wie ook bekend met benauwdheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Antares, 8 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hey meiden,

Ik weet niet zo goed wat ik er mee wil berijken, maar misschien zijn er lotgenoten?

Sinds enkele jaren heb ik last van benauwdheids aanvallen, dit sinds een verwaarloosde mexicaanse griep...... die sloeg op je luchtwegen, en heeft bij mij schade aangericht doordat mijn huisarts het niet nodig vond te testen of het echt de mex griep was en er antibiotica voor te geven.

Nodeloos te zeggen dat ik niet meer bij die huisarts loop..... :p

Maar nu komt het dus, sinds oktober vorig jaar ben ik al flink aan het hoesten...ik had mijn puffer veel nodig tijdens de laatste zwangerschap en eigenlijk sinds de bevalling ging het niet veel beter. Dagelijks tot soms hele slechte dagen had ik hem wel eens 6 keer nodig.

Ik heb een puffer met ontstekingsremmer erin, alleen de ventolin (luchtweg verwijderaar) werkt niet genoeg.

Ik kwam eigenlijk na enkele maanden hoesten en gewoon mijn puffer gebruiken bij de huisarts terecht omdat ik duizelig was en hoofdpijn had, ook zag ik de tv slecht en kon ik vaak in de avond mijn ogen bijna niet open houden. Die adviseerde mij om mijn ogen na te laten kijken, zo gezegd zo gedaan...daar kwam uit dat mijn ogen beter waren geworden!! dus minder sterkte... na weer bij de ha te zijn geweest en nog eens bij de oogarts testen werden mijn ogen ineens heel veel slechter bevonden..... ;) Na nogmaals na enkele weken naar de oogarts te gaan, bleek die slim genoeg om te vragen welke medicijnen gebruik je! Nu ja...die...oh die kunnne je ogen en sterkte beinvloeden, ermee stoppen zal de duizeligheid en de hoofdpijn weg halen want dat komt alleen door je ogen.

Oke zo gezegd zo gedaan, maar het hielp niet voor het hoeste helaas. Dat bleef en werd maar erger ook, ik heb nu een andere met ontstekingsremmer en die werkt ook goed...maar moet hem maximale dosis 2x pd gebruiken..en daarnaast nog de ventolin vaak enkele keren.

Nu heb ik dus een afspraak bij de longarts, en ik ben eigenlijk een beetje bang.....wat kan ik verwachten....Zijn er mensen die dit weten of die dit al gehad hebben?

Lang verhaal :)

PFF wou het gewoon ff kwijt denk ik.... nou bedankt voor te lezen hahahaha

2. Evientje

Evientje Niet meer actief

Waarschijnlijk krijg je bij de longarts een longfunctietest, niks engs aan hoogstens vervelend vanwege de knijper op je neus ;) daarmee meten ze je longinhoud en de kracht van in en uitademen.
    Mogelijk (als ze dat nog doen) krijg je een apparaatje waarmee je balletjes omhoog moet blazen, dat zijn oefeningetjes boor zowel je longinhoud als de kracht van inademen en uitademen.
    Hij zal waarschijnlijk ook een longfoto willen en als je slijm ophoest dat ook op kweek zetten. Mogelijk wordt er ook gekeken of je bepaalde allergieën hebt die nu je klachten veroorzaken. Ik zou er in ieder geval wel om verzoeken! Eventuele spanningen uit verleden en heden kunnen ook nog wel eens meespelen, omdat daardoor je spieren onbewust aanspannen waardoor je minder lucht krijgt en je het dus ook benauwd krijgt. Heb je weleens ademhalingsoefeningen gehad?

3. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Hier ook dagelijks benauwdheidsaanvallen.
    Uiteindelijk bleek het hyperventilatie te zijn... :(

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hey, Die heb ik al 4 bij de huisarts gehad, de assistente zei ook toen ze me inboekte dat ze geen tijd over hadden voor zo een test te doen, meestal gebeurd dat ervoor maar dat de arts dat dan nog wel zou bekijken.....;) (wekte niet echt veel vertrouwen al niet, en ben toch al zo een bange poeperd bij nieuwe dingen)

Longfoto is bij de huisarts al gemaakt, niets op te zien (vorige maand nog) dus dat hoeft ook al niet meer :p

slijm op kweek, dat zou idd nog kunnen! zou ik het daar op moeten hoesten of moeten bewaren?? MEestal moet ik in de ochtend heel veel ophoesten maar ik heb mijn afspraak smiddags laat pas....en dan hoef ik vaak niet meer te hoesten, in de avond voor het slapen dan weer wel. maar dat is een droge hoest vaak zonder slijm...(of heel weinig)

allergieen zijn al 3 keer getest, werd het eerder altijd op gegooid als ik weer eens langs kwam met weer een 2 maanden durende hoest.... ;) Komt ook niets uit!

Spanningen zou kunnen......maar echt bijna een jaar lang? loop wel bij een therapeut voor vanalles om orde te krijgen in mijn hoofd enz en zelfs die maakt zich zorgen om mijn hoesten. Ze geeft aan dat het echt niet klinkt alsof het spannings hoesten is.......(dat klinkt vaak geforceerd had ze het over...dit klinkt alsof ik een zeehond in heb geslikt of extreem veel sigaretten heb gerookt.....) En ik heb nog nooit gerookt!! ;)

Daar niet van, als ik bij mijn vader ben geweest (veel dieren) en bij verjaardag waar gerookt word. Of pas dus bij de drogist...barst ik spontaan in hoesten uit en vaak en veel....dat doet pijn en krijg ik het spontaan benauwd van lijkt wel!

Ademhalings oefeningen yup...voor de spanningen.... Juist een herhaling gehad omdat ik op moest voor mijn rij examen (falikant gezakt....maar de oefeningen hielpen wel om wat rustiger te ademen) Helaas helpen ze niet als ik benauwd ben....

Het is soms een extreme benauwdheid waarvan ik heel hard moet hoesten, en soms ook gewoon zo een olifant op mijn borstkast gevoel...

Mijn longen klinken en zijn altijd schoon! Mijn huisarts gaf aan dat het mijn bovenste luchtwegen zijn die geirriteerd zijn, maar tsjah dat moet toch eens over gaan......

Ik ben blij met je antwoord! Weet ik ook meteen wat ik kan verwachten en wat ik erop kan antwoorden...bijna alles is al door mijn heel effectieve huisarts na gekeken vandaar de doorverwijzing, ze wist het niet meer...........ze had zelfs weer in haar boeken gekeken om te bekijken of ze nog iets kon vinden....maar ook die boden geen hulp. ;)

ze dacht dat een longarts meer hulp kon bieden.......

hebben nog meer mensen ideeen wat er kan gebeuren? of is het echt een intake gesprek..doe dit doe dat..en kom over een maand mar terug....nu ik hoop het niet!! ben het onderhand wel zat.

Wil zo graag sporten maar na 15 minuten sta ik met mijn tong op mijn schoenen en het zweet komt letterlijk overal uit mijn lichaam. Ik hijg alsof ik een maraton heb gelopen. (nu heb ik extreem overgewicht, maar als ik niet kan sporten kan ik er ook niet veel aan doen)

Het is wel beter geworden, want half april kon ik de trap niet op lopen zonder 3!!! keer stil te gaan staan om adem te happen :$

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    en hoe zijn ze daar achter gekomen? Hoe ben je aan die diagnose gekomen dan? Wat had je anders als gewoon hoesten en benauwd?

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook vooral testjes met en zonder ventolin, longinhoud testen
    En verder ook een apparaatje dat kan testen of er ontstekingscellen zijn. (Gewoon door erin te blazen dus)

Longarts heeft er bovenal gewoon veel meer verstand van.
    Die heeft vele extra jaren ervaringen met longen dan een hele huisartsenpraktijk over het algemeen :)

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    maar ik gebruik ontstekingsremmende puffers...dan kunnen ze toch geen goede test daarvan maken?

