Nibud zegt 10% sparen, halen jullie dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door luca75, 23 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Ja, 10% is ongeveer wat wij maandelijks sparen. Vaak begin vd maand zetten we meer erop, zegmaar richting 20% en dan halen we er vaak weer wat af tegen t einde van de maand:roflmao:
     
    suus1983 en bosi333 vinden dit leuk.
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Geen idee of we dat halen...
    De hypotheekrente krijgen wij eens per jaar terug, samen met opvangkosten en d3 rest van de belasting :) meestal zo’n 10,000 minimaal, dat is ook tevens de ‘Pot’ voor het huis.
    We sparen daarnaast ook zo’n 10.000 per jaar, maar hier maken we ook weer van op. We hebben een studiepot en we ‘sparen’ zelf €50 per maand voor egoïstische of nutteloze dingen (soort zakgeld ofzo, pure onzin, maar het voelt fijn. Net €450 van uitgegeven aan een midweek CenterParcs voor mijn moeder)

    Wij sparen zat, maar geven ook zat uit, we hebben zeker niets tekort.
     
  3. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Ja, zo'n 10% sparen we wel ong. Hoewel ik er niet echt goed in ben. We hebben beide een eigen spaarrekening en een gezamenlijke, maar er zit niet echt een verdeling in.
    Ik spaar voor vakanties, verbouwing, grote aankopen en wat reserve. Maar niet echt voor de toekomst, dat hoeft voor mij niet zo.
     
  4. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Sparen, wat is dat??
    Redt dat dus echt niet in mn uppie.. baal er flink van maar het is gewoon niet haalbaar
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Daar zit ik inderdaad ook aan te denken, mogelijk zou ik de vrijdag erbij kunnen gaan werken, dan kan ik met gemak van 8.45 tot 14.15 werken zonder opvangkosten. Ik ga er serieus over nadenken, ik vind het ook niet erg om wat extra te werken, enige nadeel is wel dat de hond dan langere tijd alleen thuis is.
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat merk ik nu inderdaad ook dat de kinderen nu ouder worden en het juist meer gaat kosten, voorheen hield ik altijd wel iets over maar de laatste tijd is het echt niet leuk meer :(
    Ik heb het om me heen ook wel zien gebeuren, de zgn tropenjaren en wanneer ze hun eigen inkomen gaan krijgen dat er dan meer lucht komt. Ik hou me daar maar een beetje aan vast.
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Op zich valt dat mee en geven we helemaal niet zo gek veel uit aan onnodige zaken, als ik weleens om me heen kijk en zie wat mensen allemaal doen en uitgeven dan leven wij nog zuinig. De zorgverzekering is momenteel hoog ivm aanvullende verzekering ivm orthodontie van de oudste kinderen, we hebben een abbo op de sportschool en die kunnen we opzeggen en ergens anders voor de helft van de prijs gaan sporten, de krant kost ook veel maar die wil mijn man niet opzeggen en ik denk dat het uiteindelijk ook niet veel verschil zal maken. Het is gewoon alles bij elkaar wat enorm veel geld kost, ik overweeg dus serieus om onder schooltijd erbij te gaan werken, ik vind werken niet vervelend om te doen en misschien geeft het net dat kleine beetje extra.
    Bedankt voor je reactie.
     
  8. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ja, wij zitten iets boven de 10% per maand. Sparen 500 euro op onze eigen spaarrekening. Is gezamenlijk, houden geen aparte rekeningen voor bepaalde potjes aan. En onze zoons krijgen allebei elke maand 80 euro op hun spaarrekening van ons (+ nog wat geld van opa en oma).

    We gebruiken de spaarrekening alleen voor de écht grote zaken zoals nieuwe auto, nieuwe keuken, tuin renovatie etc. Het meeste betalen we van onze gewone betaalrekening, we hoeven niet vaak aan de spaarrekening te komen.
     
  9. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wij redden 20%. En ja wij hebben heeeeel veel potjes daar houden wij van :p
     
    DQueen vindt dit leuk.
  10. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ja makkelijk, geeft mij een fijn gevoel, ja ook hier weer XD Kids kosten een berg met geld en zo kunnen wij ze geven wat we willen tot we er niet meer zijn.

    We sparen extra voor een vervroegd pensioen, veel mensen vinden dat onzin, maar ik ben oud en dan zie je dat de tijd echt door je vingers glipt en het pensioen sneller komt dan je denkt. Dan wil ik het gewoon goed voor elkaar hebben en nog brood kunnen kopen :)

    Ik ben ook niet zo van de potjes, gewoon een paar aparte dingen, er blijft een hoop hangen in onze bv en nog 1 spaarrekening.
     
  11. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Hier ook een spaarpotjes-van-de-rabobank-fan :roflmao:
    Echt handig en ik kom er veel minder aan dan aan een algemene spaarrekening.
    Heb voor zwemles, een nieuwe fiets, school, zakgeld etc allemaal potjes.... Voornamelijk voor de kinderen dus, zie ik ineens, hahaha....
     
    DQueen vindt dit leuk.
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Makkelijk. Wij sparen net niet 25% van ons maandelijks inkomen (24%). Hier zit een bedrag voor de kinderen in en de rest gaat naar onze spaarrekening. Dit is wel exclusief ons vakantiegeld, de belastingteruggave en de eindejaarsuitkeringen.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  13. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Theoretisch sparen wij zo'n 13%. Als ik in oktober begonnen ben gaan we denk ik naar 25%. Theoretisch zeg ik, omdat we afgelopen jaar verhuisd zijn en dus veel aan het huis hebben uitgegeven. Als het weer rustiger is qua uitgaven, sparen we weer keurig een maandelijks vast bedrag. De kinderen krijgen trouwens ook elk maandelijks een bedrag op hun spaarrekening.
     
