sausijzenbroodje nog niet helemaal gaar...moet ik me zorgen maken

Discussion in 'Gezondheid' started by 81kaatje, Apr 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 81kaatje

81kaatje Actief lid

May 26, 2015
    391
    43
    28
    dames....
    .ik had vandaag zelf gemaakte sausijzenbroodjes met gehakt.ik doe ze altijd standaard in de oven op 180graden 15 minuten.
    ik was aan mijn 3e begonnen toen mijn man zei ..ze zijn niet helemaal gaar van binnen.
    is er nu en kans op toxoplasmose of listeria?maak me nogal ongerust.

gr kaatje

2. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Hey kaatje

Niet echt antwoord op je topic maar even iets off topic omdat ik me echt zorgen over je begin te maken. Het is niet dat ik je echt volg ofzo maar ik weet voortaan standaard je nickname als hij voorbij komt en dat er dan een topic komt over Listeria en/of toxoplasmose.

Ergens snap ik wel dat je je druk maakt maar heb je hier al over gesproken met je vk? Je maakt je zo vaak druk om dit soort dingen dat ik mij kan voorstellen dat je hier heel veel stress van ervaart en dat is mischien nog wel slechter dan die minuscule kans dat je Listeria en/of toxoplasmose oploopt en doorgeeft aan je kind.

Ik hoop dat ik je niet kwets ofzo maar ik maak mij oprecht zorgen om je en de angst die je hebt. Misschien kan je vk je helpen om wat rust te vinden.

On topic; als jij ook rauw vlees hebt gegeten dan kan het maar de kans is vrij klein.

3. 81kaatje

81kaatje Actief lid

May 26, 2015
    391
    43
    28
    Dank je wel Lisa.,het is goed bedoelt van je!
    qua eten ben ik inderdaad doodsbenauwd.....kan dat op de een of andere manier niet relativeren.bij een ander wel,alleen bij mezelf niet.ik heb 2kinderen in mijn kennissenkring die lichte afwijkingen hebben....en ben zelf een kindje verloren Door een aangeboren afwijking,misschien is dat de reden dat dit mij extra panisch maakt.als andere het relativeren even van mij overnemen,gaat het ook wel weer hoor,alleen het lukt mij op dat moment niet.de gynaecoloog is op de hoogte van de voorgeschiedenis...er zijn altijd een hoop andere medische dingen te bespreken,vind ook niet nodig om dan nog hiermee aan te komen.
    groet kaatje

4. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Wat erg :( dan snap ik dat je er zo op let. Krijg je ook echt 3x een voorbeeld mee van hoe het verkeerd kan gaan.
    Dan vooral hier blijven vragen als dat helpt met het relativeren en de angst :) en ik ben blij dat je het goed oppikt.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als Lisa. Het is heel begrijpelijk dat je zo angstig bent, maar ik zou hier toch goed over praten met je vk. Hopelijk kan zij je helpen om het allemaal wat te relativeren. Als je goed oplet, kan er in principe niets misgaan :) en de kans is echt heel heel klein dat er iets gebeurt.

Praat erover met je VK, en lucht hier je hart. Maar ga niet op internet zoeken en jezelf gekmaken, want daar heb je niets aan en stress is ook niet goed :)

6. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

Jun 12, 2015
    342
    40
    28
    Een minuscule kans om ziek te worden van rauw vlees is er altijd, maar ik denk dat een eventuele parasiet meer kans heeft in een lichaam vol stress dan zonder ;)

Makkelijker zeggen dan gedaan natuurlijk. Wat bij mij helpt om te relativeren, als het al gegeten is is er niks meer aan te doen. Je bent heel voorzichtig en meer dan dat kun je niet doen ;)

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,080
    12,033
    113
    Als ik het goed begrijp loopt ze bij de gynaecoloog en dan is mijn ervaring dat er weinig tot geen mogelijkheid om over dit soort onzekerheden te praten.

Ik herken je onzekerheid volledig, ook ik had hier heel veel moeite mee na mijn eerste zwangerschap waarna mijn zoontjes zijn overleden. Probeer het eten van iets verkeerds te vermijden door in dit geval het broodje 5 minuten langer in de oven te doen, of even goed controleren voor je gaat eten. Ik neem aan dat als het gehakt echt nog rauw was, jij het ook wel had gemerkt.

Ik wens je een goede zwangerschap toe, hopelijk kan je hier steun vinden voor de relativering.

8. manaolana

manaolana Niet meer actief

Wat vervelend dat je een achtergrond hebt waardoor dit soort zaken extra stress en onzekerheid voor je veroorzaken.

Misschien nog goed om te beseffen dat de kans klein is dat je zelf besmet raakt maar dat áls dat gebeurt dat niet automatisch betekent dat het kindje ook besmet wordt. Die kans is namelijk opnieuw weer heel klein. Ik kan het nu even niet terug vinden maar ik had een keer in een topic over toxoplasmose en de kinderboerderij op de site van het RIVM gevonden dat zelfs als je zelf toxoplasmose oploopt tijdens de zwangerschap de kans op overdracht via de placenta ergens tussen de 3-10% ligt.

Hoe ver ben je eigenlijk? Is het einde al in zicht :)?

9. 81kaatje

81kaatje Actief lid

May 26, 2015
    391
    43
    28
    Dank voor jullie reacties!klopt er blijft bij de gynaecoloog altijd erg weinig tot geen tijd over en ik denk dat mijn onzekerheden pas over zijn als ik een gezond lichaam de in mijn armen kan houden.
    Ik ben nu 28weken zwanger.met 37 of 38 weken gaan ze inleiden.

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Weet niet welke broodjes jij hebt maar die buiten de koeling in die plastic pakjes zijn al voorgegaard het is geen rauw vlees
    Maar die hoeven meestal geen 15 minuten in de oven dus misschien heb je andere

11. 81kaatje

81kaatje Actief lid

May 26, 2015
    391
    43
    28
    Ik maak ze zelf...

12. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Ik snijd het vlees altijd eerst even open om te kijken of het goed door en door gaar is. Maar de kans dat je nu iets oploopt is minimaal hoor. En dan nog wordt jij eerder ziek dan je kindje. Zou eerder oppassen met sauzijnbroodjes in het algemeen omdat het natuurlijk wel calorieënbommetjes zijn. Al weet ik niet of dat ook geld als je ze zelf maakt.

Share This Page