Dilemma!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Friesin, 14 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    He dames!

Al bijna 1 jaar lang heb ik last van een slaapprobleem. Mijn probleem is het inslapen na een nachtelijk plasbeurtje. Uiteraard ben ik hiervoor naar de huisarts geweest. Hij heeft me ontspanningstips en kalmerende slaappillen meegegeven.

Beide hielpen niets. Maar uiteindelijk heb ik mijn slaapprobleem zelf doorbroken en kon ik weer goede nachten draaien.

Nu ben ik bijna 28 weken zwanger en komen mijn slaapproblemen weer terug. Wederom hetzelfde probleem! Geen slaap kunnen vatten na een nachtelijk bezoekje aan het toilet. Nu al een aantal weken. En omdat mijn buik meer en meer in de weg begint te zitten, worden mijn nachten alleen maar korter. Onderhand lig ik vaak rond 21.30 al op bed om er voor te zorgen dat ik in ieder geval zo'n 3 tot 5 uur slaap. Meestal moet ik tussen 02.00 en 03.00 er uit om te plassen. Na 20.00 drink ik geen druppel meer.

Omdat ik na een paar uur slaap, vaak last krijg van mijn rug heb ik een voedingskussen aangeschaft. Dit lijkt de ene keer te helpen en de andere keer weer niet. Geen touw aan vast te knopen dus..

En dan zou je dus kunnen adviseren om een middagdutje te gaan doen, maar ik werk 4 dagen in de week van 10.00 tot 18.00. 07.30 op en 19.00 thuis. Ma t/m woe en vrijdag. Best wel lange dagen als je niet heel goed slaapt. Dat begint me nu ook aardig op te breken. Ook al heb ik al een half uur extra pauze.. Ik werk als verkoopmedewerkster in een kledingzaak. En maak veelal gebruik van een kappersstoel, die voor mij binnen is gekomen.

Wij zijn zwanger geraakt via ICSI en het voelt zo tegenstrijdig om toe te geven dat ik het zo niet langer trek. Het is zo bijzonder en een voorrecht om eindelijk mee te mogen maken dat we zwanger zijn en om onze kleine meid te voelen groeien in mijn buik..

Ik wil jullie graag vragen of tips of ervaringen.
    Vond het eigenlijk ook al heel fijn om dit even van mij af te schrijven.

Uiteraard wil ik aankomende week in gesprek gaan met mijn filiaalmanager.

Wie weet hebben jullie nog tips en argumenten die ik mee kan nemen tijdens het gesprek. En wat jullie zouden doen. Halve dagen gaan werken of helemaal in de ziektewet.

Alvast bedankt voor het lezen, meedenken en antwoorden :)

Groetjes Friesin:)

2. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Wat vervelend dat je zo slecht slaapt.

Zelf heb ik een ziekte waarvan slapeloosheid een symptoom is.
    Ook tijdens mijn zwangerschap sliep ik vaak bijna niet.
    Nachten met meer dan 3 uur slaap waren zeer uitzonderlijk.
    Persoonlijk ben ik gewoon doorgegaan. Ritme en structuur werken uiteindelijk voor mij het beste. Maar ik kan me voorstellen dat het je (te) zwaar valt.

In jouw geval zou ik niet volledig ziek melden. Probeer eerst bijvoorbeeld halve dagen te werken of meer pauzes te nemen.
    Of bijv 1 dag minder werken? Hoewel halve dagen dan misschien beter werken voor je.
    Mocht het alsnog niet gaan dan heb jij je goede wil getoond en kun je Geheel de ziektewet in.

3. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Dankjewel Sophie voor je reactie!

Knap dat je hebt geleerd om met je slaapprobleem om te gaan.
    Je moest waarschijnlijk ook wel..

Ik wil ook het liefst idd halve dagen gaan werken. Ik heb ook al een adviesbrief mee gekregen van de vk om meer pauzes en of halve dagen te gaan werken. Toen ben ik voor meer pauzes gegaan, vooral voor het gemakt voor de werkgever. Nu wil ik idd voor de halve dagen gaan. Ik zou ook idd, 1 dag minder kunnen gaan werken, maar omdat ik in de middag vaak behoefte heb om te gaan slapen, lijkt me het beter halve dagen te gaan pakken. Juist wanneer ik slecht geslapen heb, is de behoefte aan een middag dutje erg groot!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je geeft nu zelf al de oplossing aan. Ik zou in overleg met de arbo-arts voor halve dagen in de ziektewet gaan.

5. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Dankjewel Hopmarjanneke!

Uiteraard zal de arbo arts ook wel te pas komen. Eerlijk gezegd weet ik precies wat ik wilen hoe ik me daarbij voel, maar soms kan de kijk van een ander heel verfrissend zijn. Daarom open ik dit onderwerp ook. Tevens is het ook fijn om je verhaal te mogen doen op dit forum:)

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    Hoi! Hier geen slapeloze nachten maar lichamelijk zwaar werk in de verpleging en ik trok t ECHT NIET. Doodmoe, harde buiken etc. Ik ben halve dagen gaan werken en vervangend werk, maar dat is voor jou misch niet nodig als je nu veel kan zittenwel. Ik vond t ideaal. Ik was om2 uur thuis, niet compleet gesloopt van mn werk en ging dan lekker slapen. Zo bleef ik na t eten nog even wakker en was ik de volgende dag niet helemaal gesloopt.
    Helemaal stoppen zou ik nietdoen zolang t gaat. Ik zit verplicht stil v.a. 28 weken en ben t echt heel erg zat! Als t niet gaat gaat t natuurlijk niet maar ik zou t eerst even proberen. Ik vond t echt een enorm verschil!

7. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    @Ukkie,

idd.. Moet er ook echt niet aan denken om nu al thuis te zitten! Was ook meer benieuwd wat jullie bevindingen, in het volledig in de ziektewet gaan, zijn :)

Halve dagen moet in principe goed zijn! Aangezien ik dan in de middag bij kan slapen.
    Als er gelegenheid is om te zitten, dan probeer ik dat ook zo veel mogelijk te doen.

Zodra ik in de ziektewet zit kan ik deels plaatsvervangend werk doen. Administratief werk bv.

Deel Deze Pagina