over gepraat en ook bij familie en vrienden advies gevraagd, maar toch komen we er niet uit. Het kan een lang verhaal worden alvast sorry en bedankt voor het lezen ;).

Mijn zoon M. is eind december 4 geworden en is in januari na de kerstvakantie gestart met groep 1. Hij heeft het best wel moeilijk gehad met wennen (vooral geen klik met 1 juf), maar inmiddels gaat hij met heel veel plezier naar school. Hij is wel een onzeker jongetje die niet in grote groepen zijn mening durft te geven of uitgebreid in de kring gaat vertellen. Wel merken wij aan hem dat hij heel goed en makkelijk dingen onthoud en nu best wel een voorsprong heeft.

In eerste instantie had school aangegeven dat M. groep 1 opnieuw moet doen omdat hij pas van januari is en best wel onzeker is. Ze hadden ook niet het idee dat hij extreem voor loopt. Na aanleiding van dat gesprek heb ik met M. een gesprek bij zijn juf gehad en hebben we allemaal oefeningen gedaan. Dit hebben ze nogmaals herhaald met een juf die bekend is met kindjes die meer uitdaging nodig hebben. Daar kwam uit dat M. zeker wel voorloopt en dat ze dat niet hebben meegekregen omdat de dingen die M. kan ze nog helemaal niet oefenen of ter sprake komt in groep 1/2. Hij heeft dit jaar ook de eind cito van groep 1 gedaan en die heeft hij foutloos gemaakt. School weet nu ook niet zo goed hoe nu verder omdat hij qua intelligentie best na groep 2 zou kunnen, maar nog steeds heel onzeker is.

M. zegt zelf dat hij de "werkjes" op school stom vindt en wil lezen en sommetjes maken. Maar goed hij is 4, als dat een verplichting gaat worden kan hij er wel heel anders over denken. Nu hebben we 3 opties. Ik weet het echt niet. Wat zouden jullie doen?

1. M. nog een jaar groep 1 laten doen. Hij kan dan af en toe uitgedaagd worden met werkjes van groep 2 (aangezien combi klas is) kan hij ook mee in de kringgesprekken van groep 2. Als hij groep 1 opnieuw doet dan hoort hij bij de "oudste" kindjes en geeft hem misschien wat meer zelfvertrouwen.
    2. Groep 1 tot de kerstvakantie doen en daarna doorstromen na groep 2. Dit vind de juf een goede optie, maar ik totaal niet. Hoe willen ze dat straks gaan doen? Gaat hij dan in juli er op gewoon mee naar groep 3 of moet hij dan nog een keer groep 2 doen of altijd pas in de kerstvakantie over na de volgende groep.. Dit lijkt mij geen goede optie. Hij moet gewoon weten waar hij aan toe is en in welke klas hij zit en niet elk jaar die onduidelijkheid.
    3. Over laten gaan na groep 2 wat qua lesstof beter bij hem past, maar het risico lopen dat hij nog onzekerder gaat worden omdat je dan meer "verplichtingen" hebt. Als hij het dan moeilijk vindt kan dat nadelig gaan werken. Hij vindt bijvoorbeeld knippen nog heel moeilijk en doet het dan liever niet dan dat hij het fout doet.

Lastig, lastig. En dan om het nog even ingewikkelde te maken, de kans is groot dat we in januari verhuizen naar het buitenland. Hij begint daar sowieso in groep 1 (kindergarten) want in NYC gaan ze pas met 5 naar school toe. Maar het is nog niet 100 procent zeker dat wij gaan.