En ik geloof meteen dat hij meer ervaring heeft hahaha, ben alleen zo een bange poeperd soms...vreemde dokters en mensen ieeehhh eng hahahah

8. Saskia78

Ontstekingsremmers is heel iets anders dan ventolin.
    Ventolin is een luchtwegverwijder. Dan kun je dus "per direct" beter ademen.
    (En wellicht zelfs sporten.. :) )
    De ontstekingsremmer is meer om te zorgen dat je geen echte ontstekingen oploopt. (Ook heel nuttig maar het werkt vooral op de lange twrmijn)
    Meer een beschermer dan iets om je meteen meer lucht te geven.

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik gebruik beide....de ontstekingsremmer ochtend en avond, en dan de ventolin overdag als ik het nodig heb...dus bij een benauwdheids aanval als ik achter mijn zoontje aan moet rennen (ja dat lokt al een hijgaanval uit, en echt niet alleen door slechte conditie......piep en rochel me dan een ongeluk en pies in mijn broek zo hard en veel moet ik hoesten)

De ontstekingsremmer zit ook verwijder bij, maar die werkt langer 6 uur geloof ik. Ventolin maximaal 3??uur. Maar als ik de ontstekingsremmer niet gebruik moest ik echt elke 2 uur ventolin gebruiken zo benauwd....... En dat mag maar 6x....dus ik lag snachts soms rechtop te huilen in bed (tussen het adem happen door) omdat ik het zo benauwd had..ben zelfs een keer buiten gaan zitten enkele uren in een tuinstoel (half omhoog) Heb daar geslapen!! zo benauwd....

10. Saskia78

Ventolin dan niet gebruiken voor je naar de longarts gaat...
    Anders "ziet" ie het probleem niet :)

Ontstekingsremmers wel gewoon gebruiken.
    En je ventolin in je jaszak... Mocht ie je niet willen testen met ventolin kun je het nemen zodra je gedag hebt gezegd :)

Hier trouwens veel minder last dan jij maar omdat ik op het oog nergens last van had maar me wel suf hoestte.
    Pas op fotoos bleek er echt iets mis... Ik heb een jaar geworsteld met allerhande antibiotica en prednison....
    Nu vind de huisarts dat die ontstekingsremmers onzin zijn... Maar ik zat 4 weken later alweer bij de huisarts... Toch geen onzin dus :)

Nu officieel longpatient maar over het algemeen weinig last... Tenzij het weer dreigt om te slaan...
    Dan lukt de trap op niet zonder hijgen :)
    En in de winter ontstekingsremmers... Ter voorkoming vN een longontsteking. Want dan is de wc nog te ver... En het duurt wat mij betreft altijd veeeeeel te lang.
    (Ben al gauw 2 maanden zoet voor alles weer lekker loopt... Not to mention dat ik qua conditie ook meteen weer onderaan kan beginnen)

Conditie... Is trouwens het grootste devies vanmijn longarts.
    Hoe beter je cinditie hoe sneller je weer opknapt.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    klinkt ook heftig...dat herstellen klopt...vond ik eerder altijd al moeilijk veel hoesten enz terwijl kindjes er met 2 weken doorheen fietsen (flinke griep verkoudheid enz) Ik zeker wel 2 maanden kwakkel en hoest.....

Maar nu is het eigenlijk een aaneengesloten hoest parade...het word soms wat minder maar soms ook erger. Zo ben ik vorige maand weer verkouden geweest (tsjah kinderen....) en dan is het weer extreem erg....

Ik zal de ventolin niet gebruiken en de ontstekingsremmer gewoon normaal! We zullen zien wat hij of zij...wil doen nog....

Wel fijn dat het op de foto goed zichtbaar was dan! Helaas hier dus niets...vandaar de verdenking dat het alleen in de bovenste luchtwegen zit....maar geen ontsteking dan want die zouden ze moeten zien....naja we zullen zien!

bedankt voor jullie antwoorden amakt me al wat minder zenuwachtig!

12. Saskia78

Hier de rechtermiddenkwab die helemaal dicht zat.
    Normaal kan de huisarts dat horen... Maar bij mij dus blijkbaar niet.
    Soort van piep hoor je dan normaal gesproken.

