Nieren en urinewegen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nathalie1973, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mooi zo. Dat zijn de betere berichten.

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Dat is fijn om te horen MamavanYeline ;)

3. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    Dag lieve bezorgde en zorgzame mama's!
    (Heftig he, om een lief kleintje te hebben dat ziek is/was! Besef je eens te meer wat een geschenk het is gezond te mogen zijn!)

Zag dit topic en wil graag meelezen/schrijven.
    Zit beetje in zelfde schuitje dus vandaar.
    Heb een dochter dus hoop dat dat geen probleem meer is ;) Anders eerlijk zeggen!
    Ze heeft bij 5 weken een urineweginfectie gehad en afgelopen donderdag een hele mik onderzoeken. (echo, isotopen onderzoek en mictiecystogram).
    We krijgen komende week de uitslag.
    Zagen op de mictiecystogram foto wel wat terugvloei van de blaas naar een nier dus ben bang dat ze voorlopig ook op AB moet blijven. Haar nierbekken/ holte was ook ietsje vergroot. Haar nieren ook bij 5 weken, maar of dat nu nog zo was konden ze niet direct zeggen.

Maar ik loop met wat vragen rond, misschien kunnen jullie me helpen.

* Geven jullie probiotica als ondersteuning bij alle AB die jullie kindjes krijgen? Nu ze na de onderzoeken weer een zwaarde AB kuurtje heeft (altijd Augmentin) heeft ze weer vreselijke darmkrampen. Ze krijst het echt uit.

* Las dat door de AB de weerstand sterk kan afnemen. Zijn jullie kindjes bevattelijker nu voor virussen etc? (Dit ivm het KDV waar ze per 1 maart terecht kan maar waar ik nu over twijfel omdat ik haar niet extra aan infecties bloot wil stellen).

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
    Moet nog veel lezen hier, dus kan zijn dat ik de antwoorden hier al ga vinden... sorry dan!

Ben blij dat ik hierboven al wat positieve verhalen las en dat het met een boel kindjes alweer goed gaat!
    Ik ga even verder lezen.

Allemaal veel strekte en een goed herstel voor alle kleintjes!

Liefs go4baby

4. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland

5. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Noord-Holland
    @ Nathalie: dank voor je snelle lieve reactie!

Ze krijgt steeds augmentin dus weet niet of dat zelfde werking heeft als Monotrim! Zal het een navragen!

Ik duim ook hard voor jullie dat het goed gaat met Justin!

En jeemig meis, wat heb jij ellendig veel ellende met je 2 kids meegemaakt!

Die probiotica is dure 'shit'. En geef borstvoeding dus had 80 cc gekolft en doorheen gedaan drinkt ze met hangen en wurgen maar 20.... Gaat 't dure goedje zo weer hupla door de gootsteen. Volgende keer dus maar dat poeder aanlengen met 20 cc...

6. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Hoi meis,

Augmentin is amoxcilline met clavulaanzuur
    Dat is een heel brede AB zeg maar.
    Monotrim is echt anders(die is alleen voor urinewegen bedoeld)

Had je Yakult ofzo door de BV gedaan?
    Ja geloof best dat dat duur is.
    Justin krijgt ook nog BV,maar je hebt toch ook yogurt soorten waar dat in zit?
    Mischien kan ik hem dat eens geven.

Ja heb inderdaad veel problemen gehad met mijn 2 jochie's :(
    Naast zijn nierproblemen heeft Justin ook heel veel oorproblemen en heeft afgelopen weer een AB kuur gehad,ondanks de buisjes kreeg hij wéér een dubbele oorontsteking :(

7. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @go4babay:
    antwoord op je vraag:
    Las dat door de AB de weerstand sterk kan afnemen. Zijn jullie kindjes bevattelijker nu voor virussen etc?
    Nee, mijn zoontje niet. Nou heeft hij ook niet veel AB gehad, moet ik erbij zeggen.

8. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Noord-Holland
    @ Nathalie: Nee, geen yakult, maar een potje met poeder het heet Ortiflor Start. Net zoiets als ABC Dophilus (wat bekender is) maar dat kon ik nergens vinden.
    Je lost een beetje poeder (2 gram) op in wat melk (borst of fles voeding). Daarin zitten weer goede bacteriën.
    Met de AB wordt natuurlijk zoveel gedood in die darmen dat beetje aanvullen met goede bact. geen kwaad kan lijkt me.
    (dat potje van 40 gram kost 18 euro... vandaar dat ik beetje baalde dat ze niet het hele flesje wilde leegdrinken!)

