ng-klank niet uit (kunnen) spreken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door raspberry, 9 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Onze dochter spreekt nog steeds de ng-klank niet uit: is dat normaal voor kleuters (ze is net 4)?
    Ze vervangt hem door de n of door dubbel m, dus 'en' in plaats van eng, 'hommer' in plaats van honger, 'jommen' in plaats van jongen.
    Heeft iemand tips hoe ik het 'r kan leren, want gewoon duidelijk voordoen/laten horen (ook laten kijken naar hoe ik mijn mond beweeg), geeft geen resultaat...

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Op zich komt het wel meer voor op die leeftijd dat ze een bepaalde klank nog niet goed kunnen uitspreken, meestal komt dat vanzelf. Als je twijfelt zou ik een keer een logopedist raadplegen, die kan je adviseren of ze misschien logopedie nodig heeft of dat het vanzelf over gaat. Bij ons op school worden alle 5-jarigen gescreened door de logopediste, misschien gebeurt dat bij jullie ook? Je kunt sowieso misschien de leerkracht even vragen wat die ervan vindt.

3. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn dochter van 5 kan hem ook niet uitspreken. Wij zijn bij de logopediste geweest maar we meten gewoon zelf met haar oefenen. We kregen de tip van de logo om de moeilijke woorden in een schrifje op te schrijven en ze dan voor het slapen gaan te oefenen.

4. raspberry

Maar HOE oefen je dat? Gewoon blijven voordoen, of zijn daar nog speciale tips voor?
    Dat voordoen, doen we namelijk wel. Niet elke avond, dan wordt het mij veel te zwaar, maar dus wel met enige regelmaat dat we even weer die veel voorkomende woorden met 'r herhalen en kijken of ze het oppikt, of ze ook hoort dat wij die 'ng' zeggen en 'm zelf dan ook gaat doen.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva zegt ook nog vaak de m ipv ng. Dus jommen en hommer. Ik denk dat het vanzelf beter gaat worden, want ze horen heel vaak hoe het wel moet. Moet zeggen dat het met bij Eva de laatste tijd niet is opgevallen, denk dat ze het nu vaak al goed zegt.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm bij ons in de klas hoor je het ook regelmatig inderdaad.

Onze dochter kon toen ze zo oud was trouwens de sch niet uitspreken.
    Los wel.. Aan elkaar niet.
    Dus dan krijg je saap, boodsappen, soot, sip... Etc

Uiteindelijk ineens kon ze het...
    Hier ook af en toe gewoon geprobeerd en ineens had ze hem door.
    Daarna ging het niet meer mis ook.
    Vermakelijke was dat ze wel schip en schaap kon schrijven, maar niet uitspreken. Dat voelde toch en bijzonder maar blijkbaar hoorde ze het in haar hoofd wel goed.

Maar er is wel een handig trucje voor.. Zal m'n moeder eens vragen die kent ze allemaal nog zag ik laatst :)
    (Bijv op je neus drukken bij de N.. En ja dat soort trucjes werken echt.. )

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het probleem denk ik vooral 'g'. dat is nederlandse G dat uit de keel moet komen en N is vooral voormonds met tong hemelte aan raakt. van ene stand naar de keel gaan lukt dus niet zo snel. voor buitenlanders is dat ook n probleem ng achter elkaar te produceren. je kunt die los achter elkaar laten oefenen n-g-n-g. een liedje verzinnen om die achter elkaar steeds sneller te laten zeggen. ik heb verder geen verstand hoor, maar ik ben wel n buitenlandse die daar soms ook de moeite mee heeft.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M heeft logo gehad, o.a. voor die -ng klank (maar ook voor de k, sch ed). Voor de ng moet je je tong hoogachter in je mond plaatsen, voor de n de punt achter je tanden. De logo oefende dit met een ijsjeshoutje voor de spiegel, je kunt dan ook de tong juist plaatsen.

De g is weer een andere klank dan de ng. Zeg het maar eens achter elkaar en dan merk je dat je je tong anders plaatst ;)

M heeft 5 maanden logo gehad, ze ging als een trein. Ze ging ook spontaan de rrr goed zeggen :). Bij haar was de verstaanbaarheid ook echt een ding (wij verstonden haar wel, maar de juf niet zo). Als dat niet het geval is dan kun je zelf oefenen, maar dat kan lastiger zijn, ook omdat je geen expert bent.

9. raspberry

Denk dat Thirza ook nog wel een logopedie-klantje wordt... Ze kan dus alle klanken, behalve de ng, maar spreekt alles zeer onzorgvuldig uit en is dus voor derden regelmatig wel lastig te verstaan. Erfenisje van de oor/neusklachten :(
    Maar dat op de neus drukken zal ik eens proberen :) Goeie tip :)

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja dat is voor de n zoals wanneer je limoNade niet kunt uitspreken :)
    Zal eens vragen of ze voor de ng ook zo'n trucje weet.
    Mijn broertjes spraken vroeger helemaal niks.. Dus mijn moeder heeft wel ongeveer de hele trukendoos uitgeprobeerd :)

11. raspberry

O, ik dacht voor de ng...
    Dan wacht ik nog even of je nog een slimme truc hebt voor de ng. Of je moeder dan dus ;)

Deel Deze Pagina