Maar 1 van de eerste conclusies van de longarts was dat ik zo gezond was als een vis, een hoestende vis dus.
    Uiteindelijk toch een jaar zoet geweest met allerhande medicijnen.
    Maar sinds die tijd gaat het een heel stuk beter :)

(Na een tijdje wilde ik zoooo graag dat ze uberhaupt IETS zouden vinden... Maakt niet uit wat als het maar iets zou zijn... Dan konden we tenminste gewoon verder en kon het eens opgelost worden... Of er mee leren leven desnoods... Maar IETS gewoon iets waar je wat mee kunt iov steeds terugkomen om te ontdekken dat ze het nog steeds niet weten en het ook niet over is... Maar gelukkig kwam het toch goed :) )

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ja zover ben ik nu ook...zeg dan maar dat het onbekend is en ik er mee moet leren leven dat ik gewoon hoest bij prikkeling en dat het soms goed en soms slecht is.....maar dit...pff word er moe van soms...

Laat staan dat ik overdag soms wel 3 keer schoon ondergoed aan moet doen ivm zwakkere bekkenbodem spieren (heb ik getraind, maar mijn fysio gaf aan dat ze voor normaal gebruik goed zijn maar die hoestbuien niet aan kunnen........) Dat ben ik zoooo zat! Ben altijd bang als ik weg ben dat ik moet hoesten en ongelukje heb...dat ze me ruiken hahaha. Daarom draag ik bij weg gaan altijd inlegkruisje en heb zelfs soms tena in (sporten, en hoesten word dan altijd erger...)

14. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik heb astma, overgehouden aan een zware bronchitis. Een aantal jaren kon ik het redden met ventolin maar ook alweer een aantal jaren moet ik echt dagelijks een ontstekingsremmer puffen. Als ik deze netjes gebruik gaat alles goed en kan ik zo goed als alles. Als ik deze een aantal dagen niet inneem (als ik bijvoorbeeld vergeet op tijd een herhaalrecept aan te vragen) heb ik het enorm benauwd.

Welke ontstekingsremmer gebruik jij nu dan? Misschien moet je anders een andere of hogere dosis?

15. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Overigens wordt mijn benauwdheid ook erg geprikkeld door mijn allergieën. Ik ben zo goed als allergisch voor alle planten, dieren, huisstofmijt, pollen, je kan het zo gek niet bedenken, maar momenteel is het zo dat als ik m'n medicijnen netjes puf, het aardig onder controle te houden is.

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    die oranje/rozige discus...weet zo ff de naam niet....

Dit was de enige met een ander bestanddeel als de eerste die ik had waar ik bijwerkingen van had....... dus heb niet veel keus. Heb al de maximale dosis (2x) en hoogste dosis mg van het medicijn...

Astma had de huisarts het ook over, maar bleek uit de longfoto?? dat het niet zo was....maar ik weet het ook niet! Als dat het zou zijn kan ik mee leven hoor!

Jij ook, dus en meer mensen met jouw. ;) Andere medicijnen wil ik wel proberen zolang er maar geen bijwerkingen zijn....die duizeligheid was ook geen pretje!

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    maar eigenlijk wel vreemd dat je ha niet hoorde! Toch wel fijn dat je een foto mocht maken, soms zijn ze niet zo happig op doorsturen......

Gelukkig maar dat je zo gezond ben als een vis! Ik eigenlijk ook wel, behalve dan het hoesten idd en de benauwdheid...verder heb ik nergens last van.....

18. Saskia78

Kijk anders eens op longforum.nl

Misschien hebben ze daar handige tips :)
    Met name over het deel dat je niet oplost met medicijnen maar bijv handige tips mbt kids en andere verplichtte bezigheden cq practische problemen op het moment dat je nauwelijks vooruit komt door te weinig lucht.

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    thx voor de tip!

20. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Flixotide heb je dan, die had ik ook voorn eerste zwangerschap, maar omdat je die tijdens je zwangerschap niet mag gebruiken kreeg ik een ander. Die gebruik ik nog steeds. Ik heb nu qvar, bij mij werkt dit super, ik moet hem van de arts 2x per dag gebruiken, maar ik gebruik het maar 1x per dag, daar heb ik voldoende aan.

Deel Deze Pagina