Ik weet wel wat IUI inhoudt maar bedoel hoe dat gaat als de arts na een echo zegt dat ik pregnyl mag zetten.. dan zegt zij/hij wanneer de IUI plaats zal vinden en daar maak ik een afspraak voor bij de assistente. Maar bellen hun dan naar het laboratorium? Want dat moet wel op elkaar aansluiten neem ik aan. Of maak ik of vriend zelf een afspraak voor het inleveren van het zaad? Ik zie weer allemaal beren op de weg denk ik..
Ik weet niet hoe het bij jullie zal gaan maar bij ons ging het zo Gyn vertelde wanneer pregnyl' Op dat moment werd meteen een afspraak gemaakt voor de inseminatie en dan werden we ook meteen aangemeld bij het lab. Komt allemaal goed en anders gewoon vragen aan de gyn!
De assistente plant de IUI voor je in, als de gyn aangeeft dat je de Pregnyl mag spuiten om de eisprong op te wekken. Je krijgt een tijdstip mee dat je het zaad moet inleveren, en een tijdstip voor de inseminatie. Vaak zit er tussen het inleveren en de IUI zo'n 2-3 uren. Dus je hoeft zelf niks meer te regelen. Succes!
Oké dat is wel fijn. Ik las ook in de informatiefolder van IUI dat er per dag maar 8 wassingen zijn. En in het weekend zijn maar 2 plaatsen per keer. Dus ben benieuwd.
Dat gaat met het inplannen echt wel lukken, hoor. En ze kunnen je eisprong altijd wat vroeger of later laten komen, als het niet ingepland kan worden. Een dag uitstel is makkelijk te regelen. Hier nog nooit meegemaakt dat de IUI niet door kon gaan omdat alle plaatsen bezet waren. En in ons ziekenhuis wordt in het weekend alleen IUI gedaan op zondag, niet op zaterdag. De IUI kon met gemak zo gepland worden dat het niet op zaterdag viel en ik heb nog nooit acht IUI-stellen op één ochtend gezien. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Bij mij belt de verpleegkundige, zij vertelt precies wanneer ik moet spuiten, wanneer het zaad ingeleverd moet worden en wanneer de iui is. Hier ook nooit meegemaakt dat er veel mensen zitten voor een inseminatie, en het is een groot ziekenhuis.
Hier werd het door de assistent idd ingepland, we kregen toen twee tijden door. 1 waarop ml het zaad moest brengen en daarna voor de inseminatie. @Sylleke: Ik was best zenuwachtig voor de 1e keer, vooral omdat je niet precies weet wat je kunt verwachten maar het is mij 100% meegevallen. Vl had in de ochtend het zaad weggebracht en begin van de middag moesten we ons bij het lab melden om het weer op te halen. Toen meteen door naar de gyn waarbij het opgewerkte zaad dmv een spuitje werg ingebracht. Dat was bij mij iig helemaal niet pijnlijk, de eendebek was nog het "vervelends" van alles. Toen kwartier blijven liggen, aankleden en naar huis. Die avond wel behoorlijk wat krampen gehad, maar de dag erna was dat weer weggetrokken. Succes morgen!
