Vleeswaren??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Panter, 9 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hoi allemaal,

Ik ben een beetje verbaast over hoeveel ik niet meer mag eten volgens het voedinscentrum nu ik zwanger ben.
    Is het voedingscentrum niet veel te spastisch? Waarom mag je geen cervelaatworst, dat is in NL toch gewoon gekookt? Salami toch ook? Tenzij je die droge worsten hebt in italiaanse winkels...maar die bedoel ik niet...ik bedoel gewoon salami als vleeswaren.

Veel dingen staan me tegen...boterhamworst vond ik anders altijd heel erg lekker maar de geur doet me tegenwoordig overgeven. Net als ham....brrrr
    Volgens vriendinnen mag ik gewoon cervelaatworst en salami, maar is dat echt zo? Ik heb pas de 18de een afspraak bij verloskundige dus dan kan ik het pas vragen daar.

Want als de listeria bacterie erin zou kunnen zitten, uitgaande dat de worsten niet gekookt zijn...dan kan ik het toch ook in de vriezer doen om dat dood te maken en na ontdooien lekker smullen? Of heb ik dat niet goed bedacht?

(en ja ik heb het er wel voor over om het niet meer te eten als het niet mag....maar hoor zulke tegenstrijdige verhalen...mag je het nu wel of niet?)

2. Troelala

Troelala Lid

31 mei 2012
    74
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb dat dat niet mag... :$ heb het dan ook gewoon gegeten in de zwangerschap.

3. Juudjeonline

Juudjeonline Actief lid

10 apr 2016
    321
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij gaat t bij rauwe vleeswaren om toxoplasmose en niet listeria (dat kan in vacuüm verpakte gerookte zalm zitten)
    Bij mijn weten mag je dat idd niet eten vanwege het rauwe vlees wat er in verwerkt is. Mijn vk wilde me er destijds best op laten testen (bijna iedereen is resistent namelijk... In België zelfs standaard volgens mij)
    Ik ben er zelf niet kapot van dus vind t geen probleem om t te laten staan... Carpaccio daar in tegen wel dus misschien laat ik me deze keer toch testen🤔

4. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Je mag het inderdaad niet omdat er rauw of halfrauw vlees in kan zitten. Na 2 dagen invriezen mag je het wel! Geldt alleen bij toxoplasmose. Bij listeriose helpt invriezen niet.
    Eet smakelijk over 2,dagen ;)

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Haha nou dan smijt ik het mooi in de vriezer!! Thanks!

6. moppie 1279

moppie 1279 Bekend lid

4 dec 2008
    886
    0
    16
    in de detail handel
    ergens in het noorden
    Is dat dan ook zo met metworst? 2 dagen vriezer ontdooien en mmmm met???

7. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Voorverpakte vleeswaren mag je in Nederland gewoon eten hoor 😉 Geniet van je salami

8. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ik eet het voor de zekerheid maar gewoon niet, hoewel volgens mij die pakjes uit de supermarkt niet zo veel kwaad kunnen. Maar ik ga geen onnodig extra risico lopen. :)

9. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Er wordt toch nog wel met enige regelmaat salami of spianata romana en dat soort dingen teruggeroepen vanwege mogelijke besmetting met listeria. Die doodt je alleen door voldoende te verhitten, niet door te vriezen.

10. Aries

Aries Niet meer actief

Volgens mij gaat het naast wat hierboven is genoemd ook nog om de hoeveelheid zout in bewerkte vleesproducten.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja maar van af en toe een broodje vleeswaren die wat zout zijn gebeurd er toch niks.
    Toxoplasmose baart me het meeste zorgen....die listeria is toch vaak omdat er tijdens het productieproces fouten gemaakt worden dat er dingen terug geroepen worden? Want dat kan met alle soorten vleeswaren etc dan toch gebeuren bij het productieproces?

Ik heb lekker een broodje salami gegeten, heb het gebakken in een tosti zodat alles wat er mogelijk op zou kunnen zitten dood was. Cervelaat laat ik voor de zekerheid maar even voor wat het is, maar gebakken salami is ook lekker :)

Deel Deze Pagina