Nieren en urinewegen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nathalie1973, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    O ja, vanwege dat stofje natuurlijk. Hahaha, wij hebben ooit zijn luiertje eens in een nucliaire (schrijf ik dat goed?) afvalbak moeten deponeren. Om je te bescheuren!

Ik hoop dat de uitslag mee zal vallen voor jullie. Ik duim alvast.

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Jeetje wat vervelend Suus :(
    Wat houdt die ecoli bacterie precies in?
    Wel fijn dat er nu wat aan gedaan word en dat je naar de KA kunt.

3. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb trouwens net gebeld naar het ziekenhuis en heb gevraagd wanneer de KA belt met de uitslag.

13 November pas :(
    Weer 2 weken wachten

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    @nathalie: jeetje, wat heeft die kleine van jou weer veel moeten doorstaan zeg! zo sneu voor je zoontje. Het ziekenhuis komt ook heel amateuristisch over en nu ook nog eens 2 weken moeten wachten!

Die ecoli houdt in dat hij een urineweginfectie heeft. Schijnt de meest voorkomende bacterie bij urineweginfecties te zijn.

Er staat nog geen datum, we worden opgeroepen door het ziekenhuis. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat jullie bij de ka terecht konden?

hadden jullie kindjes ook koorts trouwens? Jesper lijkt er namelijk nog niet echt last van te hebben, het enige wat me nog steeds opvalt is de stinkplas.

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik geloof dat het binnen 2 weken was Suus,kreeg toen eerst een intake gesprek met de kinderarts.
    2 weken daarna kreeg Justin zijn echo.
    Zat bij mij steeds 2 weken tussenin,dus 2 weken later uitslag van de echo,weer 2 weken later de MC gram enz....

Justin heeft nooit echt koorts gehad,alleen die stink urine inderdaad.
    Max daarintegen kreeg wel hoge koorts,maar zijn infectie was septisch geworden.

Had je het ziekenhuis al gebeld voor een afspraak,of doet jou huisarts dat?
    Wij moesten dat zelf regelen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    De huisarts belt het ziekenhuis. Dat is ook nieuw voor ons, de vorige keren bij een verwijzing moest ik zelf bellen.

7. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Mischien krijg je nu wel sneller een afspraak.
    Ik duim voor je meis

8. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Jeetje, wat een verhalen allemaal.. ik krijg soms echt het idee dat artsen vergeten dat het wel om een klein kindje gaat!

Wij lopen met Daniel bij het OLVG in Amsterdam, hij heeft reflux, links 3 en rechts 4. Zijn nierfunctie is 30/70 en we zijn nu aan het wachten op de uitslag van de DMSA scan, dus om aan te geven of er littekens op de nieren zitten. Helaas heeft ons menneke ook een slokdarmreflux en dus behoorlijk last van maagzuur.

Wat fijn zo veel moeders met soortgelijke ervaringen gevonden te hebben!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    @batje: jeetje zeg, en jouw kleine is nog maar 3 maanden! Hoe zijn jullie erachter gekomen als ik vragen mag?

Even een vraagje: Jesper heeft sinds gisteren hoge koorts, boven de 39,5 aldoor, zelfs na paracetamol. Hij wil niet eten, gelukkig nog wel drinken. Normaal gesproken zou ik niet direct naar de ha gaan hiervoor, maar nu twijfel ik wel een beetje vanwege de urineweginfectie, wat zouden jullie doen?

10. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik zou bellen.

@Batje: weten ze waardoor de nierfunctie is verdeeld in 70-30?

11. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Suus ik zou gewoon naar de HAP bellen!

12. P73

P73 Actief lid

7 nov 2007
    286
    0
    0
    Meiden, sorry allemaal dat ik zo lang niets van me heb laten horen. Door allerlei omstandigheden niet iin staat geweest op het internet gegaan (niet zo vervelend als wat jullie allemaal meegemaakt hebben in de tussentijd)

Er is weer een hoop gebeurd lees ik en er is ook een 'lotgenoot' bij inmiddels, Batje....Welkom! We hebben id. een hoop steun aan elkaar en kunnen hier altijd ons verhaal kwijt.
    Hoe vervelend het allemaal is....zo fijn is het om erkenning in alle verhalen te lezen.....