@Shally, vooral je vragen opschrijven en volgende keer met je follikel echo alle vragen stellen aan je gynaecologe helemaal niet raar hoor. Zeker zo'n eerste keer is inderdaad heel erg spannend en zelfs de kleinste dingen kunnen je onzeker maken en doen gaan doemdenken. Dat begrijpen ze daar heus wel want je bent niet de enige. Zodra je idd opdracht krijgt om de ovulatiespuit te zetten wordt er meteen een afspraak ingepland voor de iui en dan krijg je ook meteen te horen hoe laat jullie het zaad bij het laboratorium in moeten leveren. Daar hoef je zelf helemaal niets voor te regelen dus dat komt helemaal goed! @Sylleke86, heel veel succes morgen. Het is heel logisch dat je wat zenuwachtig bent. Het is ook allemaal vreemd en onbekend en die zenuwen horen er ook een beetje bij. De eendenbek is idd meestal het vervelendste en verder niet pijnlijk. Je kunt een wat kramperig gevoel hebben met het inspuiten maar dat had ik eerste keer helemaal niet. Is denk ik ook per keer verschillend hoe je lichaam reageert. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen en de dag van iui gewoon lekker rustig aan en jezelf laten verwennen Ik duim voor je
Dankjewel voor de reacties dames! Ik ga inderdaad bij de follikelmeting eens wat vragen stellen. Maar eerst maar eens wachten wanneer m'n menstruatie zich aankondigd. Ik ben nog niet zover voor m'n eerste IUI maar vind het nu ook al spannend. Maar dat is alles wat je voor het eerst doet toch. Die eendenbek lijkt me ook het vervelendst. Vond ik bij m'n uitstrijkje in ieder geval wel. Waar ik nu weer mee zit is m'n werk. Vooral bij de eerste IUI willen we alles samen doen, dus het zaad wegbrengen en dan naar de afspraak voor de inseminatie. Maar omdat er een paar uur tussen het wegbrengen van het zaad zit en de inseminatie kan het dus gebeuren dat het midden op de dag is..en aangezien ik niet in de buurt werk van het ziekenhuis moet ik daarvoor toch iets regelen. Gelukkig weten we een paar dagen van te voren wanneer de IUI is dus kan ik eventueel ruilen op m'n werk. Eigenlijk moet ik me niet te druk maken. Ik heb er tenslotte niet om gevraagd dat het zo moeilijk gaat. Gaat bij jullie ja partner mee als je IUI hebt?
Hier is hij wel meegegaan naar de inseminatie. Voelde voor ons gewoon prettiger, ook al staat hij er gewoon naast. Meer gevoelskwestie denk ik.
Inderdaad, mijn man is ook meegegaan. Gevoelsmatig wil en doe je dit hele proces ook samen voor mijn gevoel en gelukkig voelt mijn man hetzelfde. Qua werk is mijn ervaring dat door open en eerlijk te zijn je veel makkelijker kunt schuiven/vrij vragen enz. Geen smoesjes/leugentjes om bestwil met bijbehorende spanningen enz, het is allemaal al spannend genoeg en dus fijn als je je daar idd niet druk om hoeft te maken.
Bij ons ook, wij hoeven het zaad 1 uur voor de IUI in te leveren, maar moeten wel nog een eindje rijden van alle werk. Hier ook eerlijk verteld op het werk, weet altijd 24-36 uur van te voren wanneer de IUI is, en heb nog nooit problemen gehad met vrij krijgen. mijn man gaat ook altijd mee, behalve dat hij nodig is voor deel 1, vinden we het ook gewoon fijn om samen bij de inseminatie te zijn
Mijn man is bij elke IUI en terugplaatsing geweest, onderzoeken en belangrijke gesprekken. De follikelmetingen deed ik wel meestal in mijn eentje, omdat mijn man daar niet zeven keer per cyclus vrij voor kon nemen. Onzin om elke keer mee te gaan als je binnen 10 minuten weer buiten staat en het je minimaal een halve dag vrij nemen kost. Hier was het op een gegeven moment routine, dus dat kon wel alleen.
Mijn bazin is van alles op de hoogte, ook dat we iui gaan doen. Maar toch kon ik uit haar reactie opmaken dat ze er niet blij mee is. Maar eigenlijk is dit het laatste waarover ik me druk moet maken. Ik heb er niet om gevraagd dat het zo zou lopen. Tot nu toe is mm vriend ook mee geweest bij belangrijke gesprekken. En een enkele keer gaat hij mee als ik een fm heb. Maar eestal ga ik alleen.
