Nibud berekent financieel gevolgen mbt verschillende keuzes werk in het gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door Biny, 2 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ahaaaa

Nu is er bij ons geen sprake van KOT oid, maar ik was benieuwd hoe je dat dan doet :)

2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik denk persoonlijk dat je echt niet alleen naar de financiën moet kijken. Werken is om zoveel meer redenen belangrijk. Nou en, als je dan maar een paar tientjes per maand meer overhoudt.

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Het verzamelinkomen geld natuurlijk ook voor KGB en Zorgtoeslag. Je kunt zo a.d.h.v. je verzamelinkomen van vorig jaar een berekening maken voor dit jaar. Gewoon met je jaaropgave en je verzamelinkomen 2016. Dan weet je wat er ongeveer af gaat. Als je het dan aanpast aan dit jaar en iets hoger zet dan kom je meestal wel redelijk uit.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Daar denkt iedereen anders over denk ik zo ;)

5. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Helaas wel ja.

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Waarom helaas, wat maakt jou het uit of een ander wel of niet werkt?:rolleyes:

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    @Biny Vanwaar telkens die minachtende emoticons?

Een ieder mag natuurlijk zelf weten of hij of zij werkt. Als je het je kunt veroorloven, lekker niet doen dan. Mijn punt was alleen dat veel vrouwen thuis blijven, wanneer ze erachter komen dat de opvang in verhouding vrij veel kost en ze er dan maar een paar tientjes op vooruit gaan. Het is jammer, vandaar de helaas, dat financiële redenen dan doorslaggevend lijken te zijn. Vooral met het oog op de toekomst.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Minachtend?

Jij vind dat iedereen maar moet werken ondanks dat je maar een paar tientjes verdient... want dat is belangrijk...
    Het lijkt alsof er een toontje in je bericht zit, dat als je niet werkt voor die paar tientjes dat je dan onnozel bent ofzo....

Als ik meer als nu ga werken (ongeveer 10 uur in de week) dan werk ik ook voor niks, ik betaal dan voor de opvang en belasting.. ik mag dan wel 3x zoveel gaan werken om er iets aan te verdienen...

Dus nee ik vind het gehaast op werkdagen, opvang regelen idd niet opwegen tegen die paar tientjes extra...

9. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    @Biny Je interpreteert mijn woorden anders dan ik ze bedoel. Wellicht omdat je ze vanuit jouw kader leest en je je daardoor aangevallen voelt?

Ik vind namelijk niet dat iedereen MOET werken. Ik vind dat iedereen na moet denken over de toekomst en niet alleen over het hier en nu. Want dan maken die paar tientjes inderdaad niet het verschil. Maar met het oog op de toekomst, waarin van alles kan veranderen, is het in veel gevallen wel verstandig om te blijven werken. En vind ik het persoonlijk zonde dat veel mensen dat laten vanwege de kosten van de opvang.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Bij ons klopt het ook, al neem ik de combinatie korting, kinderbijslag niet maandelijks mee in de berekening. Mijn man werkt 32 uur en ik 28. KOT hebben we niet nodig, aangezien we om elkaar heen werken.

11. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.029
    3.287
    113
    Maar heb je in je berekening ook meegenomen hoeveel pensioengeld je deze constructie kost?
    En waarom bereken je ( en niet alleen jij!) de kosten van de kinderopvang alleen over jouw salaris en niet ook over dat van je partner? Het zijn toch ook zijn kinderen? Dus dan bereken je de kosten van de kinderopvang toch over beide salarissen?

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat heeft het voor nut om het over beiden salarissen te berekenen?
    Het totaalinkomen blijft hetzelfde en de opvangkosten ook...

Dus als we nu 2000 netto hebben en ik werk en heb 800 netto, en ik moet 600 aan het kdv betalen dan werk ik toch voor 200 extra in de maand, man heeft dan sowieso 2000 of ik nou wel of niet werk... of je het nou linksom of rechtsom bekijkt, het maakt niks uit want uiteindelijk heb je alsnog die 200 meer

13. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Volgens mij ligt het er ook erg aan wat je verdiend. Mijn man en ik verdienen beide ongeveer hetzelfde netto per maand met beide 4 dagen werken en 2 dagen betaalde opvang. Hoe wij het ook tegen rekenen er is nooit een situatie waarin wanneer ik zou stoppen met werken dat voordeliger is dan nu. En mijn loon gaat ook bij lange na niet naar de opvang.

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier zou die situatie idd niet opgaan, ik zou bij lange na niet zoveel als mijn man verdienen

15. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nee en daarom snap ik dan dat je zegt voor de opvang te werken omdat je dan dat bedrag bijna wegstreept (al zijn er natuurlijk wel nog bijkomende zaken die werken met zich meebrengt zoals pensioenopbouw en groei in salaris, financiële onafhankelijkheid maar dat zijn keuzes die je als individu of partners moet maken en afstemmen) Maar in het geval van ons maken we echt een enorme val in salaris als een van beide stopt met werken al hebben we dan geen opvang. Daarom loont het bij ons zeker en is toevallig zoals ook uit de tool komt deze constructie echt het voordeligste. (Maar ook dat is een keuze want ja we zouden prima op 1 salaris of 1,5 kunnen leven maar kiezen daar niet voor)

Deel Deze Pagina