Het onderwerp zegt het al. Ik heb bij de 1e een spoed ks gehad, zodanig spoed dat ik onder algehele narcose moest en mn kindje dus niet geboren heb zien worden. Dat mn kindje zo in nood was, is de oorzaak nooit van gevonden. Hij kwam ter wereld zonder hartslag is 10 min gereanimeerd enz. met spoed naar een ander z-h gebracht omdat hij naar de ic moest voor baby's. Hij is met 41.1 geboren. Ik wil graag bij een 2e weer een keizersnede omdat ik niet het risico wil lopen dat ik weer met spoed een ks moet krijgen onder algehele narcose. Ze zeggen wel dat de kans klein is dat het nog een keer zo zal gaan maarja de oorzaak is nooit gevonden dus tja... Ben nu wel erg bang dat ik geen keuze mag maken en het toch eerst vaginaal moet proberen. Wat zijn jullie ervaringen daarin? Mochten jullie kiezen, waarom wel, waarom niet.
Ik heb bij de eerste een geplande keizersnede gehad ivm een stuitligging. Bij het nagesprek zei de gynaecoloog dat er inprincipe niets in de weg staat om normaal te bevallen maar als ik daar erg bang voor was dat er wel gepraat kan worden over weer een keizersnede. Ik zou het dus met je gynaecoloog overleggen.
Dat zei de gyn bij mij ook gelijk tegen mij dat er niks in de weg zou staan voor een natuurlijke bevalling bij de volgende...Kreeg toen al gelijk de zenuwen.... Maar voor de rest zei ze niet dat het bespreekbaar zou zijn...
Ik had een geplande keizersnede en er werd gezegd dat ik, bij een volgende zwangerschap, zelf mocht kiezen. Ik zou het dus wel even aankaarten bij je gyn. Ik kan prima begrijpen waarom je dat graag wilt! Dat zullen hun ook wel doen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel ervaring met scenario's en zorgen bespreken met de gyn, en dat zijn stuk voor stuk heel positieve ervaringen. Zou het dus gewoon zelf aankaarten en duidelijk je wensen en zorgen aangeven. Ik verwacht echt dat ze daar wel open voor staan in jouw geval.
Ik ben met mijn eerste met een spoed sectio onder gehele narcose bevallen. Had pre eclampsie en de kleine was dusdanig in nood dat ze geboren moest worden. Doordat ik zoveel vocht vast hield lukte het niet om een ruggenprik te zetten. Ik heb er best veel last van gehad dat ik zoveel heb gemist, dat ik het bij mijn tweede anders wilde. Wilde juist per se natuurlijk bevallen, zelf mijn kindje uit het geboortekanaal aanpakken en zelf de navelstreng doorknippen. Dat is gelukkig ook gelukt. Maar ik kan me voorstellen dat je bang bent dat je weer onder algehele narcose moet, maar gezien je geschiedenis zullen ze het nu waarschijnlijk beter monitoren en eerder ingrijpen. Ik zou zeggen bespreek het met je gyn, want er kan echt veel al zullen ze het vaak niet zelf aandragen.
Mijn kleine is ook geboren met een spoedkeizersnede waarbij ik onder algehele narcose ben gegaan (ik voelde alles nog!). Bij een tweede kindje kan ik kiezen of ik voor een geplande keizersnede wil gaan of een vaginale bevalling. Ik heb wel volledige ontsluiting gehad, maar omdat hij én een sterrenkijker was én scheef lag, kreeg ik hem er niet uit. Hij lag vast in mijn bekken. Dus volgens de gynaecoloog wel 'ideaal' om straks alsnog vaginaal te bevallen. Dat is al besproken met de gynaecoloog. Zelf wil ik gaan voor een vaginale bevalling aangezien ik hoop sneller daarvan te herstellen (heb immers onze kleine man al rondrennen dan). Maar ik kan me jouw gedachtengang goed voorstellen dat je voor een keizersnede wilt gaan aangezien je kindje in nood was.
Ons zoontje is ook geboren met een spoedkeizersnede bij 34 weken. Tijdens de nacontrole gesprek gehad met de gyn, en onlangs ook weer en bij een evt volgende zwangerschap mag ik gewoon kiezen wat ik wil.
Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnede gehad, wel met een ruggenprik. Daarna ben ik bij de andere twee natuurlijk bevallen, wel met de afspraak dat ik zelf keuzevrijheid had. Ik had bij de eerste wel volledige ontsluiting gehad, dus niets stond een natuurlijke bevalling in de weg. En ik ben blij dat ik de ruimte heb gekregen om te kiezen en ben erg blij geweest dat ik daarna twee keer natuurlijk ben bevallen.
De oudste is met een spoed ks en algehele narcose te wereld gekomen, na een ingeleide bevalling met infuus. Maar meneer zijn hoofd was te groot voor mijn bekken. (42.1 wk) De tweede mocht ik vaginaal bevallen, maar meneer had zich op 40 wk nog niet aangediend en ik was door de bekkeninstabiliteit helemaal op. Alles zat nog potdicht dus dat werd een keizersnede met ruggenprik.