@Suus; ik zou ook de HAP even bellen hoor! Als er een schappelijke assistente en arts zitten kijken ze sowieso even een plasje na.
    Wij mogen ook altijd urine brengen in het zh, dat is ook wel fijn! (Voor zover je van fijn kunt spreken....)

Nogmaals sorry voor mijn tijdelijk afwezigheid.....Ik ben er weer bij hoor!

13. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Ik zou inderdaad ook bellen.. Beter te vaak gebeld dan een keer te laat hoor!

Bedankt voor het welkom!

Ons zoontje kreeg met 6 dagen ineens hoge koorts en in het ziekenhuis bleek hij een nierbekkeninfectie te hebben. Hij is toen 10 dagen in het zkh geweest en aan de antibiotica gezet (1,5ml Augmentin per dag) Bij later onderzoek bleek hij dus de reflux te hebben, bij het volgende onderzoek dus een niet optimale nierverdeling (rechts is ook een stuk kleiner) en nu wachten we op de uitslag of er schade is op de rechternier.

Heeft iemand ervaring met littekens op de nier?

14. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Namens mij ook welkom Batje.
    Jij hebt ook al het éen en ander meegemaakt met die kleine dus :(
    Kan je helaas niet helpen met je vraag over littekens.

15. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Dank je! Jullie hebben het ook niet makkelijk gehad.. duim met je me voor 'n goede uitslag!

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Wat een herkenbaar verhaal van jou, Batje.

De rechternier van ons zoontje is ook kleiner dan de linker. dat komt doordat de linker een verwijd nierbekken heeft. De functieverdeling ligt bij hem verdeeld in 60-40. Een half jaar daarvoor was dat nog netjes 50-50.

Afgelopen week kregen we te horen dat die verandering te maken zou kunnen hebben met een kleine reflux die hij heeft, maar het frapante aan het verhaal is dat de linkernier (met het verwijd nierbekken) juist beter functioneert dan de rechternier (de goede).
    Meestal is dat andersom, want dan neemt juist de goede nier wat werk van de slechte nier over, zeg maar. Dat er nu een functie van 60-40 werd gemeten zou misschien kunnen komen door die lichte reflux en dat de computer dat niet als zodanig heeft herkent. Zo werd dat ons in ieder geval uitgelegd.

17. P73

P73 Actief lid

7 nov 2007
    286
    0
    0
    Hier ook een verwijd nierbekken na gecompliceerde urineweginfectie met sepsis waarvoor opname zh.
    Bij de MAG3-scan waren gelukkig geen littekens op de nieren te zien.
    Eind deze maand weer een echo van de nieren. Ze willen liever een micti-cystogram doen maar niemand krijg er een catheter in bij ons meisje! Na meerder pogingen en een zeer getraumatiseerde dochter besloten het vooralsnog uit te stellen, tenzij op de echo te zien is dat de nieren achteruit zijn gegaan......

18. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ah nee, wat erg dat het niet wilde lukken bij je dochter. wat moet ze gegild hebben...Wat is sepsis trouwens?

19. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Renate, wat gek dat het bij jullie net andersom is.. Ik volg de uitleg niet helemaal, maar je neemt aan dat de artsen wel weten wat ze doen ;) Hopelijk blijft de nierwaarde relatief goed bij jullie!

P73.. wat zielig dat je meisje er zo'n trauma van heeft overgehouden! Kan me voorstellen dat je dan even geen verdere onderzoeken met catheter wil..
    Jullie ook veel succes bij de echo!

Wij krijgen woensdag de uitslag..

20. P73

P73 Actief lid

7 nov 2007
    286
    0
    0
    @Renate; sepsis is bloedvergiftiging.

Was id. zo zielig! En zij (dokters) maar 'wroeten'met die catheter. Zelfs met een zetpil met slaapmiddel erin lukte het niet. Hoe slaperiger ze werd, hoe meer ze zich ging verzetten....We hebben er een heel angstig meisje aan overgehouden. Elke keer als het net weer wat beter ging moest ze weer een onderzoek en begonnen we weer van voor af aan.....
    Nu gaat het gelukkig al een tijdje goed (maar dat durf ik eerlijk gezegd niet hardop uit te spreken).

Hoe zou het met Jesper van Suus zijn trouwens? Ben heel benieuwd of ze de HAP nog gebeld heeft.

Deel Deze Pagina