Precies... want mijn vader dialyseert dus nog niet én heeft dus een natrium- en kaliumbeperkt dieet. Inderdaad ook vochtbeperkend. Hij dronk namelijk altijd te veel. Daarnaast staat hij dus wél op de transplantatielijst omdat nieuwe onderzoeken in de ziekenhuizen hebben aangetoond dat je in sommige gevallen (waaronder het geval van mijn vader) beter niet kan gaan dialyseren maar beter direct over kan stappen op transplantatie. Maar dat moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn. Dat het bij jou anders is, is dus bewijs van het bovenstaande wat je hier ook schreef . Het beste advies is daarom inderdaad ook om altijd uit te gaan van je eigen nefroloog die precies weet wat voor Mika het beste is. Mik2sept, ik wil je super veel succes toewensen! Wat heb je toch een stoere kerel! @Tink, voor jou geldt hetzelfde. Je geeft aan dat je niet wilt bedelen om een nier. Toch is het denk ik wel goed om in je omgeving te praten over hetgeen er met je speelt en hoe je geholpen zou kunnen worden. Dan geef je een open einde. Ik hoop dat iemand zich ook in jouw geval op den duur aanbiedt. Ik hoop dat ik mijn vader op die manier kan helpen en hoop daarom ook dat iemand jouw pad kruist die je helpen kan! Liefs, Josien
Inderdaad zeg, zo kan het dus ook nog gaan! Sorry als ik te wijsneuzerig overkwam Jij gaat je vader dus een nier afstaan (als het matcht)? Petje af!! Wel eens van cross-over transplantatie gehoord trouwens? (Vast wel...) Stel dat jouw nier niet past bij je vader, dan is er wellicht ergens in NL een ander koppel te vinden waarvan de donor bij je vader past en jij bij die ontvanger. Het is ingewikkeld, maar het komt voor. En dank voor je goede wensen . Je hebt gelijk hoor, maar de drempel is heel hoog. Omgeving weet trouwens wel wat er speelt dus dat is stap 1
Het is ook zo dat elke persoon anders is maar fijn om van andere te horen hoe hun ergens mee omgaan. Gelukkig blijven Mika zijn bloedwaarden momenteel stabiel en ook groeit hij goed. We gaan nog even kijken of we met logopedie kunnen oefenen flesje op te drinekn zodat hij niet meer sondeafhankelijk is. Josien, ben je ook al getest als donornier? Wij gaan ons ook laten testen maar misschien willen we de eerste keer een donornier van een overlevende om die van ons nog even voor hem te bewaren. Het lijkt me wel heel spannend hoor zo'n transplantatie maar we worden er allemaal beter van...
Mooi dat hij zo goed groeit! Hopelijk gaat het met dat drinken ook lukken. Jullie eigen nier is denk ik nu nog te groot voor Mika? Maar het zou fijn zijn als jullie (of een van jullie) wel matchen met hem, voor later. Spannend is het absoluut, wachten of het aanslaat en er geen afstoting komt e.d. Maar tot troost misschien: de vader van een vriendin van me heeft al 15 jaar een donornier en die doet het nog steeds uitstekend. Dat is dan de andere kant van het spannende verhaal , zo kan het ook gaan!