Maar de kinderen hebben helemaal geen problemen met de veranderingen... volgens mij zijn het vooral de volwassenen die er problemen mee hebben. Overigens geweld gebruiken vind ik nooit goed, maar daarnaast pleit ik wel altijd voor empathie. Ik vind het juist een mooie eigenschap om mee te kunnen bewegen met anderen en te kunnen zeggen: ik heb het nog nooit zo bekeken wat vervelend voor je dat je je er gediscrimineerd door voelt en daar dan actie op kunt ondernemen. Uiteindelijk kun je niet oordelen over de validiteit van het argument als je het niet zelf ervaart. Als je niet zelf om je huidskleur gediscrimineerd wordt dan kun je niet zeggen dat het geen probleem is.
Tegenwoordig lijken mensen echt te 'zeiken' om het 'zeiken' en ja! Dit bedoel ik echt van twee kanten. Nu ben ik nog altijd een fanatieke 'pro-pieter', maar goed: dat neemt niet weg dat IK het belangrijker vind dat mijn kind gewoon geniet van Sinterklaas op de manier dat wij er van genoten. Ook al is de 'jeu' er voor mij een beetje vanaf momenteel. Maar dat komt niet zozeer om de kleur van de pieten, maar des te meer door de lading die er achter kleeft. Je kan verdorrie Facebook niet openen zonder dat je midden in een discussie belandt waar de een nog dommer reageert als de ander (wederom: dit komt van twee kanten). Desalniettemin blijf ik erbij dat een traditioneel kinderfeest geen podium moet zijn voor het racisme-probleem in Nederland. Als de anti-pieters (om deze groep even een naam te geven) daadwerkelijk zo begaan zouden zijn met dit euvel, dan zijn er zoveel significanter zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Wat dacht je van discriminatie op de werkvloer? Sollicitaties? Geweldsdelicten op basis van huidskleur/geaardheid etc.? Dat lijkt me toch iets actie gevoerd tegen mag worden. Maar nee: in plaats daarvan wordt de tijd en energie gestoken in het geen wat het grootste mediacircus veroorzaakt. Iets wat trouwens, mochten de pieten uiteindelijk wit worden (of paars, of groen, of geel) net zo hard overwaait. Is het daadwerkelijke doel dan bereikt? Want volgens mij hoort de strekking veel verder te gaan de kleur van een fictief figuur?
Wij en onze kinderen kunnen ons er niet druk om maken! Piet is voor ons piet of hij nu zwart,wit,groen of geel is! Bij onze kinderen draait het bij piet namelijk niet om de kleur, maar om zijn karakter. Zoals pietje paniek of paniek piet, dat is wat ze leuk vinden aan piet.
hier ook totaal niet blij met de 'witte'' pieten zag het al gebeuren dat ze niet meer geloven hier stond Nickelodeon op en 3x raden ze hadden het nog geen eens in de gaten. Ik denk vooral door ieder jaar de aandacht die er aan besteed word het juist erger word want dit jaar heb ik nog geen enkele actie gezien van demonstranten ( of ik moet het fout hebben) maar omdat iedereen die discussie blijft gaan is het weer een hele hype en komt het ieder jaar terug
Ik voel me gediscrimineerd! Er zit helemaal geen blonde bij :x:x Haha! Maareuh... Ik vind dit dus een prima ontwikkeling. Lekker divers. Heb er geen problemen mee.
Liever ongeschilderd dan clownspieten... Ik heb coulrofobie dus ik hoop echt dat het niet teveel gaat veranderen.
Ik vind het een goede foto. Nu zijn deze pieten schoon en dmv bijvoorbeeld houtskool kun je de gezichten zelf zo zwart mogelijk maken van het roet. Dan is het duidelijk dat ze tenminste echt door de schoorsteen zijn gekomen. Ik ka me er totaal niet druk om maken. En je kunt de namen dan ook gewoon veranderen in Piet. Google eens op foto's van schoorsteenvegers. Een heleboel gezichten zwart van het roet. En dan maak je ook gelijk in een klap een einde aan alle raciale kenmerken.
Ik heb foto's van mezelf als Zwarte Piet, een half leven geleden. Maar ik weet dus echt niet meer wie ik zelf ben en wie de anderen zijn, haha. Erg toch? Maar dat is dus wel het doel van de schmink: niet herkenbaar zijn. Anders wordt het bij plaatselijke intochten wel erg lastig Vrijwel alle 'pieten' hebben wel kinderen langs de route staan die ze kennen. De meeste mensen gaan geen zwarte Piet spelen als ze 'niks met kinderen' hebben. Het zijn dus toch wel vaak mensen die ook op andere momenten als vrijwilliger / beroep met kinderen bezig zijn. Wat ik wel vind... er wordt elke keer zo hard geroepen dat de Pieten zwart zijn van het roet van de schoorstenen. En de weg die het Sinterklaasjournaal nu inslaat, klopt natuurlijk wel: er zijn nog maar èrg weinig schoorstenen in Nederland. Dus hoe worden die Pieten nu eigenlijk zwart? In dat opzicht kan ik prima leven met ongeschminkte pieten bij bijvoorbeeld Nickelodeon. Maar... dan moeten het wel onbekende acteurs zijn. En die moeten dan eigenlijk ook niet na het meedoen aan zo'n programma ineens op andere plekken op tv te zien zijn. Want dan wordt het natuurlijk voor kinderen wel raar. ?"Hè, waarom is bakpiet nu ineens in maart op tv te zien als presentator van een quiz?" Dus ik vind eigenlijk wel dat als het zwarte eraf moet, dat ze dan iets anders moeten verzinnen. Nu hebben wij het makkelijk. Onze zoon zei vorig jaar al "dat is gewoon schmink." En dit jaar zelfs "Volgens mij is Sinterklaas ook gewoon een verklede man." Maar tegelijk is het voor hem toch ook echt. Hij legt in ieder geval nog niet de link dat wij degenen zijn die hem z'n cadeaus geven.