Medicijnen tegen extreme misselijkheid

Discussion in 'Gezondheid' started by Be Happy, Oct 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik ben al een aantal weken extreem misselijk. Als ik wat eet, dan komt het er bijna meteen weer uit. Heb geen eetlust. Ben afgevallen en kan niet meer werken. Ook de zorg voor Aiden heb ik uit handen moeten geven.

Heb van de huisarts Emefasene gegeven, maar dat helpt niks. Huisarts zegt dat er geen andere medicijnen zijn die veilig tijdens de zwangerschap genomen kunnen worden.En dat ik het dus gewoon uit moet zitten en er voor moet zorgen genoeg vocht naar binnen te krijgen. Er zaten namelijk ook al wat ketonen in mijn urine.

Zijn er echt geen andere veilige medicijnen? Want ik heb hier ook iets over Primperan gelezen?

2. Laust

Laust Niet meer actief

Ik heb inderdaad ook primperan gehad. Dat hielp bij mij 3 dagen en daarna was ik weer terug bij af. Het bestaat dus wel maar het is echt geen wondermiddel.

Er is helaas niet zo veel wat je er tegen kan doen. Het enige wat bij mij hielp was rust. Plat in bed, zonder tv en met zo min mogelijk prikkels. En dan maar wachten tot het minder wordt.

Let goed op jezelf en trek op tijd aan de bel bij je huisarts. Vooral drinken is belangrijk.

3. Be Happy

Jammer, had gehoopt dat die Primperan wat beter zou helpen zodat die misselikheid wat draaglijker was.

En ook ik lig grotendeels in bed. Heb het liefst stilte om mij heen.

Af en toe ga ik naar beneden zodat Aiden mij ook nog even ziet.

4. ella27

ella27 VIP lid

Jan 22, 2010
    13,977
    1
    0
    Be Happy wat vreselijk zeg! :(

Ik weet ook zo niet wat voor middel er tegen is.
    wat erg zeg dat je je zo voelt :(

Heel veel sterkte!!!! En hoop dat je snel weer wat binnen krijgt!

5. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Bij mij raadde de huisartsassistent aan om de verloskundige te bellen. Die mogen weliswaar niet voorschrijven, maar hebben wel goede kennis van de laatste staat van zaken. Ook je apotheker (dus de eindverantwoordelijke) zou je moeten kunne helpen. Met die adviezen kun je naar de huisarts stappen.
    Volgens mij is er eenlandelijk NHG beleid omtrent misselijkheid en zou hij wel degelijk meer mogen voorschrijven.
    Daarnaast zou je accupunctuur of homeopathie kunnen proberen. Check dan sowieso bij je verloskundige met wie zij ervaringen hebben.

6. henriette

henriette Actief lid

Oct 12, 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij mij werd gember tabletten door de vorluskundige geadviseerd. Dit hielp redelijk.

7. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    ik gebruik primperan en het is een verademing! 1e 3 dagen wat wazig en duizelig (mag je geen auto rijden) vond t bende maar de misselijkheid is echt met 80% afgenomen en nu zelfs bijna 100. Ik ben er zoooo blij mee. Mijn huisarts heeft extra gechecked of het mag en het mag tijdens de zwangerschap ook mijn verloskundige vond het een goede oplossing.
    Dus schrijf niet gelijk iets af op basis van iemand anders ervaring en probeer het uit. Misschien werkt het niet misschien is het de oplossing.

8. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    hoi

hier tot 24 weken medicijnen moeten gebruiken emfase hielp niet. ik kreeg vd huisarts wat tegen reisziekte en daarmee was ik alleen id ochtend nog aan t spugen en kon ik de rest vd dag normaal functioneren zonder misselijk te zijn.

ik nam maar een lage dosis omdat t net als emfase gele stickers had en ik me ook niet suf wilde voelen en wilde autorijden. ik mocht er 3 pd nam er alleen savonds 1 en later zelfs n halve.. hoe het heet

Cyclizine! (oraal innemen ook fijner dan die zetpillen van emfase)
    hoop dat t bij jou ook helpt en je nog n fijne zwangerschap mag hebben

9. Be Happy

Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet woensdag voor de eerste echo naar het ziekenhuis. Wil de IVF-arts dan ook nog even vragen of zij mij iets anders kan voorschrijven dan die Emefasene.

Zie er gewoon tegenop om naar die echo te moeten. Is nog een eindje rijden ook. Nou ja, ik neem mijn Grote Vriend de emmer wel mee. (Mijn vriend gaat trouwens ook mee hoor.)

10. Elynada

Elynada Bekend lid

Jan 12, 2011
    502
    0
    0
    België
    @ be happy: kijk anders eens bij topic Hyperemesis Gravidarum. Denk dat je daar wel nog info zult vinden en dat je jammergenoeg ook bij de ongelukkigen zit, die bij deze groep horen :(

Ik heb bij eerste zwangerschap Primperan zetpillen gehad en deze werkten wel. Ben toen zo'n 5 maand erg ziek geweest. Primperan hielp de ergste misselijkheid wat te verhelpen. Deze zwangerschap ook weer dezelfde weg op aan 't gaan... deze keer werkt Primperan echter niet goed. Ben er dan maar mee gestopt.

