Hallo dames, Wij zijn zwanger van ons derde kindje. We hebben vandaag de 20 weken echo gehad en het leuke nieuws is dat we na 2 meiden dit keer een zoon verwachten! Helaas zagen ze een afwijking aan de rechter nier. Het gaat niet om een te grote nier zoals je wel eens hoort, maar om de nier zag je heel duidelijk allemaal holtes/blaasjes. Het andere niertje zag er goed uit. Nu moet ik vrijdag naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks op de echo, en wat betekende dit uiteindelijk? Groetjes Fleems.
He meid, Ons kindje had cystenieren, maar aan beide nieren en beide nieren waren ook veel te groot en functioneerde niet, hierdoor was er bijna geen vruchtwater. Helaas was dit geen goed nieuws. Maar wat de artsen hebben gezegd en ik op internet heb gelezen, is dat als het 1 nier is, niet zo erg is. Want er is wel 1 goede nier! Dus schrik niet door mijn bericht. Succes en sterkte! En als je nog vragen hebt, kun je me altijd PBen.
Ik ben zelf iemand met een nierafwijking (gesprongen cyste nier) die ze hebben verwijderd.. weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is als wat ze bij jou hrbben gezien.. Maar wou wel even laten weten dat er met 1 nier goed te leven is omdat de 2e de functie van de 1e overneemt Sterkte!!
Heel erg bedankt voor je reactie! Wat enorm rot dat jullie kindje 2 cystenieren had! Dat is enorm heftig! Ik vermoed zelf idd ook een cysteniertje. Gelukkig zag het andere niertje er zover normaal uit. Er was in ieder geval een goede nierfunctie. Genoeg vruchtwater en een volle blaas. We hebben dus een goede hoop! Uiteraard schrik ik wel van je bericht, puur omdat ieder kindje gezond op de wereld zou moeten kunnen! Ik leef met jullie mee! Liefs Fleems!
Bedankt voor je reactie! Wat fijn te horen dat er goed te leven is met 1 nier. Dat geeft goede hoop! Ik vermoed zelf idd een cystenniertje, al weet ik idd niet of dat dan hetzelfde als bij jou is. Is jouw nier kort na de geboorte verwijderd of pas op latere leeftijd? En moet je met bepaalde dingen rekening houden in het dagelijks leven? Liefs Fleems
Hoi fleems, Hier is het een apart verhaal.. Mijn moeder had toen met de 20 weken echo (ruim 25 jr geleden) een twijfelachtige echo.. De echoscopiste keek naar mijn niertjes en zei: hij zit er niet.. Oh nee toch wel. Dus is er verder nooit onderzoek gedaan. Na mijn geboorte was ik erg moe en versufd maar hoe vaak mn ma ook naar de ha ging ze werd telkens weg gestuurd en zou overbezorgd zijn.. Tot er een nieuwe ha in t dorp kwam die vond dat je nooit aan t moederinstinct mag twijfelen.. Dus zh in en uit want op echo's konden ze niets zien.. Totdat er een ka onderzoek op onderzoek wou uitvoeren (ik was inmiddels doodziek) Hier bleek dat mn nier vol cystes zat en kapot gesprongen was. Nier moest er uit.. Tijdens operatie bleek dat mn buik 1 grote ontstekingsbron was en ik er zo slecht aan toe was dat ik nog n week had als er niets gebeurde.. ik kan alles doen (behalve contact sport) en bij blaasontsteking moet ik meteen antibiotica omdat infectie anders naar mn nier kan
Lief! Bedankt! Je noemt allemaal positieve dingen, de andere nier werkt goed, dat is het belangrijkste. En de 'slechte' niet is ook niet te groot. Heel veel succes! Hou je ons op de hoogte?
Heel erg bedankt voor jullie info! Hierdoor weet ik ook wat ik allemaal aan de arts kan vragen als het daadwerkelijk om een cysteniertje gaat. Ik houd jullie op de hoogte! Vrijdagochtend hebben we de afspraak. Groetjes Fleems!
Hoi, Even een account aangemaakt om te reageren... Bij mijn dochter werd met 28 weken een afwijking in 1 niertje gezien (20weken leek normaal). We zijn toen met 32 weken in het ziekenhuis geweest voor een echo, ook toen bleek ze een verwijd nierbekken te hebben. Na de geboorte hebben ze een echo gemaakt, en had ze 1nier, en een blaas met vocht. Uit voorzorg kreeg ze een lage dosis antibiotica, tot ze met verder onderzoek dingen hadden bekeken en uitgesloten. Wat er mis is gegaan weten ze niet, maar ze doet het prima met 1 nier. Afgelopen zomer kregen we de mededeling dat we pas over 2 jaar weer voor controle moeten, en zolang het goed gaat, doen ze niets. Dat vinden wij ook wel prettig... Kan me voorstellen dat jullie erg geschrokken zijn, maar als jullie kindje ook 1 goed werkende nier heeft, zal je er in het dagelijks leven weinig van merken. Onze dochter zal niet mogen paardrijden, motorrijden en proffesioneel mogen keepen, vanwege verhoogde kans op letsel aan haar nier, maar verder mag ze alles!