Vertel dames, wat is het beste voor mijn kleine slimme maar zo onzekere vent!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,072
    3,863
    113
    Is het een combiklas? Ik denk dat ik toch voor optie 2 zou gaan, hij blijft dan in dezelfde groep kinderen zitten als het een combiklas is, alleen vanaf dan hoort hij bij groep 2, ik denk dat hij zich zo aanpast. Maar, dan zou ik er wel vanuit gaan dat het de bedoeling is dat hij het jaar daarop naar groep 3 gaat.
    Mijn kinderen vonden die groep 1 werkjes ook stom, mochten allebei al snel moeilijkere dingen doen. Ze kan hem ook in groep 1, of nu dus al, moeilijkere opdrachten geven die met hetzelfde thema te maken hebben als waar de rest van groep 1 mee werkt. Moeilijkere vragen, moeilijkere knutselwerkjes etc. Verder gewoon samen aan de slag met hem om struikelblokken aan te pakken, beetje extra begeleiding met knippen enzo. Leren dat hij doorzet, i.p.v. stopt als hij denkt iets niet te kunnen, zodat hij succeservaringen krijgt en zelfverzekerder wordt.

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje is van begin december en ook onzeker maar slim...en het knippen is ook een dingetje. We hebben gister het 10 minuten gesprek gehad op school en toen vroeg ik ook of hij nu naar groep 2 gaat of in 1 blijft maar omdat het een combiklas is doen ze daar niet zo aan. Hij gaat straks wel werkjes krijgen van groep 2 maar er wordt echt per kind gekeken wat hij/zij aan kan en wat de aandachtspunten zijn. Of hij volgend jaar naar groep 3 gaat hangt af of hij dat aan kan, op alle vlakken.

Ik zou in jou geval denk ik dan ook voor optie 3 gaan.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,971
    3,977
    113
    Sowieso, door laten stromen naar groep 2. En dan aan het einde van het jaar bekijken of hij naar groep 3 kan of nog een jaar groep 2.
    Als je hem nu nog een jaar in groep 1 laat, is de kans om door te stromen weg want dan moet hij sowieso nog een jaar groep 2.
    Wanneer je hem nu laat doorstromen naar groep 2, geef je hem die kans wel.

Wat betreft onzekerheid, sommige kinderen hebben dan juist baat bij meer structuur. Wanneer ze iets moeten, geeft dat ook structuur. Daarbij kan de juf hem hier toch in begeleiden en dit opbouwen?
    Onzekerheid kan ook ontstaan juist doordat hij wat verder is en de werkjes hem geen uitdaging bieden.

Een goede score op de Cito is overigens 1 signaal. Wat zijn de verdere observaties mbt sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling?

5. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

Jun 28, 2015
    1,374
    910
    113
    Bedankt voor jullie reacties. M. is een heel lief, grappig maar ook enorm gevoelig jongetje. Laatst op speelgoedmiddag had een jongetje tegen hem gezegd dat de auto die hij mee had kinderachtig was. Hij is er weken verdrietig van geweest en wil ook niet meer spelen met die auto. Hij strekt zich enorm veel aan van anderen. Ook voor zichzelf opkomen doet hij niet. Als iemand voor kruipt de schommel gaat hij huilen ipv wat er van zeggen. Na de juf gaan durft hij dan ook niet.
    Zijn onzekerheid belemmert hem heel erg. Net als fietsen, hij heeft genoeg evenwicht om zonder zijwieltjes te fietsen, maar hij ziet gevaren en doet het daarom liever niet. Wat je ook probeert je krijgt hem niet op andere gedachten. Hij zegt ook enorm vaak sorry op een dag ook voor dingen die helemaal niet erg zijn.

Maar als hij zich op z'n gemak voelt vertelt hij heel uitgebreid, hij heeft een enorme woordenschat. Begrijpt de dagen van de week kan hier in terug rekenen (vandaag donderdag dus eergisteren was het dinsdag etc). Hij maakt sommen tot 10 (optellen en aftrekken)en kan ook uitleggen waarom een bepaalde uitkomst de uitkomst is. Hij kent alle letters van het alfabet. Verder merken wij dat hij een enorm goed geheugen heeft 1x vertellen en hij slaat het op.

Als hij op z'n gemak is dan speelt hij heel graag met anderen. Hij staat in de pauze nooit alleen en speelt ook bij jongens uit zijn klas thuis. Ook komen er regelmatig bij ons kindjes spelen en dat gaat enorm goed. De stap alleen om iemand te vragen vind hij heel moeilijk (bang dat kindje nee zegt).

