Eerste huis kopen...wat komt er bij kijken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 7 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoi meiden.

Wij zijn ons aan het orienteren om een huis te kopen.
    Ik werk als gastouder(zelfstandige ondernemer)dus we moeten het van m'n vriends inkomen doen.
    Nou is dat niet bijster veel,maar we hebben een huisje gezien wat ons erg aanstaat en waarbij we koopsubsidie kunnen krijgen.
    Mijn ouders hebben aangeboden er dmv een generatiehypotheek bij in te gaan totdat ik m'n opleiding heb afgerond(BBL, dus wel met inkomen) en mn eigen inkomen heb.

Maar nou heb ik dus wat berekeningen gedaan(gewoon zelf op internet om een idee op te doen) Hij zou dus in z'n eentje incl koopsubsidie zo'n 125.000 euro kunnen opnemen.
    We hebben een huisje gezien van 129.000kk...
    Dit zou neerkomen op een hypotheek van 140.000 euro met maandlasten van ongeveer 450 euro. Als mijn ouders er bij in gaan dalen die kosten tot zo'n 370 euro p.m.
    Dit kunnen wij makkelijk betalen...Maaaaaaaaaar

Wat komt er nog aan extra kosten bij??

Overigens weet ik dat internet berekeningen globaal zijn en dat we naar de bank moeten voor een gesprek(morgenmiddag half 4;))

2. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Phoe...
    je hebt al een ruime hypotheek, dus daar heb je dan vast de (eventuele makelaarskosten) Taxatiekosten, overdrachtsbelasting, afsluitprovicie e.d in mee gerekend.
    Vaste lasten die wij kwijt zijn is volgens mij niet zo gek veel meer als een huurhuis. (behalve dan dus die eerste uitgaven)
    Maar je moet rekening houden met de inrichting van het huis, behang en verf kan ook al snel op een aardig bedragje uitkomen.
    Verder betalen wij ongeveer 25 euro per maand aan een levensverzekering zodat wij in het huis kunnen blijven wonen als een van ons komt te overlijden.
    waterschapsbelasting, gemeentebelasting (beide volgens mij 1 keer per jaar, maar wel dikke bedragen) gas, water, licht e.d
    inboedelverzekering e.d. betalen wij 65 euro per maand voor (incl. 2 autoverzekeringen)
    Verder kan ik eigenlijk niet zo gek veel meer bedenken, wij hebben echter nooit gehuurd maar volgens mij zijn de meeste kosten wel redelijk hetzelfde. Ze kunnen je bij de bank vast meer vertellen over extra kosten.

3. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    en je moet rekening houden met de onderhoud van het huis, officieel zou je 1% van de koopsom per jaar aan ouderhoud kwijt zijn.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je komt wel iets hoger uit vanwege de kosten koper. Is zo;n 10 % van het bedrag. Dan natuurlijk gas water licht en al het onderhoud is voor jezelf.
    Voorbeeldje; wij hebben in 4 jaar 3 keer een stukke ketel gehad a 400 euro per keer en de hele buitenboel in de verf gezet (wel zelf gedaan). Hoe ouder je huis, of hoe slechter de staat, hoe hoger de kosten.
    Verstoppingen e.d. moet je ook zelf betalen.

5. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Waterschaps en gemeentelijke belasting betalen we nu ook dus dat reken ik even niet mee...

Ik doel meer idd op verzekeringen,kosten voor containers(we hebben nu gemeenschappelijk)
    We wonen al samen dus inboedel(en ook de verzekering daarvoor) hebben we al...Er moet alleen geverfd/behangen worden en de vloeren(we hebben hier laminaat dus dat zou al mee kunnen voor de slaapkamers) badkamer en keuken zijn niet noodzakelijk om fijn te kunnen wonen.

Het huis is pas in 2007 cv aangesloten dus alles nog gloedjenieuw(ok, er kan altijd wat misgaan! maar het is een pluspunt) Goed geisoleerd en de woonkamer is een stuk uitgebouwd.
    Qua alles issie het waard... 250 meter van onze 1e keus basisschool, tegenover een speeltuin, 1km van het centrum...

Overigens hebben we ook ingeschreven voor een woning van de woningbouw,103.750...Maar wat we inmiddels hebben gezien(gegluurd;)) is het een bouwval...Geen cv, alleen de woonkamerramen dubbelglas, verrot keukentje, kapotte stenen, loslatende voegen..Echt heel slecht!Dus dat gaan we zowiezo niet doen denkik...

Mijn ouders hebben dus gezegt, als jullie met onze hulp dan een huisje kunnen kopen dat goed en af is dan gaan we daar wat mee doen. En 129.000 is niet veel voor een gezinswoning met 3 slaapkamers op zo'n toplocatie, dus we willen hier echt voor gaan.
    Bovendien is het particulier dus we kunnen altijd nog proberen ietsje te zakken.

