Niet 1 'tic', maar wel 4! (8 jr.)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RianneD, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RianneD

RianneD Actief lid

25 nov 2006
    252
    0
    0
    Hallo,

even een vraag.....

Ik weet dat ik vroeger op school een tic had, namelijk heel hard knipperen met mijn ogen, maar dit was van korte duur en als ik erop lette deed ik het niet. Nu heeft mijn zoon van bijna 9 er wel 4! Zomaar uit het niets! Ook raar knipperen met zijn ogen, echt elke 5 seconden zijn keel licht schrapen, een raar geluid maken uit zijn mond/neus, en echt de hele tijd zijn bovenlip een soort omhoog richting neus en dan blazen. Gek word ik ervan! Het mooist zijn nog de combi's die hij maakt! Als hij dat doet heb ik vaak het idee dat hij niet helemaal spoort (sorry voor de woordkeus maar vind het echt zo raar!) Als ik er wat van zeg word hij boos en zegt hij dat hij dat niet doet, alsof hij het zelf niet door heeft. Heb al gezegd tegen hem dat als hij niet ophoud ik hem ga laten onderzoeken (gekscherend uiteraard maar soms meen ik het). Schaam me er gewoon voor om met hem ergens heen te gaan! Waar kan dit door komen? Wat moet ik hier nou mee? Hij is 100% gezond dus waarom dit nou?

2. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Hai,

Nou heb ik absoluut geen ervaring hier mee hoor.
    Maar ik zou het lekker met rust laten.
    Gewoon negeren dat hij dat soort dingetjes doet.
    Ik denk dat jij je er veel drukker om maakt dan andere.
    Jij hebt het idee dat straks iedereen erop gaat letten, maar waarschijnlijk zal jij de eenige zijn die het opvalt.
    Tegen hem zeggen dat hij zoiets niet moet gaan doen zorgt er waarschijnlijk voor dat hij het alleen maar vaker gaat doen.
    Hij krijgt er nu toch ook jou aandacht mee.
    En merkt dus ook duidelijk dat jij er behoorlijk mee zit.
    Je wilt niet dat je kind straks een minderwaardigheids comlpex krijgt omdat zijn mam's vind dat hij iets mankeert.
    Elk kind gaat op bepaalde leeftijden door verschillende fases.
    Wie zegt dat dit niet gewoon een fase is van hem waar hij door heen gaat?
    Echt waar....maak je niet druk!
    Het is gewoon een jongen van 9...en alle kinderen hebben wel hun rariteiten.
    Ik zou er gewoon lekker om lachen....en verder gewoon laten rusten!
    En vooral niet je kind laten denken dat hij raar is!

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Idd negeren, mijn zusje en broertje deden ook echt de gekste dingen (vroeg me idd af of ze wel goed bij hun hoofd waren) :oops: Na n paar weken deden ze het niet meer.

4. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    als je deze 'tics' gaat verbieden, komen er wel weer ander misschien nog irritantere tics voor in de plaats.

ik heb 2 neefjes met tourette, die hebben ook tics.
    nu wil ik niet zeggen dat jou zoontje ook tourette heeft!
    maar verbieden heeft dus geen zin. ze moeten het op een of andere manier toch kwijt!

5. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    mijn dochter had ook van die tic's ze hebben bij haar ongeveer een maand of 8 geduurt....ze is nu 10 en het is weg...

ze bewoog de ganze tijd met dr vingers en dr tenen, en trok met dr neus...zelfs in de slaap...ik werd er helemaal gek van...

heb het genegeerd en ineens was het er niet meer...

6. hardloper

hardloper Niet meer actief

ik zou hem gewoon laten onderzoeken en er niet gekscherend over doen. je moet je er niet voor schamen, als hij gille de la tourett heeft is dat al triest genoeg, dan zit hij niet te wachten op een moeder die zich voor hem schaamt. en die tics kunnen ineens opkomen. heeft alles te maken met spanning en veranderingen. Ik zou het niet negeren, als het tourette is kunnen ze wat voor hem doen. Als het echt niets is dan weet je dat in elk geval, dan weet hij in elk geval dat zijn moeder hem wel serieus neemt.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik had vroeger ook wel een keer een tic.

Met mijn haren om mijn vinger draaien, of alleen maar tussen de stoep tegels lopen en niet op het randje. Een miljoen keer mijn handen wassen.

Ook rond de leeftijd van je zoon.

Lastig, want het kan gewoon over gaan. Maar er kan natuurlijk ook gewoon iets zijn waar hij bang voor is, of een lichte vorm van tourette.

Vraag het gewoon je huisarts eens, gewoon via een telefonisch consult.

8. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    Ik heb zelf ook tics. Vroeger als kind had ik ze ook. Wel andere dan nu. Het word bij mij erger als ik gestresst ben. Ik heb mezelf nooit laten onderzoeken. Vroeger had ik ook nog mijn neus optrekken als een konijntje. Ik vond dat zo erg dat ik er echt op ging letten. Die heb ik afgeleerd het vervelende ervan was wel dat ik er andere voor in de plaats heb gekregen.
    Bij mij zijn het mijn vingers knakken en altijd bewegen. Mijn nek bewegen omdat ik anders jeuk krijg :confused: .

9. bleu

bleu Actief lid

2 apr 2008
    455
    0
    0
    Hoi, hoi,

Mijn dochter heeft ook zo'n tic gehad, toen zij 7/8 jaar was.
    Ook ik vond het heel vervelend.
    In het begin heb ik er niks van gezegt tegen haar.
    Nadat ze het bijna een jaar deed heb ik mijn dochter er wel steeds op aangesproken als ze haar rare tic deed. Gewoon rustig van " meid je doet het weer". Zij had het zelf ook vaak helemaal niet door.
    Na een haljaar was ze er helemaal vanaf.

Misschien kan je je zoon opnemen (op je mobieltje bv) als hij het doet zodat hij het terug kan horen/ zien.
    Dan kan je erover praten. Zeg dat je hem wilt helpen en dat jij het voortaan zegt wanneer hij zo'n raar geluid maakt, zodat hij het door krijgt en er zelf op gaat letten.
    Suc6

Deel Deze Pagina