Nierstenen (of iets soortgelijks) verband met zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door prulletje2, 24 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ik ben net zwanger van ons 4e kindje (als alles goed mag gaan).

    In mijn eerste zwangerschap had ik nog geen last van mijn nieren. 4 maanden nadat mijn oudste geboren was was ik weer zwanger. Ergens halverwege die zwangerschap kreeg ik nierbekkenontsteking. Een paar maanden na die zwangerschap lag ik opnieuw in het ziekenhuis. Ik dacht dat het weer hetzelfde was, zo voelde het, maar nu waren het nierstenen. Zijn uiteindelijk operatief verwijderd. De arts vond me nog erg jong voor nierstenen en dacht dat het misschien relatie had met de zwangerschap. Toen, 4 jaar niks aan de hand. En toen was ik weer zwanger van mijn derde. En jawel, weer ergens halverwege de zwangerschap in het ziekenhuis. Nierstenen. Zelfs tijdens de bevalling kwam er nog een steentje uit.
    Daarna, geen last meer. Nu zwanger van de vierde en voel ik verdorie weer lichte pijn in mijn flank! Precies zoals het altijd begint. Ik ben veel aan het drinken, soms trekt het dan weer weg.
    Maar hóe dan?! Waarom heb ik dit tijdens mijn zwangerschappen? Ik ben bang dat er ergens de komende maanden wel weer een ziekenhuisbezoek in zit. Daar zit ik dus niet op te wachten!

    Heeft iemand dit ook? Of ben ik gewoon raar? :confused: Dat kan toch geen toeval meer zijn?
     
  2. Babs1990

    Babs1990 Bekend lid

    1 sep 2015
    545
    352
    63
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een grote niersteen vanaf week 23 van de zwangerschap. Ben nu 34 weken en wordt met 37 weken ingeleid. Heb zelf een nefrostomiekatheter (slangetje van de nier uit de rug) zodat mijn urine af kan lopen. Heb jij er tijdens de nierstenen geen last van dat je urine niet weg kan lopen? En hoe overleef jij die flanken pijn? Of krijg je je wel medicijnen voor het draaglijker te maken?
    Wat ontzettend balen dat je er elke zwangerschap opnieuw last van hebt.
     
  3. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Ik heb het nu nog niet zo erg. Ik heb ook het vermoeden dat het eerst altijd blaasontsteking is of dat dat er iets mee te maken heeft. Dat heb ik namelijk ook vaker gehad en dan krijg ik ook die pijn.
    Ik kreeg destijds in het ziekenhuis medicijnen via een infuus (buscopan). Bij mij was het dan zo erg dat ik opgenomen werd en aan het infuus moest. Of niks. Dus heb nooit een katheter gehad. Ik had blijkbaar ook niet echt veel stuwing dan. Alleen van die mega zware koliek aanvallen, dat ik echt gewoon niet meer op mijn benen kon staan.
    Tijdens mijn laatste bevalling is zo'n steentje er mee uit gekomen tijdens de weeën en dat was meteen echt een hele verlichting. Ik hoop nu dat als dit het is, ik het ook gewoon weer zelf kan uitplassen. Of dat het met veel drinken en veel plassen dan weggaat. Maar dan moet ik inderdaad geen stuwing krijgen want dan is drinken juist niet goed. Maar ik hoop nog een beetje dat dit niks is. Alleen zo begint het dan altijd. Soms is het een blaasontsteking en krijg ik het met drinken weg. Maar die stenen heb ik iedere keer alleen rond mijn zwangerschappen, zo raar.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Houdt nierstenen ook verband met blaasontsteking? Ik durf het niet te zeggen eigenlijk.. wat zegt je vk / huisarts?
     
  5. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Galstenen iig wel. Die heb ik tijdens de zwangerschap gehad. Zou onder invloed van hormonen en snelle buikgroei ontstaan. Wellicht te kort door de bocht maar misschien dat nierstenen om diezelfde reden vaker voorkomen bij een zwangerschap?
     
  6. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.446
    113
    Ja, door hormonale veranderingen verandert de zuurtegraad van de urine, waardoor je gevoeliger bent voor blaasontsteking en het ontstaan van nierstenen.

    Balen dat je er deze keer weer last van lijkt te hebben :$
     
  7. prulletje2

    prulletje2 Fanatiek lid

    20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Het is met veel drinken dit keer weer weggezakt gelukkig. Maar ben pas 6+4 dus we moeten nog even...
     

Deel Deze Pagina