Nibud buffer

Discussion in 'De lounge' started by Mimosa, Sep 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ha meiden!

Mijn beste vriendin zit momenteel heel krap. We zijn wat wezen researchen en kwamen zo bij het NIBUD uit. We hebben die bufferberekenaar zitten doen en daar kwam uit dat we voor 4.000 euro aan buffer zouden moeten hebben voor inventaris..........waar is dat dan voor?

Ik bedoel, mijn meubels hebben een hoop geld gekost, maar mocht er iets kapot gaan is een Ikea meubel ook prima toch! En een wasmachine/vaatwasser is toch ook niet zoooooooo vaak kapot dat hij vervangen moet worden?

Ik snapte hem niet zo!

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Geen idee! Wij hebben nooit een grote buffer.. 2000 ofzo en daar komen we altijd prima mee uit. Nu gaan we wel flink opbouwen maar das meer voor nieuwe huis (als dak ooit vervangen moet worden ofzo) dan de inventaris..

3. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Je auto kan kapot gaan in dezelfde maand als je wasmachine en koelkast, je kan werkloos worden, een uitkering of teruggave kan verlaat of geschrapt worden, en je wil niet acuut je huis uit moeten of moeten lenen als dat gebeurt. Persoonlijk zou ik het stikbenauwd krijgen als ik 'maar' 4000 euro achter de hand had, want stel dat al ons inkomen zou wegvallen zou ik het daarmee nog maar 2-3 maanden volhouden. Maar da's natuurlijk afhankelijk van je vaste lasten.

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Maar fff, dat valt niet allemaal onder inventaris ;)

5. Dufel

Dufel VIP lid

Sep 10, 2014
    5,833
    1,469
    113
    Ik vind dat ook een hoog bedrag.

Zelf reken ik uit wat ik voor bepaalde zaken zelf mininaal nodig acht.
    - apparaten die stuk gaan
    - auto
    - extra zorgkosten
    - overbrugging bij baanverlies
    - onverwachte rekeningen

Zo maak ik mijn eigen berekening

6. bianca1374

bianca1374 Fanatiek lid

Mar 5, 2012
    1,221
    74
    48
    Dit is een bedrag waarbij ik mij erg onrustig zou voelen. 10 k is eigenlijk minimaal wat ik wil hebben eigenlijk. Zitten we nu onder door aanschaf auto en wordt nu niet makkelijk aangevuld, maar voelt niet prettig😉

7. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Stel je raakt je baan kwijt en het duurt weeeeeken voor je je WW-uitkering krijgt....

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je cv kapot gaat en vervangen moet worden. Dan is de helft al weg
    Ik vind 4000 euro niet veel, maar ligt er natuurlijk ook aan wat je bezit. Heb je huurhuis, dan bel je bij kapotte cv je huisbaas.
    Heb je geen auto die kapot kan, dan scheelt dat ook een hele hoop

9. Femke86

Femke86 Bekend lid

Feb 15, 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat je 10.000 achter de hand zou moeten hebben.
    Succes :D

Nee grapje, tis een flink bedrag voor de gemiddelde mens maar het zorgt wel voor een goede buffer als je in nood komt (zoals baan kwijt etc).
    Ik vind het wel zorgelijk dat er negatieve spaarrentes aan lijken te komen, dat werkt natuurlijk niet mee.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Hier geeft dat ding 7000 inventaris aan. In heb het uitgezocht onder inventaris valt puur in inboedel.
    Mijn hele inboedel Is misschien 2000 euro nieuw geweest. No way dat ik daar 7000 apart voor ga leggen.

Sowieso sparen wij niet. Het kan wel maar ik doe liever leuke dingen

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    #11 Averlhach, Sep 29, 2016
    Last edited: Sep 29, 2016
    bron; nibud

Het gaat er niet om dat een wasmachine vaak vervangen of gerepareerd moet worden, maar dat je het ten alle tijden kan vervangen.
    Stel je hebt je auto absoluut nodig en je auto en je wasmachine gaan achter elkaar kapot, dan kan je al zo 2.000,- armer zijn. En daar is zo'n advies ook op gericht, op een meest slechte situatie.

Toevoeging;
    Nibud zegt dus niet direct alleen inventaris, maar ook auto etc.
    Later geven ze pas alleen inventaris aan.

12. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Alleen inventaris? Nou daar ga ik echt niet zo'n bedrag voor opzij zetten. Wij hebben dat als buffer voor eigen alles en dat is altijd prima gegaan (ook met een kapotte auto, vervangen van een lekkend dakraam, onverwachte kosten bij de dierenarts e.d.).

13. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Nou, die 4.000 is dus alleen inventaris! Totaal komt de buffer op 9000, maar ik snap echt die 4k voor inventaris niet. Wasmachine en droger en vaatwasser tegelijk stuk: 1.500..............:waarom dan 4000? Voor het geval al mijn boekenkasten tegelijk in elkaar storten?

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Nou ik vind een wasmachine, droger en vaatwasser van 1500,- echt belachelijk haha. De droger is niet per definitie nodig, zelfde geldt natuurlijk voor het per direct vervangen van een vaatwasser. Daarnaast zijn er prima 2e hands wasmachines te kopen heel ver onder de 1000,-. Het is natuurlijk ook maar net waar de prioriteiten liggen.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    ligt eraan of je koop of huur hebt, maar verwacht dat het om huur gaat. Ik vind 4.000,- vrij weinig voor koop...

Ik vind 4000,- hoe langer ik erover nadenk helemaal niet gek.
    Wij hebben in 1,5 jaar tijd een nieuwe wasmachine, droger, vaatwasser en oven moeten kopen. En ik was heel blij dat ik de combi oven kon kopen, die toch een stuk duurder was dan een losse oven en losse magetron... En een goed merk vaatwasser, droger en wasmachine ipv dat goedkopere merk.

16. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

Jun 20, 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd aangehouden; mijn maandelijkse lasten x 3. Dat bedrag wil ik als buffer hebben. Gebruik ik er iets van, dan hou ik dat bedrag weer aan om naar toe te sparen. Maar het is voor iedereen persoonlijk toch? Hangt helemaal af van je inkomen, je evt spaardoelen en andere doelen in de toekomst. Maar uitgaande van minimaal 1 maand vaste lasten achter de hand hebben, lijkt me wel slim. Stel dat je je baan verliest; een uitkering is ook nie direct binnen. Op die manier kan je het altijd even zelf opvangen.

Edit; ik lees dat het ook gaat om auto ed. Dan is 4000 helemaal niet zoveel? Als je je auto in de prak rijdt en snel een auto nodig hebt? Dan is 2000-3000 zo uitgegeven.....

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Hier hetzelfde. Wij zijn nu wel bezig met sparen voor een buffer van 10k omdat het mij een lekker gevoel geeft. Maar ik heb geen haast daarmee, we redden het nu ook al dik 9 jaar zonder die buffer.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Ja, ik heb altijd een prima wasmachine voor 400 euro. Na een jaar of 4/5 houden ze er mee op, prima, koop ik dan weer een nieuwe. Ga echt geen huishoudelijke apparaten aanschaffen voor 1500 euro. Mijn wasmachine van 400 euro werkt al 5 jaar prima.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Dat duurt geen weeeeeken... Ik geloof dat 95% binnen 4 weken uitbetaald krijgt.

20. Dufel

Dufel VIP lid

Sep 10, 2014
    5,833
    1,469
    113
    Mij lijkt een buffer voor alleen inventaris rond de €1500 wel voldoende.
    Maar dat is ook net wat je wensen zijn als iets stuk gaat.

Share This Page