Maar bedankt voor het meedenken, mocht je nog iets bedenken wat er nog bijkomt, dan lees ik het graag :D

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je kunt voor een ketel overigens een onderhoudscontract afsluiten, hadden wij ook moeten doen. Voor de riolerling hebben we wel zoiets, want de kosten van een reparatie zijn echt heel hoog. Onze ketel is overigens ook vrij nieuw hoor, maar gewoon dikke pech gehad!

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ik zou zeggen zoek een goede hypotheek adviseur mijn vriend heeft nu 2,5jaar een eigen zaak en wij kunnen gewoon een hypotheek krijgen wel niet bij alle banken, de rabo heeft ons zelfs 1000,- lichter gemaakt omdat hun een rapport wouden wat uiteindelijk helemaal niet noig was.:x
    wist je dat zelfs je oude inkomen mee gerekend word voor je hypotheek? nou wij dus niet en nu dus wel.

succes

8. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    hou er wel rekening mee dat je waterschapsheffing en de gemeente belasting hoger is met een eigen huis!
    (tenminste dat hoor ik altijd van mensen die huren als we het erover hebben dat wij veel meer betalen)
    verder heel veel succes vanmiddag met jullie gesprek!!!
    als ik nog ergens op kom hoor je het zeker...

@butterfly83,
    25,- aan levensverzekeringen per maand?! wij zijn minstens 100,- kwijt aan de levensverzekering per maand...
    hoe doen jullie dit?!

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Is dat hoger ja???
    Kijk dat is nuttig om te weten.:)

Ben benieuwd wat er vanmiddag uit gaat komen maar ik heb er wel vertrouwen in :)

10. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    als ik alleen naar de gemeente belasting kijk m'n collega (huurappartement) betaald iets van 400,00/500,00 en wij (koopappartement) betalen meestal rond de 600,00/700,00
    en dan komt de waterschapsheffing er nog bij!
    wij betalen het altijd in 9x en we zitten zo rond de 100,- per maand!!

Edit: maar dat verschilt dan ook wel per gemeente!

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wat voor ons de grote verschillen waren:

- Hogere gemeentelijke belastingen (onroerend zaakbelasting) Dit is denk ik ongeveer € 175 per jaar erbij voor jullie.
    - In de kosten koper kun je nog wel het een en ander besparen. Je hebt altij 6% overdrachtsbelasting. Maar de afsluitprovisie kun met de bank je over onderhandelen. Je kunt een goedkope taxateur zoek op internet en ook zit er veel verschil in de notariskosten.
    - Onze energierekening is gestegen. Wij betalen voor een rijwoning ongeveer € 200 per maand voor gas/water/licht
    - Onderhoud kan hoog oplopen. Wij hebben nu een nieuwe badkamer, cv-ketel en ventilatiebox moeten aanschaffen. Daarnaast hebben we een keer het buitenschilderwerk gedaan.
    - Onze hypotheek is gesplitst in een lening/spaardeel en verzekeringsdeel. Ik zou goed kijken hoeveel je wilt verzekeren. Wij hebben de helft van de hypotheek verzekerd per leven, dus de ander kan dan blijven wonen in het huis mocht er iets gebeuren. Maar daar zit wel een hoger prijskaartje aan.
    - Je kunt schuiven bij een spaarhypotheek met het gedeelte sparen & aflossingsvrij. Volledig sparen is duurder dan met een gedeelte aflossingsvrij erbij.

Trouwens, als jij hiervoor hebt gewerkt, mag je ook 3 laatste jaaropgaven overhandigen als bewijs van inkomen. Dit telt dan mee in jullie maximale hypotheek.

Veel plezier en succes!

12. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Inderdaad, een aantal belastingen zijn wat hoger dan wanneer je gehuurd zit. Maar dit kan volgens mij ook afhangen van de gemeente waarin je koopt. Ben benieuwd wat voor huisje jullie op het oog hebben.. funda?

13. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Denk er ook aan of je misschien een bouwkundig onderzoek wilt laten doen (voor ev verborgen gebreken). En wees berekend op gebreken die daaruit kunnen komen.

En houd er gewoon rekening mee dat als er in je huis iets kapot gaat of onderhouden moet worden, dit allemaal voor eigen rekening is!

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Meiden bedankt voor jullie adviezen.
    Ik krijg helaas geen jaaropgaves van m'n gastouderbureau en daarvoor heb ik 2 jaar gewerkt in de horeca dus ook geen 3 jaar.

