Kat op dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door KleineLai, 6 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Ik ben trotse eigenaar van 2 idioten eh.. katten. Een broertje en zusje van nu 4 jaar.
    Ras: vuilnisbak/europese korthaar/htk-kat. Maggie (poes) is normaal 3 kilo , Hiroshi (kater) is normaal 3.5 kilo.
    Beide zijn gezond en sterk. Geen gezondheidsproblemen.

Bij ons vorige huisje hadden we een tuintje welke aan een gezamelijk grasveld lag welke aan een park lag. Oftewel, de katten konden gaan en staan waar ze wilden. Ze kregen alle beweging die ze nodig hadden. Gevolg was slanke gespierde katten.
    Maar nu, we zijn verhuisd naar een appartement op de 4e verdieping. Er is een stuk minder ruimte en daardoor een stuk minder beweging. Tuinen struinen is ingeruild voor luieren. Ik speel wel met ze, mja, dat kwartiertje valt in het niets met uren buiten natuurlijk.

Mentaal hebben ze er beide geen last van.
    Lichamelijk echter... onze kater is dik aan het worden. Hij heeft altijd van eten gehouden maar dat was geen probleem want hij kreeg zoveel beweging.

Nu wil ik meneer dus op dieet. Maar hoe gaan we dat doen? Ik zet normaliter 2 bakjes neer met 60 gram voer per bakje voor 24 uur. Maggie krijgt 's avonds een zakje natvoer a la 80 gram. Hiroshi krijgt niets.

- Vaste voedertijden gaat niet werken, ze eten beide een paar brokjes en komen later terug voor weer een paar. Hiroshi komt alleen 10x vaker terug dan Maggie :p
    - Ik heb geen tijd om 6x per dag kleine beetjes neer te leggen.
    - De ene dieetvoer en de ander niet gaat ook niet werken. Zijn zusje zit juist randje ondergewicht , dus die wil ik niet op kcal arm eten.

Hebben jullie ideeen? :)

2. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.682
    10.906
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Evt 2 voetbakken die de chip afleest. Kan je voor beide speciaal dieet in doen en afgewogen. Kunnen ze zelf bepalen wanneer ze eten en op is op.

Je kan ook met puzzels/balletjes waar je voer in doet. Zo zijn ze toch meer in beweging.

Als je voor de eerste optie kiest kan je ook via de dierenarts speciale dieetvoeding halen. Zij kunnen dat ook precies uitrekenen hoeveel hij mag krijgen per 24 uur. Hou wel rekening mee dat afvallen lang kan duren.

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.825
    8.481
    113
    Vrouw
    Mijn kater is ook op dieet en hij heeft inderdaad een balletje waar hij dus mee moet voetballen zodat zijn eten eruit rolt. Ook heeft hij lowcalorie brokjes en hij krijgt niets extra's. Zijn broertje heeft idd bijna ondergewicht dus die krijgt nog wel eens wat extra's.. wij geven ze trouwens wel 3x per dag eten omdat 1 kat altijd schrokt met zijn eten en dus alles in 1x zou op eten..

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wat voor voer geef je ze? Ik zie wel brokjes en een zakje natvoer, maar van welk merk?

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    100 euro per bakje :eek: .. nee dat wordt me te dol haha
    Zo'n balletje kan ik wel naar kijken.
    Speciaal dieetvoer heeft dus het probleem dat beide katten dat dan gaan eten, maar de poes is al erg dun, die moet niet minder kcal.

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Verschillende merken. Brokjes zijn wel altijd voor gesteriliseerde katten. Op dit moment eten ze Purina One, natvoer is ook Purina One op dit moment. Maar ze eten ook Whiskas, Friskies en andere merken. Ze zijn niet moeilijk en ik vind afwisseling een fijn idee.
    verder krijgen ze geen ander eten behalve heel soms een gekookte garnaal of een mini stukje zalm (alleen vis).

7. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Je bent geen eigenaar hè, maar personeel :roflmao:;)
    Dat hebben katten namelijk.
    Ik vind het heel lastig. Bij m’n oude kat ook geprobeerd. Was precies zoals de jouwe; een flatkat, dus dik (goed, ik zei altijd dikke vacht en zware botten maar dat terzijde:p).
    Ik liet het natvoer weg en dat leek te helpen. Helaas ging het kort daarna bergafwaarts en is hij overleden omdat hij suiker kreeg en zijn nieren niet meer werkten. Had niets met het dieet te maken overigens voordat je denkt dat ik m’n kat heb vermoord :roflmao:

KleineLai vindt dit leuk.
  8. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
  9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als je de chipbakjes te duur vindt (wat ik me wel kan voorstellen ;)), is het dan niet een idee om toch gewoon dieetvoer neer te zetten en de poes afentoe in een andere ruimte te laten waar normaal voer staat? Je schrijft dat ze mager is, maar een htk kat hoort ook erg slank te zijn, de meeste katten zijn te dik. Onze gecastreerde kater is altijd erg mager geweest, maar krijgt onbeperkt voer en leeft nog steeds met 19 jaar, nu is hij wel extreem mager trouwens (hij neemt duidelijk niet veel meer op uit zijn voeding), maar toen hij nog jonger was ook aan de magere kant dus. De dierenartsen die hij in de loop der jaren heeft gehad (we zijn een paar keer verhuisd) waren altijd erg te spreken over zijn slanke postuur.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Dat is wel een goed idee. Zal eens kijken of ze zoiets hier ook hebben bij de dierenwinkel.