Maar fijn om te horen dat er ook een AB is die specifieke werkt. Ga het zeker vragen of ze dat dan kan krijgen!

Echt zo naar dat je beide mannetjes zo geplaagd worden. En ondanks buisjes weer een dubbele is echt niet leuk. Oorontsteking is ook zo vervelend. Heeft mn zusje vroeger ook heel veel gehad. Wat ze altijd lekker verlichtend vond was als mn moeder in haar oor blies. (niet 't koude blazen (hard) maar 't warme meer hijgje.) Maar je zult vast zelf al heel wat bedacht hebben 't een beetje te verzachten!
    Heel veel beterschap voor Justin!

@ renate28: Dank voor je antwoord!

Ik vroeg het omdat ik weer van iemand hoorde wiens zoontje ook reflux had dat hij na zo veel AB kuurtjes en onderhoud steeds ziek werd.

9. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    He...dit topic weer open!
    Zoë is vorige week in het sophia geopereerd. Serieus, fluitje van een cent! Ik geloof dat ze al met al een uurtje weg is geweest en ze was heel snel weer pgeknapt. Bij ontslag bleek de ene niertje nog wel wat verwijd, maar dat mag nog even duren. De andere was al helemaal slank. 4 april controle echo, als die dan goed is mogen we stoppen met ab en terug naar het streek ziekenhuis.
    Zoë bleef infecties krijgen, 4 in krap drie maanden. Daarom doorverwezen naar SKZ en toen was het binnen drie weken geregeld. Ook de DMSA scan was goed. DUs hier helemaal goed alles!

Probiotica heb ik nooit gebruikt. Ik wacht 4 april even af en anders ga ik daar idd ook is over lezen. ZoË is vorige week voor t eerst ziek geweest, dus ik merk niet zoveel vcan een slechte weerstand.

10. Toen Djenno 10 dagen was werd bij hem ook urineweginfectie geconstateerd. Daarbovenop kreeg hij hierdoor nog een nierbekkenontsteking. Hij heeft hiervoor 4 weken in het ziekenhuis gelegen met AB infuus. Zenuwslopende tijd en geen roze wolk zo natuurlijk want ze wisten niet of hij het zou redden of niet. Het komt inderdaad zelden voor bij jongetjes en meestal is er een aangeboren afwijking. Djenno heeft geloof ik alle onderzoeken gehad die er bestaan op dit gebied en gelukkig had hij geen afwijkingen aan zijn urinewegen.
    Hierna heeft hij 6 maanden monotrin gehad en afgelopen december laatste controle. Nu pas zijn wij helemaal zeker dat het bij hem gewoon pure pech was.

Het is wel zo dat hoe ouder je kindje is hoe sterker ze zijn en sneller er bovenop komen. Onze kindjes waren met 10 dagen en die van jou 7 weken gewoon nog erg kwetsbaar en daarom is het extra gevaarlijk.
    Als je het niet vertrouwd ga dan gewoon naar de eerste hulp. Onze kinderarts heeft dat ook aangeraden, als we het niet vertrouwden niet soebatten met je huisarts maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen!

11. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    jeetje, wat heftig! Had Djenno er ook complicaties bij? Ons zoontje kreeg met 6 dagen een nierbekkeninfectie en bij ons is er godzijdank nooit twijfel geweest of hij het niet zou halen.. Wat een schrik zeg!

Ons zoontje is nu al ruim 6 maanden aan de Augmentin.. vraag me eigenlijk af of we niet ook aan de Monotrim kunnen als dat specifieker is..

Wij twijfelen trouwens ook over KDV ivm antibiotica..

Half april krijgen we weer een echo van de nieren om te kijken hoe het er voor staat.

12. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik moet morgen maar even afwachten of Justin uberhaudt wel kan voor de echo.