Wij hadden eerst een fm en aan de hand daarvan ( grote van je eitjes) bepaalde de gyn wanneer de pregnyl gebruikt kon worden en wanneer we terug konden komen voor de IUI. De IUI vond ik verre van pijnlijk, eigenlijk helemaal nergens last van gehad. Alleen na de eerste x pregnyl ene verschrikkelijk opgeblazen gevoel gehad. Bij de tweede keer total niet..... Was dus erg verschillend. Bij de ene IUI zat ook meer tijd tussen de pregnyl en de IUI als bij de andere. Evengoed zijn wij nu zwanger van de 2e poging al is het nog erg pril natuurlijk. Wij zijn naar de belangrijke afspraken altijd samen geweest bij de IUI's dus ook, alleen de fm deed ik alleen. De IUI zat bij ons maar 45 min tussen. Inleveren op aangegeven tijdstip, en 45 min later ophalen en terug naar de poli waar het dan ingebracht werd. Ik heb de eendenbek niet als vervelend ervaren maar ook dit zal per vrouw verschillend zijn. Op het werk wisten ze ook overall vanaf, dit omdat ik het idd al moeilijk en spannend genoeg vond dat ik niet ook nog is zin had allemaal excuses te moeten verzinnen om vrij te krijgen, hoefde nu alleen maar te bellen en dat was genoeg om vrij te zijn ( zal ook aan je baan liggen) Ik wil je iig alvast success wensen en ik ga hard voor je duimen Gr Linnepin Zo zie je maar dat het overall anders is.
Wel fijn dat er bij jullie maar 45 minuten tussen zit Linnepin. Owja, en gefeliciteerd natuurlijk!! We zullen het zien. Eindelijk ongesteld geworden dus we gaan er weer met positieve power voor!
Bedankt! Jah dat scheelt wel ff of je nou 45 min moet wachten of 2 uur... waarom hier zo veel verschil in zit weet ik ook niet. Fijn dat je weer met frisse moed ertegenaan kan, nieuwe ronde nieuwe kansen Succes !
Hé ShallY jij mag volgende maand je 1e IUI? Ik had vanmorgen m'n eerste IUI! Afgelopen maandag (cd10) had ik eerste echo en zowel de dokter als ik hadden niet verwacht al iets te zien (normaliter heb ik eisprong rond cd20). Maar rechts zat al een follikel van 1,7cm! Dat betekende dat alles direct in gang gezet moest worden en dat de IUI 3 dagen later al zou plaatsvinden (vanmorgen dus). We mochten vanaf dat moment niet meer zelf vrijen! De dokter heeft toen meteen: - de ovitrelle voor me besteld (die moest ik wel zelf ophalen bij m'n apotheek) - mijn prikinstructie voor de ovitrelle ingepland - afspraak met het lab gemaakt om een tijd te plannen waarop ml zijn potje met zaad moest afleveren - mij de formulieren en een schoon potje voor ml meegegeven - een afspraak gepland op de poli gyn voor de IUI Ik hoefde dat allemaal niet te doen, en toch zat ik er met hartkloppingen van de schrik, jemig wat ging dat snel! Dinsdag 19u had ik de prikinstructie in het ziekenhuis. Vanmorgen 9u moest ml het potje in het lab afleveren. Vanmorgen 11u lag ik in een stoel op de poli gyn en kreeg ik het bewerkte zaad ingespoten. Ik voelde alleen de eendenbek en pijn deed het absoluut niet. Naderhand liet de dokter ons even alleen en heb 15 minuutjes in de stoel gelegen. (Onderzoek schijnt aangetoond te hebben dat dat echt helpt bij het zwanger worden mbv IUI.) Omdat het spul er nog wel uit kan lopen (het is toch vocht) heb ik daarna een inlegkruisje ingedaan. En nu ben ik gewoon aan het werk. Zonet op de wc veegde ik een piepklein beetje bloed weg, er zal een vaatje geraakt zijn ofzo. Ik maak me geen zorgen. Nu rest ons alleen nog dat ellendige wachten Ik vond het allemaal enorm meevallen, hopelijk ben jij nu ook wat gerustgesteld! Groetjes