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Ik bedoel met mager gewoon gezond mager inderdaad. Maar ze moet oppassen om niet te dun te worden. Ze valt snel af dus daar moet gewoon normaal voer in.
    De katten komen overal, dus geen aparte ruimte waar ik haar ander voer kan geven.

Misschien toch overgaan op dieetvoer en haar dan 2x per dag een zakje natvoer geven? Zou dat werken?

12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Anders laat je het gewoon in Frankrijk bezorgen :roflmao:

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als ze dat goed eet, dan kun je dat proberen. Ik weet eigenlijk niet hoeveel natvoer ze mogen hebben? Onze kat eet alleen maar die gourmet mousse blikjes en dan maar 1/3e blikje gemengd met water per dag, raar beestje is het ;)

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Tuurlijk! geldboom in de tuin eh.. op het balkon! :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dan kun je ook wel die dure chipbakjes kopen toch? :rolleyes:
    Misschien kun je stekje van die boom naar mij opsturen, krijg ik misschien nog eens groene vingers, lijkt me heel fijn, zo’n geldboom:D

KleineLai en Iertje81 vinden dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.348
    113
    Geen idee ook, haha.
    Toen ze vorig jaar echt wel veel te dun was (stress) toen gaven we haar ook 2x per dag. Toen kwam ze redelijk snel weer op gewicht en toen zijn we weer terug gegaan naar 1x per dag.

Ah, jullie hebben zo'n moeilijke kat :roflmao: Die hadden wij vroeger ook. Die at alleen de Euroshopper (nu AH basic volgens mij) en alleen de paté met kip of zo.

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Voor dat soort groene vingers zou ik een meerjarige opleiding doen :roflmao:
    OT; maar misschien kan iemand het wel een keer voor je meenemen als ze naar je toekomen vanuit Nederland?

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik denk dat je daar de vinger op de zere plek legt. Deze merken zitten vol met granen, rijst en/of aardappelzetmeel. Dit zal gerust goed kunnen gaan bij sommige katten, maar een kat is geen alleseter, maar een echte vleeseter. Die bijproducten zorgen voor overgewicht. Daarnaast is het eiwitgehalte veel te laag, omdat er simpelweg veel te weinig vlees/vis in zit.
    Wanneer je overstapt op een merk waar de verhoudingen beter kloppen, dus hoog vlees/vis gehalte, geen tot weinig bijproducten, hoog eiwitgehalte lossen gewichtsproblemen vaak vanzelf op. Zowel over als ondergewicht.

Mijn gecastreerde kater krijgt Purizon brokjes. Eerst voerde ik hem PurinaOne en was hij ook echt te zwaar. Nu dus Purizon en hij ziet er echt prachtig uit.. Het heeft me wel heel veel uitzoekwerk en inleestijd gekost en ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat merken waarvan ik altijd dacht dat ze heel goed waren (bijvoorbeeld Royal Canon) ook veel te veel troep bevatten..

Ik bestel 1x in de zoveel tijd bij Zooplus, verschillende smaken. Ondertussen weet ik welke hij het lekkerst vind, die bestel ik altijd.

Ysabella vindt dit leuk.
  19. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.370
    2.851
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik heb ook een dunne en een dikke kater. En de dikke is ook op dieet, bespaart immers een hoop dierenartskosten als ie niet te dik is. Dus ik vond het zelf wel de eenmalige investering waard. Kies niet voor een etensbak op chip, want hier was t dan zo dat de magere m opende en de dikke hem wegduwde en lekker ging eten uit zijn bak. Dus hier 2 geknutselde hondenhokken met een kattenluikje op chip. Beiden kunnen dus alleen bij hun eigen bakje. Kun je ook alleen voor de magere doen natuurlijk, dat scheelt weer geld en dan is ook je probleem wel opgelost. Dit kun je ook in de onderkant van een simpele kast doen, hoeft geen hondenhok te zijn. Even een vierkantje eruit zagen en een kattenluikje erin maken. Maar de kattenluikjes kosten wel wat geld natuurlijk. Aan de andere kant...ze gaan hier al 8 jaar mee inmiddels.

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Edit; ik kan mijn post niet meer bewerken, maar ik bedoel natuurlijk Royal Canin ipv Royal Canon:D

Deel Deze Pagina