  14. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Ik zet al sinds mn eerste vaste baan 500 per maand naar mijn spaarrekening. Soms maak ik wat extra over als ik vind dat er teveel op mijn betaal rekening staat. Of als er te weinig op staat andersom, maar dat komt maar zelden voor. Toen ik jonger was of net mn studie betaald had wel even. Maar zo moeilijk is dat sparen niet eigenlijk :)
     
  15. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij sparen sinds begin dit jaar bijna mijn hele salaris per maand weg. Dit kan omdat man per kwartaal bonussen krijgt. Ook niet op vakantie geweest dus geen hoge uitgaven gehad.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  16. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dit doen wij ook maar dan per maand. Er gaat automatisch een paar 100 euro extra per maand naar de ING. Nu hebben wij in de crisis gekocht dus een lage hypotheek. Als we zo blijven aflossen zijn we over 11 jaar hypotheekvrij ipv over 25 jaar. Dan hebben we afgelost in 16 jaar ipv in 30.
     
  17. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    echt hoor zonder die spaarpotjes had ik geen visuele doelen. Zag ik schoenen van 800 euro en had ik op dat moment geen moeite het van de spaar te halen en later terug te storten. Mijn spaar was voor de potjes een grote schuifpost. Nu denk ik dat geld is niet voor dat doel en wacht ik 1 of 2 weken tot er wel voldoende op de betaalrekening staat. Echt hele grote dingen die vervangen moeten worden als nieuwe tv, wasmachine of wat dan ook koop ik wel meteen en betaal ik van de zakelijke betaalrekening. Daarvoor wil ik niet wachten en ondanks dat de pot onvoorziene uitgaven daarvoor is wil ik hier minimaal €5000 euro op hebben staan voor ik er wat vanaf haal. Slaat nergens op zit in mijn hoofd. Ik ben er in ieder geval veel bewuster van geworden en denk beter na bij grote uitgaven. Ik heb wel bij alle potjes een max. bedrag ingesteld. Ik spaar nu wekelijks €200 euro over de potjes waarvan €100 naar de algemeen pot gaat waar ik echt niet aankom. Daarnaast spaar ik maandelijks ook nog 250 op de algemene spaar en 150 op elke spaar van de kinderen. En in de 4 maanden per jaar dat de maand 5 weken heeft ipv 4 weken stort ik dit weekbedrag over naar onze en/of als extra salaris om leuke dingen van te doen of van te winkelen.
     
  18. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Heel netjes. Iets om op mijn to do list te zetten om eens uit te zoeken. Op de spaar is de rente nihil en voor de hypotheek betaal ik ruim 4% rente. Best de moeite waard dit eens goed uit te zoeken. Heb het in mijn agenda gezet om volgende week achteraan te gaan bellen. Ik overweeg ook vaak te verhuizen omdat de huidige hypotheekrente zo gigantisch laag is.
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wij sparen meer dan genoeg. Maandelijks zon 15% maar als ik kijk naar wat we jaarlijks sparen dus na teruggaaf belasting en vakantie geld sparen we denk ik wel 30%.

    Maar wat is sparen als je het ook weer uit geeft? Oppotten doen wij niet.
    Wij hebben vorig jaar een ander huis gekocht en we hebben de benedenverdieping volledig alles gestript en vernieuwd. Keuken, 2e badkamer, vloeren, muren, isolatie etc. Tuin, oprit echt alles.

    Zodra we nu genoeg geld hebben gaan we verder verbouwen.

    Daarna zal er een andere auto moeten komen.

    Daarna sparen voor studie.

    Daarna of tussendoor al sparen voor aflossing hypotheek.

    Zolang we 10.000-15.000 reserve hebben vind ik t prima. Al het andere wordt gewoon uitgegeven.

    Mijn dochtertje heeft nu dus ook geen spaarrekening. Ik zie daar t nut niet van in. We zorgen ervoor dat ze niet met lege handen het huis verlaat en een opleiding, rijbewijs etc kan halen maar daar nu al voor sparen lijkt ons niet nodig.
    Mocht we nu een spaarrekening voor haar hebben en de noodtoestand breekt uit is die rekening ook zo leeg..

    Zodra het huis af is is er ruimte om voor haar ineens flink te sparen en zo niet dan heeft ze een prima jeugd gehad en zullen we het heus redden. Wij leven vooral ook nu en niet over 15 jaar
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  20. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Interessant om te lezen hoe anderen sparen. Ik vraag me soms af of ik wel goed bezig ben... maar lees nu dat dit echt wel zo is.
    Ben alleenstaand met koophuis en werk niet volledig ivm ziekte. Toch lukt het mij om iedere maand zo’n 500 euro of soms meer te sparen. Moet ik hier wel bij vermelden dat ik gedeeltelijk WIA krijg en een zeer lage hypotheek heb in tegenstelling tot de bedragen die ik soms lees.
    Ik spaar voor nu voor onvoorziene kosten, voor later mocht mijn kinderwens vervult worden en voor zorgkosten aangezien ik ieder jaar eigen risico plus extra kwijt ben.
    Tot nu toe kan ik mij prima redden en ben ik blij met hoe ik er financieel voor sta. Toch geef ik niet vaak iets extras uit maar spaar het liever. Voel me dan soms te zuinig... maar toen 2 maanden gelezen de auto kapot ging was het geen probleem de factuur van de garage te betalen. Daar ben ik dan blij om dat dit gewoon kan.
     
    Poolvos en Cindy1977 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina