Hallo, Op dit forum heb ik nu een paar keer gelezen dat nibbits voor kinderen minder slecht zijn dan gewone chips. Nu is het (nog) niet mijn bedoeling dat onze zoon geregeld chips eet. Maar als we een keer een feestje hebben, vind ik het ook weer geen ramp. Vooral zijn oma wil hem dan graag iets 'lekkers' geven. En tja... Daar is ze dan ook weer oma voor, dus ik laat haar maar een beetje begaan, als ze het niet te dol maakt. Rozijntjes of soepstengels vind ze maar een beetje zielig. Die discussie wil ik niet meer met haar aangaan, als het gaat over een incidentele traktatie. Maar als ze dan iets van chips wil geven, wil ik het graag een beetje sturen. Terug naar de vraag; ik ben eens gaan kijken naar de ingrediënten van nibb-its in vergelijking met gewone paprika chips en naturel chips. Dan zie ik dat nibbits inderdaad minder vet en ook minder energie bevatten. Maar ik zie ook dat in nibbits meer verzadigd vet zit, meer suiker en meer natrium. En juist die dingen lijken mij (zeker voor kinderen) veel slechter dan onverzadigd vet. En het kleine beetje eiwit dat in de gewone chips zit, is bij nibbits vrijwel helemaal verdwenen. (Nu snap ik wel dat je het voor je eiwitinname niet van chips moet hebben, dus dat maakt niet eht uit.) Klopt mijn redenatie nu helemaal niet en moet ik bij het uitkiezen van de minst slecht ongezonde snack alleen nog maar letten op totale hoeveelheid vet en de calorieën? Of kan ik toch beter gaan voor dingen met misschien wat meer onverzadigd vet, maar minder verzadigd vet, minder zout en minder suiker?
Hallo, Nee hoor ik vind jouw redenatie heel goed. Het is goed om naast de totale hoeveelheid energie/calorieen en vet ook op verzadigd vet, suiker en zout te letten. Peuters krijgen er al snel teveel van. Als je kindje het heel af en toe eens krijgt is dat geen probleem. Peuters hebben wel voldoende vet in hun voeding nodig, kies dan bij voorkeur producten waarin vooral onverzadigd vet voorkomt. Onverzadigd vet is veel beter voor je lichaam. Er is een merk op de markt dat heet Goodies. Zij brengen verantwoorde tussendoortjes voor kinderen op de markt, zoals bijvoorbeeld Kaas of Paprika Knabbels. Aan deze producten zijn geen zout, kleur- en smaakstoffen toegevoegd. De producten zijn in de supermarkt te vinden bij de kindervoeding. Groeten, Astrid