11. Elynada

Elynada Bekend lid

Jan 12, 2011
    502
    0
    0
    België
    Trouwens vorige zwangerschap een week in ziekenhuis opgenomen geweest wegens uitdroging en aan een infuus gelegen en vorige week ook weer. Ben er nu weer een beetje bovenop wat de uitdroging betreft.
    Als je al ketonen in je urine hebt; vrees ik dat je misselijkheid niet gaat beteren. Die ketonen zorgen er echter voor dat de misselijkheid in stand gehouden wordt. En hoe misselijker, hoe minder je kan eten of drinken (ik gaf op laatst door uitdroging zelfs water over, kon niets meer binnenhouden) en hoe meer je uitdroogt. Het is dus een beetje een vicieuze cirkel. Veel beterschap!

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Primperan mag de huisarts ook voorschrijven! Het staat nota bene in de standaard die de NHG heeft opgesteld voor behandeling van (extreme) zwangerschapsmisselijkheid. Daarin staat overigens ook dat als je niet op behandeling reageert en de misselijkheid te erg wordt je moet worden doorverwezen naar de gyneacoloog. Die zou je namelijk nog andere medicijnen kunnen voorschrijven. Zofran wordt tegenwoordig vaak gebruikt en met goed resultaat.

De huisarts zou overigens ook nog cyclizine kunnen voorschrijven. Dat wordt ook nog regelmatig gegeven.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    En hoelang heb je de emefasene gehad en in welke dosis?
    Gewone pillen of zetpillen?
    medicatie je echt een paar dagen nemen en regelmatig op vaste tijden wil net goed in je bloed zitten. Het moet een bepaalde spiegel opbouwen in je bloed. Dan werkt het het beste. Sommige nemen af en toe een pil of minder dan voor geschreven, ja dat werkt vaak niet.
    Ik heb emefasene echt een paar dagen moeten nemen voordat het werkte. Eerst 3 pillen maar weinig verschil. Toen 4 pillen op vaste tijden en dit hielp super. Zetpillen worden vaak nog beter opgenomen dan orale pillen

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Emesafene doet wel vaker niets bij extreme misselijkheid. Ik denk dat het 50/50 is. Ik heb ook langere tijd 4 zetpillen per dag genomen maar dat maakte geen enkel verschil.
    Het is bij emesafene idd wel erg belangrijk om het op gezette tijden te nemen en er veel bij te drinken (het werkt blijkbaar beter als je goed gehydrateerd bent... de ironie...).

15. liefje2013

liefje2013 Actief lid

May 15, 2012
    108
    0
    0
    NULL
    Noord-Limburg
    Hallo Dames!

Ik heb nu emasafene én primperan! Niets helpt helaas. Tot week 6 had ik werkelijk geen enkele symptomen, zelfs een echo gekregen omdat ik me na de mk ontzettend zorgen maakte dat het weer niet goed was, en met 6 weken en 1 dag begon het, eerst alleen de ochtend tot 11 uur ongeveer. 6 weken en 3 dagen kon ik niets meer binnenhouden en kreeg ik emasafene, na 1 week goed gebruikt te hebben (zetpil op dezelfde tijden) bleef het hezelfde, kreeg toen primperan op week 7 en 4 dagen en zit nu op 9 weken en 4 dagen en gebruik nu beide, val zelfs flauw van het braken maar ik droog niet uit godzijdank! Door vruchtwater in overvloed ben ik zelfs 4 kilo aangekomen al. Dus een opname willen ze niet. ik lig nu 24/7 plat in donkere ruimtes, alleen nu, even een droge beschuit en citrus thee en dan weer plat, sinds gisteren deze thee en 't lijkt er op dat die er in blijft!?
    We hebben het dus ook vrij snel móéten vertellen overal omdat ik gewoon nergens meer naar toe kan.
    Wat mij helpt is, zolang ik zo misselijk ben, zit mijn beebje goed.
    (wat me overigens wel stoort is dat mensen zeggen, oh jaaa dat hóórt er bij!!! grrrrrrr, dat is gewoon níét zo!)

16. Elynada

Elynada Bekend lid

Jan 12, 2011
    502
    0
    0
    België
    @ liefje2013: in zo'n extreme mate hoort het er inderdaad niet bij he. Mensen die zoiets zeggen weten net wat het is en hoe zwaar het is. Volhouden is het enige dat je kan doen, elke dag proberen overleven! Eenmaal zoontje vorige zwangerschap geboren was, was ik het meeste leed ook vrij vlug vergeten, nu ja vergeten is veel gezegd, maar ik dacht er niet zoveel meer aan. En ja, ook de moeilijkste dagen en momenten gaan ook weer voorbij. Gemakkelijk gezegd, als je je zo miserabel voelt dat je niets meer kan en je gewoon hele tijd in bed of zetel moet doorbrengen. Maar je komt er wel! Sterkte!

Share This Page