ik was bij de verloskundige en die vroeg mij of ik een npm wilde ik zei gelijk nee dat hoef niet, maar nu twijfel ik toch. bij mijn dochter hebben ze het er nooit over gehad dus ik wist er eigelijk ook niks van. ook denk ik dat je dan onnodig ongerust gaat maken omdat ze dan ook zeggen bv kans op 1 op 250 ofzo mijn zus zei gelijk moet je doen maar wat is jullie menig en zijn er vrouwen online die ook de npm hebben gedaan groetjes van patricia
Hoi, Wij hebben hem net gehad vanochtend en de nekplooi was 1.7 mm dus ok maar het is afwachten op de combinatie met de bloedtest. Ik zit er niet zo over in op een of andere manier. We zagen het kindje spartelen, alle fingers zaten er op en het ruggengraat was mooi aangelegd. Maar het is voor iedereen anders denk ik. Maar ik zie dat je 29 bent? De VK zei vanochtend dat ze me nog jong vond en dat er waarschijnlijk niets aan de hand zou zijn en ik ben bijna 34! Ik kan geen keuze voor je maken. Ik zou zeggen, als down niet in jouw of je partners familie zit en je bent gewoon gezond etc. zou ik het met 29 jaar niet zo snel doen. Succes met je beslissing! Marijn
nou ik heb hem wel gedaan omdat mijn vriend het graag wilde. nu hebben we vandaag de uitslag gehad en hebben we een verhoogde kans van 1:50. ik ben 22 dus normaal gesproken had ik het NOOIT gedaan. nu moeten we gaan nadenken over de vruchtwaterpunctie. zijn er hier vrouwen die deze gedaan hebben? ik wil er zoveel mogelijk over weten!
Of je nu jong of oud bent, of Down nu in de familie zit of niet: iederéén heeft er kans op. Ik heb die metingen laten doen bij alle 3 en geen verhoogde kans. Ik had niet eens de keuze, mijn gynae stond erop die test te doen.
Dat is niet helemaal waar want hoe jonger je bent hoe minder kans je hebt om een zo'n kindje te krijgen... en de uitslag is niet eens 100% dus dan vind ik het een beetje duur om het te doen.... ( sorry das mijn mening )
Hier een leek op dit front... , maar zie dat winnythepooh spreekt over een beetje duur om te doen!? Moet je zo'n onderzoek zelf betalen dan?... Of hangt het af hoe goed aanvullend verzekerd je bent? Zelf heb ik nog niet hiermee te maken gehad, maar gevoelsmatig (zoals ik het nu voel..los van m'n leeftijd) zou ik het zelf wel laten doen. Liefs Mirre
Hi Mirre ik heb gelezen dat je boven de 36 jaar het onderzoek vergoed krijgt anders moet je hem zelf betalen en ik geloof dat dat 136,95 euro kost. Heb ik in een folder van de verloskundige gelezen. Het ligt niet aan je verzekering. Hij word nooit vergoed onder de 36 GR, Sandy
Het wordt nog wel gedaan en iedereen wordt het aangeboden als het goed is. Het wordt inderdaad niet vergoed, ik geloof dat het zo'n 100-120 euro kost.
Wij zouden het laten doen, maar omdat ik af en toe oud bloed ben verloren 2 weken terug en deze week weer, krijgen we nu een eerdere echo en laten we de npm aan ons voorbij gaan. Bij onze vk kreeg je de keuze of je het wel of niet wilde en zover ik het weet word het door CZ vergoed. Ik vind nu het zien van een hartje belangrijker dan een dunne of dikke nekplooi.
Pas vanaf 36 jaar wordt het standaard vergoed. Wij hebben heel bewust gekozen om het niet te doen. Vooral omdat de uitslag een kans op is. Een nekplooimeting, zelfs in combinatie met bloedonderzoek, geeft geen 100% uitslag. En dan krijg je van die stress als kimkivits aangeeft. Kan me voorstellen dat het je zwangerschap in een heel ander daglicht zet.