Vanmorgen een bezoekje aan de HAP gehad,wéér een dubbele oorontsteking :(

Go4baby:Zo dat is echt prijzig inderdaad :confused:
    Zena:Wat goed dat operatie zo soepel is verlopen
    Djenno2008:pffff heftig zeg :(

13. Djenno kreeg doordat er niet altijd even goed op hygiene werd gelet in het zkh ( verpleegsters die handen niet altijd wasten, andere ouders die een speentje bij je kind in mondje doen :cry: etc) er nog een buikgriep overheen. Dronk op een gegeven moment niet meer en moest aan de sondevoeding.

Wat betreft Augmentin of Monotrim weet ik eigenlijk het verschil niet.
    Wij mochten de Monotrim alleen voor het slapen gaan ( voor de nacht) geven ivm langer in de blaas blijven. Ik weet niet hoe dit is met Augmentin natuurlijk.
    Op het KDV hoefden ze hem dus nooit AB te geven. Verder hebben we ze bij KDV goed op het hart gedrukt hem geregeld te verschonen.

Spannend allemaal. Heeft hij al een DMSA scan gekregen?

14. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Noord-Holland
    @ Zena: Fijn dat de operatie zo goed verlopen is!
    Die 2 onderste dichtregeltjes beschrijven idd prachtig hoe rijk je je voelt met een kindje!

@ Djenno: zo zeg, da's heftig geweest! Gelukkig dat het slechts domme pech was!

@ Batje: las ik niet ergens dat jij ook in OLVG loopt? Wij ook.
    Ik ga zeker die Monotrim bespreken!

@ Natahlie: Ahhh neee! Wat zielig voor die kleine man! Heel veel beterschap en hoop dat je snel voor de echo kunt!

Donderdag hebben we afspraak voor de uitslag. Wilden ze eerst telefonisch afhandelen... :( maar vond ik niet echt fijn. Gelukkig kunnen we nu gewoon langskomen!

15. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    och jee, arme Djenno! Gelukkig is het goed gekomen! Wij moeten idd ook voor het slapengaan geven, maar ik bedoelde meer de verminderde weerstand door de AB.. ik blijf het toch een beetje eng vinden..

Zena, wat fijn dat het bij jullie geopereerd is, wat een opluchting dat het goed is gegaan :)

Nathalie, sterkte met de oorontsteking!

Daniel heeft 2x een DMSA scan gehad en moet in november weer.. maar eerst dus een echo. Ben benieuwd wat hij nu van die onderzoeken vindt, de eerste keren was hij natuurlijk te jong om het vreemd te vinden :)

go4baby, welke arts hebben jullie? Wij van Andel. Succes donderdag.

16. Ik moet zeggen dat wat betreft Djenno's weerstand hij niet vaker ziek is dan andere baby's van zijn leeftijd. Daar waren we inderdaad wel even bang voor en hadden ze ook voor gewaarschuwd in ziekenhuis.
    Gelukkig blijft dat hem dan bespaard.

Jeetje weer een DMSA scan. Ik vond dit het vervelendste onderzoek wat Djenno heeft gehad. Het duurde zo lang en Djenno werd wakker tijdens het onderzoek en schreeuwde het uit maar moest nog 15 minuten in dat vacuumgezogen bolletjes matrasje blijven liggen.
    En Daniel heeft er dan zelfs al 2 gehad! Ik hoop voor jullie dat het snel allemaal goed afloopt en dat hij en jullie ervan af zijn.

17. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Vandaag de echo gehad van de nieren.
    Hij vond het niet leuk en moest erg huilen :(

Volgende week belt de KA ons op met de uitslag

Morgen weer die kant op,maar dan naar de KNO arts

18. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Tip voor de DMSA scan wat hier goed werkte (ookmet de mictiecystogram trouwens) zorgen dat ze dan een flesje kunnen drinken.
    Zoë krijste de boel bij elkaar, totdat ik dr een flesje gaf, toen was het goed.

19. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    @go4baby, ja mooi he?! Ik moest huilen toen ik t voor t eerst las, toen was ze net geboren en het raakte zó de kern van hoe ik me voelde!

20. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Daniel was gelukkig echt te jong om het te begrijpen.. hij vond alle aandacht echt geweldig. Hij huilde toen ivm maagzuur (wat we toen natuurlijk nog niet wisten) bijna de hele dag, maar in het ziekenhuis was hij stil ;)
    Denk dat het nu wel anders is.. maar ja, we zullen zien :)

Flesje is een goede tip idd, fijne afleiding..
    Succes met de uitslag Nathalie!

Deel Deze Pagina