hallo meiden,l voor 2 week terug heb ik een echo gehad en moest weer terug komen omdat het hartje niet duidelijk was en omdat de niertjes iets vergroot waren. vandaag dus weer geweest, hartje is gelukkig goed, maar de niertjes zijn nog steeds te groot. het enige wat ze me zei is dat ik met 32 week terug moet komen en als ze dan nog te groot zijn wordt er een behandelplan opgesteld. wat ik daarnaast weet is dat het kindje na de bevalling dan aan t infuus moet voor antibiotica. meer weet ik niet. nu hoop ik eigelijk dat er misschien iemand is die me meer kan vertellen of dit ook meegemaakt heeft.
Vind het slordig van zo'n gynaecoloog dat je niet even alvast wordt verteld wat zo'n behandelplan in houd. Sterkte ermee.....
jason had met de 20 weken echo ook vergrote niertjes maar dat was helemaal niet zo erg kwam vaker voor indd slodrig dat ze er niet meer over zeiden bij jason is het gewoon goed gekomen en heeft hij nergens last van suc6
Ik dacht ook dat ergens gelezen te hebben, maar ik kan het niet meer terug vinden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, hoop dat het allemaal meevalt. Kunnen ze niet eerder kijken dan 32 weken? Lijkt me zo lang wachten nog. Ik vind het ook niet zo netjes van de gyn hoor.
Can had bij de 20 weken echo ook vergrootte niertjes en cystes in de hersentjes, je kunt hier mijn verhaal lezen: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... highlight= Het is gelukkig allemaal goed gegaan, uiteindelijk waren z'n niertjes weer de goede grootte, wat ik ook begrepen heb is dat het bij jongetjes vaker voorkomt... Maar ik zou me in elk geval (ik weet het :makkelijker gezegd dan gedaan) niet teveel zorgen maken en heel erg blijven genieten van je zwangerschap. Sterkte!
Oh ja.. dat behandelplan was bij ons ook dat als ze niet zouden verkleinen dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen en hij daarna direct onderzocht zou worden door een kinderarts en antibiotica zou krijgen als het probleem zich na de geboorte niet oploste, want babyniertjes schijnen in de buik overuren te maken omdat ze continue het vruchtwater moeten reinigen. En eenmaal uit de buik schijnen de niertjes het makkelijker te krijgen en kunnen de niertjes ook nog uit zichzelf slinken.
He meid, dat hebben jullie weer Ik had echt gehoopt dat je een onbezorgde zwangerschap zou hebben. Gelukkig klinkt het (in mijn oren dan he) niet heel ernstig (en ik hoop ook vurig dat het dat niet is!), maar het wordt zo wel weer een heel medisch verhaal, en een kindje wat toch bijzondere zorg nodig heeft net na de geboorte... Ik heb persoonlijk ook eerder gehoord dat het mee kan vallen als het de niertjes betreft, dus ik ga duimen dat alles meevalt! Veel succes!
ja bij jongentjes komt het indd vaker voor en op zig kan het geen kwaad zeiden ze tegen me weet natuurlijk wat je krijgt maar als je het niet zo vertrouwd gewoon je gyn of vk bellen hoor meid en duidelijkheid vragen
Hoi Janneke, Ik heb onlangs (5 mei) ook een 20-weken echo gehad en daar is ook geconstateerd dat de baby verwijde nierbekkens heeft (7 en 8 mm), terwijl 4 tot 5 mm normaal is. De gynaecoloog heeft gezegd dat ik mij niet ongerust hoeft te maken. Dit komt vaak voor in de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap kan het vanzelf goed komen (ik heb ergens gelezen op een site dat dit gebeurt in 39% van de gevallen) of na de geboorte (50%). Bij 10% van de baby's blijft de nierbekkens vergroot. Mocht het zo zijn dat de nierbekkens verwijd blijven, dan is het nodig dat de baby na de geboorte antibiotica krijgt toegediend, zodat er geen blaasontsteking (of nierbekkenontsteking) zal gaan optreden. Ook zal in de eerste week na de geboorte de baby onderzocht moeten worden door een kinderarts en zal er een echo gemaakt worden van de niertjes. De gynaecoloog vertelde dat ik gewoon thuis zou kunnen bevallen. Het ziekenhuis zou vóór de bevalling contact opnemen met de verloskundige en haar dan instructies geven wat betreft antibiotica. Ikzelf zal nog tweemaal een echo krijgen: in week 27 en in week 32. Toen ik hoorde dat de nierbekkens vergroot waren, maakte ik mij toch wel ongerust. Nu kan ik het een beetje van mij afzetten, maar tegen de tijd dat ik de echo krijg zal ik best wel weer wat gespannen zijn. Hopelijk is de verwijding niet groter geworden. Groetjes Carina.
hoi meiden, bedankt voor jullie reacties! Ik ben betreft de niertjes nu iets gerust gesteld. ben bij de eigen gyn geweest en zij heeft me iets meer uit kunnen leggen. vaak verdwijnt dit inderdaad in de zwangerschap en mocht dit niet gebeuren dan krijgt ons kindje inderdaad antibiotica om blaasontsteking en nierbekontsteking tegen te gaan en gaan ze verder kijken. vaak is ab alleen genoeg, maar heel soms is er een operatie nodig. Maar zij is erg positief gestemd en houd de niertjes ook xtra in de gaten nu. ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen, omdat darryl* met de kz is geboren. maar ik baal er wel van. het is niet ernstig en levensbedreigend, maar ik had gewoon graag voorzo ver mogelijk onbezorgd zwanger willen zijn en een onbezorgde kraamtijd willen hebben. dat heb ik bij allebei mijn mannekes moeten missen. ik weet overigens niet of ik een jongen of een meisje krijg.