Zag het nu pas, maar bedankt voor je lieve berichtje. Zal zo even typen wat er precies uit kwam. Liefs Fleems
Wij hebben het onderzoek gehad en wat ik al vermoedde klopte. Ons zoontje heeft een multicysteuze dysplastische nier. Allereerst zijn we ontzettend blij dat er verder geen afwijkingen zijn gevonden, en zijn andere nier gezond is! De cystenier was echter minstens 2 x zo groot als een gezonde nier, en er is waarschijnlijk sprake van weinig tot geen nierweefsel. Het zijn echt gigantisch veel cysten. Door de omvang van die nier is het buikje ook iets groter in verhouding dan de rest van het lichaam. We hebben ook vruchtwaterpunctie aangeboden gekregen, maar dit hebben we afgewezen. Er is geen verhoogd risico op down syndroom, en daar komt bij dat een kindje met down net zo welkom zou zijn. Verder is het vooral afwachten wat de nier gaat doen. Ik krijg elke controle een echo om het in de gaten te houden en met ong. 32 weken een consult bij de kinderarts. Hij gaat ons dan meer vertellen over wat er allemaal gaat gebeuren na de geboorte. Al met al vrij positief dus. Ons kindje mag inprincipe via de normale weg geboren worden en gewoon lekker mee naar huis. Bedankt voor jullie reacties! Jullie berichten gaven me goede hoop! Liefs Fleems!
Bedankt voor je berichtje! Wat vervelend dat ook jullie dochter met 1 nier leeft, al weet ik dat dat prima te doen is idd! Ons zoontje zal ook met 1 nier leven. Tenminste, 1 werkende nier, de andere doet waarschijnlijk niks. En toch starten ze dan het leven al zonder reserve nier, dat vind ik zo'n nare gedachte Ik ben blij dat jullie dochter het zo goed doet met 1 nier, en hopelijk blijft dat zo! Liefs Fleems!
Hoi Fleems, Super fijn nieuws dat de andere nier wel goed werkt en er goed uit ziet! Deze nier neemt de functie over van de andere nier. Dit bovenste even om met iets positiefs te beginnen. Dus toch een cystenier. Jeetje zeg! Het wordt inderdaad afwachten maar zelf heb ik er goede verhalen over gelezen, dat de slechte nier bijv. verwijderd wordt. Fijn dat jullie straks ook een gesprek hebben met een kinderarts. Hoop dat je al met al wel nog lekker kunt genieten van je zwangerschap, want kan me goed voorstellen dat je onzeker wordt van de gedachten dat je niet weet wat jullie nog te wachten staat. Hebben ze ook iets gezegd over erfelijkheid?
Hoi Mauw, Het maakt idd erg onzeker ( heb een angststoornis, dus dat maakt alles al extra spannend), maar ik heb idd ook veel positieve verhalen gelezen! En ik zal zeker genieten van ons wondertje in m'n buiik, dank je! Het klinkt heel raar, maar ik HOOP zelfs dat ze de slechte nier verwijderen. Ik las dat ze een cystennier vaak ook laten zitten, maar vind het zo'n naar idee dat dat in zijn buikje blijft zitten ( heb fotos gezien van een echte cystenier, en daar werd ik niet vrolijk van). De vrouw die mijn bloeddruk en gewicht controleerde vertelde dat haar man dezelfde aangeboren afwijking had, en die is altijd blijven zitten. Op z'n 40e werd hij enorm ziek omdat zijn andere organen in verdrukking kwamen door de omvang van de nier, en heeft toen een hele ellendige tijd gehad tot ze de nier eruit hebben gehaald. Dit schijnt dus vakler voor te komen, en dan denk ik bij mezelf: waarom wachten tot het mis gaat? Ik snap dat opereren ook niet geweldig is bij zo'n kleintje, maar dan heb je het wel gehad. En omdat zijn buikje wat boller is ben je je er ook constant van bewust dat het in zijn buikje zit. Lijkt me erg naar, Ik vertrouw die cystenier voor geen meter! Waarschijnlijk is het geen erfelijke vorm, gezien het enkelzijdig is. Echter wil ik dit wel duidelijk bevestigd hebben, ook voor onze dochters. Wie weet ontwikkeld er zich ook iets bij hun nier waar wij niks van weten. Liefs Fleems..