Ik heb het bij mijn zoontje wel laten doen, maar dat was ook meer omdat ik erg angstig was dat het mis zou lopen, omdat ik een halfjaar ervoor een mk had gehad. Nu doe ik het niet, ik vertrouw erop dat ook dit kindje weer gezond is.
net zilveren kruis gebelt het word inderdaad niet vergoed, behalve als je een bewijs van de dokter hebt dat het echt nodig is en dan kan je ook alleen uit 7 ziekenhuizen kiezen waar je de npm kan laten doen. dus wij wachten ook tot de 20 weken echo groetjes van patricia
Ja dat klopt ik vind het inderdaard te duur om te doen omdat ik te horen heb gekregen van de VK dat de uitslag toch niet 100% zeker is dus miss maak je je na de uitslag de rest van je zwangerschap alleen maar zorgen terwijl dat niet nodig is en dat is toch ook niet leuk? MIss dat mijn mening egoistische overkomt maar zo bedoel ik het niet hoor.....
Hey, Wij hebben de keus gemaakt om het wel te doen. En ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet beslissen. Als je al zover bent om het te doen denk ik dat je daar ook wel 140,- voor over hebt toch. Het blijft idd een kans berekening. Hoe ouder je bent hoe groter die KANS wordt . (hoeft niet zo te zijn) maar ze zijn er nu eenmaal achter dat vrouwen boven de 35 eerder een kindje met downsyndroom krijgen. Ik respecteer daarom ook ieder zijn keuze. liefs sancho
Ik schrik er erg van dat een gynae er op staat dat je zo'n test laat doen. Ik vind het testen nl. niet niks en iets waar je van te voren goed over na moet denken: Want wat nu als je een verhoogde kans blijkt te hebben op down van 1 op 100; dit zeker kan weten door een vlokken test met een kans van 1 op 200 dat je (gezonde) kindje dit niet overleeft... maar waarbij als je het niet doet je maanden in de stress zit wat ook niet goed is voor het kindje... daar moet je van te voren dan wel even bij stil staan. Bovendien denk ik wel eens; natuurlijk wil je een mensje op de wereld zetten met voldoende waarde van leven .. maar een test voor down zegt hier helemaal niks over in mijn beleving: een 80 jarige met een niveau van 2 jaar heeft wellicht deze waarde niet? (durf ik niet te zeggen?).. maar er zijn voldoende kinderen met down die wel een goed en redelijk normaal leven hebben. Plus nog eens dat als je weet dat het geen verhoogd risico heeft voor down.. dan kan er nog zoveel mis zijn... Ik heb er dus voor gekozen dat dit soort testen van mij niet hoeven; Pas als een test kan bepalen of je wel of niet een kindje krijgt met voldoende waarde van leven (daar gaat het voor mij om) laat ik het doen!
Mijn verloskundige bood het ook aan, en met die nekplooimeting kunnen ze alleen de kans berekenen op een kindje met down syndroom. Mijn vriend en ik hebben het al voor dat ik zwanger was erover gehad dat we ook een kindje met down kunnen krijgen en wat we dan zouden doen. we waren er allebei voor om een dergelijk kindje gewoon ter wereld te laten komen. Omdat down kinderen een prima leven kunnen hebben. daarbij heb je met de nekplooimeting nooit een garantie, maar een kans, dus een keuze voor een abortus kun je mijns inziens daar niet op maken omdat je het gewoon niet zeker weet. en iemand anders zei het al misschien maak je je heel erg zorgen en dan is er niks aan de hand. Wel hebben wij ja gezegd tegen de screeningsecho, dit is meer om hartproblemen te constateren. In het geval van een hartafwijking moeten baby's vaak direct geopereerd worden en in dat geval zijn we graag voorbereid. En wat ze zeggen klopt, boven de 36 wordt het vergoed, en daaronder is het rond de 140 euro.
Hallo allemaal... Ik twijfel ook heel erg wat we moeten doen. manlief wil het wel en ik wil het niet! Gelukkig heb ik nog ff om erover na te denken! x
kim wat lees ik nou! schrik een beetje. Maar laat je niet gek maken het is maar een kans op he. groetjes las