De belangrijkste reden dat wij willen kopen is omdat mijn vriend nu niks met z''n overuren kan..laten we die uitbetalen komt er aan het eind van het jaar een acceptgiro van de belastingdienst dat we huurtoeslag moeten terugbetalen(afgelopen jaar ook 800 kunnen betalen:()
    Bovendien wil m'n vriend graag de buitendienst in en dat levert gemiddeld per week 20 overuren+100euro vergoeding op.Dat kost ons onze huurtoeslag..
    Maar we kunnen niet de belastingdienst een hoger loon op gaan geven omdat het niet structureel is.
    De ene maand moet hij 2 weken weg, de andere maand niet.
    Dus dan komen we in de knoop met de toeslagen.

bovendien willen we het heel graag op 1 inkomen.
    Als ik dan straks meer inkomen heb, dan kunnen we ook meer sparen en meer leven.
    We hebben ook geen eis voor een harstikke groot, of nieuwbouwhuis van 2 ton of nog meer.

Natuurlijk weten we dat een huis verborgen gebreken kan hebben. Maar daar kun je bij een bezichtiging altijd naar vragen en kijken. Maar het scheelt voor ons gewoon dat we dan gewoon een groter inkomen kunnen hebben als mijn vriend de buitendienst in kan, wat hij ook heel graag wil!

Maar onderhoudsservice...ik las daar laatst iets over van de nuon, was iets van 20 euro in de maand geloof ik? ga ik nog eens opzoeken, als we dat er nog bij kunnen missen is het natuurlijk een goede investering.

dit is het huisje trouwens. Huis te koop: Bilderdijkstraat 50 7121 VM Aalten [funda]

15. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Leuk huisje hoor, handig zo'n schuur erbij, ziet er groot ui! Wij hebben afgelopen zomer een huis gekocht en hebben geen bouwkundig onderzoek laten doen. We hadden wel een aankoopmakelaar (nog steeds niet over uit of dat nodig was geweest, zelf afdingen kan natuurlijk ook prima resultaat opleveren, maar vond het voor de hele rompslomp toch wel handig dat we hem hadden om op terug te vallen). Uiteindelijk ook 10.500 euro van de prijs af gekregen, dus eigenlijk zo ongeveer het kosten koper bedrag.
    Dat boukundig onderzoek niet laten doen, het is een huis uit 1970, dus niet bijzonder oud. Ik weet niet hoe oud jullie huis is?
    Ik had een vriend/architect meegenomen, die heeft er evenveel verstand van met zijn 25 jaar ervaring. Scheelde weer wat centjes.. :)

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dit huis is gebouwt tussen '45 en '59 Maar bij een bezichtiging gaan mijn en zijn ouders mee...met 6 paar ogen zullen we een heleboel zien(ogen met verstand van zaken;))

Maar waarom een aankoopmakelaar?

We willen zowieso ietsje zakken in de prijs.
    Maar hoeveel is afhankelijk van hoeveel er nog moet gebeuren.
    We hopen er gewoon op dat de keuken,badkamer en wc nog goed genoeg zijn, dan kunnen die later wel een x.
    En de kozijnen enzo, als die goed geschildert zijn is ook een pluspunt.

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wij hebben vorig jaar gekocht, ook voor de eerste keer en ook op 1 inkomen.

ik kan je één advies geven: neem een financiele tussenpersoon in de arm.

dat kost jou niets en die zoekt álle kosten, echt alles wat erbij komt kijken voor jou uit. hij kent meer hypotheken dan jij kan uitzoeken en heeft contacten met banken waardoor je vaak voordelige regelingen kan treffen.

onze tussenpersoon heeft bijna alles geregeld, we hadden geen makelaar nodig daardoor (verkoper deed het ook zelf, zonder makelaar) want de tussenpersoon las de contracten door en wees ons waar we op moesten letten. we konden hem altijd bellen als we vragen hadden en daardoor is alles heel makkelijk verlopen. hij berekende precies voor ons wat onze lasten zouden worden per maand.

dus die zou ik echt zoeken, misschien heeft iemand in je familie al een tussenpersoon?

18. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dat is een nuttige tip!!
    Dankje :)

19. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik geen aankoopmakelaar gebruiken. Vaak weet de partij waar je je financien onderbrengt ook een hoop en afdingen kun je zelf ook goed. Wij hebben € 10.000 van de prijs gekregen door gewoon zelf te onderhandelen. Een aankoopmakelaar kost al gauw een paar duizend euro volgens mij.

20. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Laat je gewoon goed adviseren door een hypotheekadviseur.
    Die weet het toch het beste wat betreft hypotheek.

Ook ik had toen wij ons huis kochten geen vast contract (had net mijn baan opgezegd voor een andere baan) en toch waren en mogelijkheden. En de kosten is ook afhankelijk van of je alles wil aflossen in hypotheek of wat overhoud aan rest.

Ik lag me rot om de prijs van het huis. Daar kan je hier niet eens een garage voor kopen. Woon toch echt verkeerd denk ik. Hier begint de koopprijs van een huis bij de 2 ton.

En extra kosten geen idee eigenlijk. Alleen wel dat al het onderhoud voor jezelf is.
    Succes

Deel Deze Pagina