Ik ben 3 keer vaginaal bevallen en de laatste en 4e Keer spoed ks.. Kocht er nog ren 5e komen ga ik echt niet vaginaal bevallen .. Zo'n trauma op gelopen door de laatste zwangerschap + bevalling
Mijn oudste is uiteindelijk met een spoed ks (ruggenprik) geboren en nu met nummer 2 mocht ik kiezen maar de gyn raadde me eigelijk wel een ks aan, ze wil liever niet dat ik weeen krijg ivm met zwakke plekken in m'n baarmoeder.
Ik heb bij de eerste een keizersnede gekregen omdat de ontsluiting niet verder vorderde dan 8cm. Ik ben nu 34,5 weken zwanger van de tweede en moet/mag een keuze maken tussen een geplande keizersnede/eerst vaginaal proberen. Je kan het zien als een luxe dat ik nu mag kiezen maar ik vind het vooral heel erg lastig om een keuze te maken .
Ik heb bij de eerste een spoedks gehad omdat de ontsluiting bleef steken op 8 cm (sterrenkijkertje). Overigens wel met een ruggenprik. Toen ik zwanger was van de tweede gaf de gynaecoloog aan dat ik zelf mocht kiezen tussen een ks en een vaginale bevalling. Ik heb toen zelf voor een vaginale bevalling gekozen (dit werd ook wel geadviseerd) en ik ben van de tweede vaginaal bevallen. Maar het lijkt me dus dat jij daar ook een keuze in hebt. En ik kan me goed voorstellen dat je graag weer een ks wilt!
Hi Debbie, 1.5 jaar geleden heb ik ook n spoed keizer gehad, alleen met ruggeprik. mijn onstluiting kwam maar niet en ze wilde geboren worden. Ook zat de navelstreng om der nek wat gelukkig geen gevolgen heeft gehad. Nu meot ik denk ik ook voor de volgende n keizer, maar ik vind hetnie zo erg. Ze kunnen tegenwoordig natuurlijke keizersnedes uitvoeren, daar ga ik naar vragen. dan word de baby op je bort schoon gemaakt zodat je de eerste aanraking niet mis. Ik vind dat veel mensen nogal dramatisch doen over een ks, maar kies wat t beste is voor je kindje. Ik zou er ook bang voor zijn wat jy zeg, je pas geboren kind 10 min reanimeren, verschrikkelijk! ik hoop dat je gewoon kan doen wat je zelf wilt. Doe waar je je goed bij voelt, bovendien ben je net zoveel vrouw als iemand die 'normaal' bevalt toch...maak niet uit hoe je kindje op de wereld kom, als hij/zij maar kom <3
Hallo Debbie, bij mijn eerste bevalling hebben ze mij met 42 weken proberen in te leiden, wat niet goed lukte, uiteindelijk zou het een geplande keizersnee gaan worden (waarschijnlijk aangezien dit nog niet met ons was besproken), ik werd naar de verloskamers vervoerd voor meer 1 op 1 toezicht in de nacht waar men een draadje op het hoofdje van de baby heeft aangebracht, ik heb toen 3 x een wee gehad en de hartslag van de baby ging van 140 naar 50. Toen ze mij begonnen uit te kleden wist ik al hoe laat het was, heb me overgegeven en drie kwartier later lag ik op de uitslaapkamer met een gezonde zoon aan de borst. Omdat dit zo hectisch is gegaan zegt mijn verloskundige dat ik nu mag kiezen, zodra ik wordt overgedragen aan de gyn zal dit ook besproken worden. Ik wil een gentle sectio in laten plannen en mocht ik op voorhand wel natuurlijk beginnen dan wil ik het wel gaan proberen, welliswaar met een goede monitoring van de hartslag van de baby. Inleiden laat ik niet weer gebeuren, kreeg ik alleen maar harde buiken van en geen ontsluiting en baby vond dit ook niet fijn, was te zien aan de hartslag.
Bij ons in het ziekenhuis laten ze je het liefst toch eerst natuurlijk proberen. Simpelweg omdat een keizersnede toch een buikoperatie is waar ook risico's aan kleven voor moeder en kind, iets is wat door velen wordt vergeten.
Aan elke bevalling zitten risicos... Hier in Namibie en Zuid Afrika doen ze eerder keizersnedes omdat t juist de veiligste oplossing is. In Nederland word en nog erg dogmatisch gedacht op dit gebied.
Huh? Tijdens mijn werk in een Afrikaans ziekenhuis ging juist de absolute voorkeur uit naar vaginaal bevallen vanwege de sterk verhoogde kans op infectieuze complicaties na een keizersnee, plus de kans op een uterusruptuur bij de volgende terwijl de moeder dan meestal niet in het ziekenhuis bevalt. Maar goed. Bij m'n eerste een spoedsectio na drie kwartier persen: sterrenkijker en groot kind, paste niet. Deze keer mag ik kiezen. Verloskundige raadde sectio aan, ben benieuwd wat de gyn er volgende week van zegt.