Ik vind het zo enorm moeilijk.

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik zou in een combinatie klas voor optie 2 kiezen. Bij onze middelste was er dit jaar ook sprake van een (fikse) voorsprong en zij is na de meivakantie officieel groep 2 geworden (bij hun word dat benoemd met dierennamen). Ze deed voor die tijd wel al veel werkjes mee, maar ging nu dus 'over' naar 2 en gaat na de zomer naar groep 3. Dat is voor haar helemaal niet ingewikkeld geweest, omdat het prima uit te leggen was (je doet het goed en bent nu .. (dierennaam)).

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Als hij zo onzeker is, zou ik hem zeker nog een keer groep 1 laten doen met evt extra uitdaging als dat nodig is. Sociaal emotioneel is een heel belangrijk punt wat overgang betteft en ik zou dat zeker niet onderschatten. mocht hij een grote ontwikkelingsprong maken, kan hij toch verder in groep 2 en daarna gewoon door naar groep 3?

8. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

Jun 28, 2015
    1,374
    910
    113
    Daarom twijfel ik ook heel erg. Het kan twee kanten op. Of het gaat hem nog onzekerder maken of juist dat hij door dat er gezien wordt dat hij meer kan (groep 2) hij zekerder gaat worden.

En vergeet het emigreren niet. Dan start hij ook weer in groep 1 en loopt hij zelfs achter omdat hij de taal (Engels) nog niet goed beheerst.

9. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Zoals he het beschrijft; precies mijn dochter. Zij is van december. Wij hebben in dit geval gekozen om groep 1 nogmaals te doen. Qua werkjes en alles kan ze groep 2 wel aan, maar soc-em moet ze nog veel leren, voor dr zelf opkomen, enz... Zij gaat naar de combi 1/2 en we houden in de gaten hoe het gaat.

10. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    gewoon naar gr2! en met een met extra uitdaging voor zo ver het gaat. als het nodig blijkt kan hij extra speeltijd krijgen omdat hij stof van gr2 ook goed beheerst.

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    sociale emotionele ontwikkeling gaat met de cognitieve ontwikkeling mee. als de tweede niet goed uitgedaagd wordt krijgen kleine kinderen juist problemen in de eerste.dat is bij slimme kinderen vaak het geval. op letten met de motorische ontwikkeling. heel erg belangrijk straks.fijne en grove motoriek.

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Je beschrijft precies ons zoontje maar dan ook precies :$ ...en ik zou nog steeds voor optie 3 gaan, eventueel optie 2 ;)

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Heel hetkenbaar!

En ik zeg ook optie 3.

Hier inmiddels een zelfverzekerde jongedame in groep 5 die met een meer dan prima rapport naar groep 6 gaat.

En als je kind gewoon geen aansluiting heeft bij die klasgenootjes.. Gaat een jaar extra kleuteren echt niets oplossen.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik zou ook voor optie drie gaan, absoluut. Om redenen hierboven al genoemd maar zeker ook vanwege jullie verhuizing naar NY. Wanneer hij daar op een goede (private) school komt zal het niveau veel hoger liggen dan in Nederland plus zit hij dan ook nog eens in full immersion Engelstalige omgeving. Dus ik zou het risico dan toch nemen en ervoor zorgen dat hij zoveel mogelijk voor NL begrippen vóór ligt met de harde kernvakken zodat je zoontje wat meer ruimte heeft om terug te vallen wanneer jullie in de VS zitten. 😊

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
  16. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Mijn zoon was precies dezelfde, alleen uitte hij zijn onzekerheid in clownesk gedrag.
    Hij heeft zich door groepen 1 en 2 heen gevochten, vond het niks aan en wilde de verplichte taken in groep 2 niet maken (was nog steeds voornamelijk knutselen)
    Het woord doubleren was vaker gevallen.

