Nierdieet kat

Discussie in 'De lounge' gestart door aicirtap, 2 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 bejaarde (binnen) katten van bijna 17 jaar. Beiden met schildklier problemen en nu beginnend nierfalen. Ik weet al enige tijd dat ze op nierdieet moeten, maar ik had net voor 3 maanden voer gekocht. Aangezien ik het financieel niet super breed heb maak ik eerst het voer op. Ik zat wel te overwegen om het te mengen, maar dan duurt het nog langer voor ze volledig op nierdieet gaan. Ik wil nierdieet nog wel proberen maar dat is ook het laatste gezien hun leeftijd en kosten. Mogelijk moet hun schildklier medicatie dan ook bijgesteld worden. Inslapen vind ik nu geen optie. Al genoeg stress en verdriet met een terminaal zieke moeder.

De ene kat eet amper, alleen natvoer gaat erin. Ze vermagert dus. En met medicijnen doet ze nu ook moeilijk. Ze miauwt ook enorm veel, af en toe is het krijsen. Na een prikje vitamine b12 en anti misselijkheid ging het miauwen minder en eten beter. Een proefkuur met pijnstillers had geen effect.
    De andere kat drinkt erg veel en eet graag. Hij zit al 3 maanden op pijnstillers ivm een verstuikte achterpoot oid. De pijnstillers zijn we aan het afbouwen.

Nu de vraag welk voer geven jullie aan de kat met nierfalen? Ik zag het nodige op internet. Ik wil 1 of 2x brokjes geven en 1 of 2 x natvoer. Ik zit nog te overwegen om ze helemaal op natvoer te zetten.

2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk eens bij zooplus.

Ik denk niet dat je dit wil horen maar nierkatten zijn enorm moeilijke eters. Ik had op een gegeven moment 4 zakken brokjes en meer dan 6 merken natvoer (waarvan weer allemaal 4 a 5 smaken).
    Eten ze eindelijk iets wat goed gaat en na een week moeten ze het niet meer. Niervoeding is absoluut geen voer wat katten echt weken achter elkaar met smaak op gaan eten.

Hills ging hier nog het beste maar ook dat at hij niet constant. Koop hills en royal canin eerst bij de dierenarts, is duurder maar ze hebben smaak garantie dus als je kat het echt niet eet mag je het terug brengen en krijg je geld terug.
    Voor de rest kocht (en koop!) Ik alles bij zooplus.

aicirtap vindt dit leuk.
  3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Hier hadden wij een kat met nierproblemen en was de vraag vooral of we dat nog voor de kat wilde en dan bedoel ik speciaal voer introduceren.
    Ze mocht qua hoeveelheid maar 1 klein blikje tomatenpuree aan speciaal voeding en at het niet. We hebben het toen ook gelaten, de kat was oud en daarbij vonden wij dat het belangrijker was dat ze het laatste jaartje lekker kon eten dan telkens alles weigeren uiteindelijk heeft ze nog 3 jaar geleefd en is ze niet overleden door de nieren.

aicirtap vindt dit leuk.
  4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Onze kat was sterk vermagerd en uitgedroogd. Bleek ooknier problemen te hebben.
    De dierenarts zei dat we het beste royal canin renal konden geven.
    Begin december dachten we nog dat ze de kerstdagen niet meer zou halen.
    Maar nu is ze weer speels en actief!

Ik zou de andere brokjes niet meer geven en echt overstappen op renal.
    Heb zelf ook een dure zak royal canin van 3kg weg moeten geven.

aicirtap vindt dit leuk.
  5. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij gaven royal canin renal en dat ging supergoed, ze knapte enorm op en de nierproblemen zijn zelfs verdwenen. De kat ging wel slechter eten naarmate de brokjes ouder werden (diva.. ) dus wij kochten nooit van die enorme zakken.

aicirtap vindt dit leuk.
  6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier ook katten met nierproblemen, ze krijgen hier alleen droogvoer maar er is ook natvoer van wat wij hebben. Word elke keer besteld bij zooplus, brekz , net waar het goedkoper is eigenlijk.
    Ze krijgen hier hill prescription diet. Ongeveer 40 euro per zak van 5 kilo. En hier doen we met 2 katten ongeveer 1,5 maanden mee,soms iets korter of iets langer.

aicirtap vindt dit leuk.
  7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier een kat met blaasgruis en 1 met nierfalen. Hier vraten ze het speciale voer niet. Ja een paar weken en toen moesten ze het niet meer. Toen ander merk geprobeerd maar hetzelfde gedonder.
    Ik ben over gestapt op kvv. Kant en klaar vers vlees.
    Hier krijgen ze smuldier. 70 cent per bakje. Van de supermarkt. Zou volgens de dierenarts niet goed zijn maar ze doen het er al een paar jaar super . Beter dan op het speciale voer. Geen problemen meer gehad, eten goed enz.
    In kvv zit geen rotzooi en granen en nauwelijks afvalstoffen dus minder belasting voor de nieren. Die hebben minder afvalstoffen te verwerken. En in vlees zit vocht.
    Maar voor veel katten is het een dingetje om dit te eten. Velen zullen in eerste instantie hun neus er voor optrekken. Er zitten geen zoute en lekkere geurtjes en toevoegingen in zoals bij blikvoer
    Heeft bij die van mij wel een week geduurd voordat ze een hapje namen. Met veeeeeeel tegenzin.
    Nu slaan ze van ongeduld het bakje uit m'n handen

aicirtap vindt dit leuk.
  8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wij kochten voer bij de dierenarts dat speciaal voor nierfalen was. Ben even vergeten hoe het heette, maar het was helaas wel prijzig. We zagen wel duidelijk verschil toen hij dit voer kreeg. Hij leefde op en leek een paar jaar jonger. Hij heeft nog 1,5 jaar op het voer geleefd, maar is toen helaas overleden.

aicirtap vindt dit leuk.
  9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips. Ja hier dus kieskeurige katten, vooral een van de 2 wat droogvoer betreft. Natvoer vinden ze altijd wel lekker, ongeacht merk.

Ik zag bij medpets dat je een proefpakket met natvoer kan bestellen. En dat ranzijn bij ons ook veel heeft.
    Als mijn voorraad op is misschien eerst natvoer vervangen.
    Ik heb nog een zak royal canin senior 12+ van 4kg wat eerst op moet. En 3 dozen gourmet. Ze krijgen samen 1 blikje per dag.

Deel Deze Pagina