Toch over gegaan naar groep 2 en ook naar groep 3, en toen kreeg de school een heel ander kind. Hij leefde onwijs op en groeide ook als persoon. Na half jaar in groep 3 is ie getest op hoogbegaafdheid en hij krijgt nu een aangepast lesprogramma in de klas, en is een stuk zelfverzekerder.

17. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Van al deze opties zou ik optie drie doen.
    Als hij onzeker is dan heeft hij heel dat jaar om er aan te werken. En zijn bekende klasgenoten zijn er ook die kennen hem ook en kunnen hem misschien steunen hier in. Die kinderen helpen elkaar al gauw.
    Je kan er zelf nog de hele zomervakantie aan werken, aan dingen zoals zelfvertrouwen krijgen bij knippen of moeilijkere dingetjes.
    En weten dat hij bij kleinere kindjes i groep 1 moet blijven zal helemaal geen boost geven voor zn zelfvertrouwen denk ik dan.

Het beste is dat een kind goed in zn vel zit. Als hij zich nu zit te vervelen dan gaat dat volgend jaar nog sneller echteruit. Plus dat hij zijn vriendjes kwijt is.

Als blijkt dat hij zelfs in groep 2 voorop loopt en zich stierlijk verveeld, kunnen ze altijd nog kijken wat hij aankan qua werkjes van groep 3. Daar hebben ze dan een heel jaar voor om hem groep 2 dingen aan te leren en groep 3 dingen te geven als extra.

Als hij maar een half jaar groep 2 doet en pas in de kerstvakantie, is dat niet genoeg tijd om ook zn onzekerheid weg te halen en alvast klaar te stomen voor groep 3. Dan loopt hij sociaal misschien achter.

In het ergste geval blijkt dat hij graag leest/rekent etc, maar groep 2 echt nog niet aankan. Dan heeft hij dit jaar genoeg om daaraan te werken met de juf en doet hij groep 2 volgend jaar over.

Als er nu al een optie besproken wordt dat hij groep 1 over moet doen, kan je beter groep 2 over doen. Dan kan je goed kijken wat hij aankan.

18. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Doorstromen!

Grote kans dat zijn onzekerheid in de klas niet dramatisch verandert als hij nog een jaar inde zelfde klas zit. Als hij op andere vlakken sociaal- emotioneel wel goed scoort trekt het vast nog wel bij. Misschien is hij ook gewoon wat verlegen of introvert? Daar is op zich niets mis mee. Ik heb het idee dat sommige juffen en meesters een bias hebben richting extraversie, waarbij ze geneigd zijn meer introverte kindjes automatisch als "jonger in gedrag" te beoordelen- maar dit is slechts mijn bescheiden mening :). Ik denk dat niet z'n ervaring in groep 1 dermate prettiger is om het te waarborgen dat hij nog een jaar dingen moet doen die hij nu al saai vindt. Waarschijnlijk gaat hij dan alleen nog maar minder lekker in zn velletje zitten.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mijn ervaring ook.
    En een professional oordeelde later dat ze juist voor liep en dus ook nog eens weinig aansluiting had in de klas.

20. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Hier sluit ik me volledig bij aan. Dochter is van eind oktober. Hier zijn ze een voorstander van wat langer kleuteren.
    Ze was na de zomer 'middelste' wat eigenlijk gewoon jongste is, maar er wordt wel degelijk meer van ze verwacht, dan van een jongste die net begint.
    Uiteindelijk na veel gesprekken is pas in mei besloten dat ze naar groep 3 ging. En vanaf dat moment was ze dus oudste ;) . En dat was prima.

Vanuit groep 1 kan je kindje rustiger, zonder druk toewerken naar wat het kan en waar het aan toe is. En als je kindje zover is, wordt het 'groep 2' . Alle herfstkinderen worden hier ook vaker besproken met de ouders dan de anderen.
    En kinderen groeien in sprongen, dus een voorspelling is moeilijk te maken. Maken ze die sprong wat eerder, of wat later? Zijn ze na de kerst ineens toe aan groep 2, of misschien ineens pas na de voorjaarsvakantie. Geef je zelf en de kind nog even de tijd.

Share This Page