hier moeten ze ook aan tafel blijven zitten totdat iedereen klaar is met eten! je kan toch niet kind 1 omdat hij niet wilt eten ( terwijl jij een uur in de keuken hebt gestaan ) van tafel laten gaan, en laten spelen terwijl kind 2 nog heerlijk aant eten is ! .. sorry maar dat vind ik ( IK PERSOONLIJK ) niet kunnen... als onze zoon vind dat hij klaar is prima, gaat zijn bordje weg .. maar hij moet wel blijven zitten totdat we allemaal klaar zijn .. ja ja mits het niet uren duurt .. we maken er ook meestal een gezellige boel van .. eten op tafel opscheppen, en kijken wat ze willen .. maar blijven zitten tot we klaar zijn echte tips heb ik niet voor je je zult ze wel allemaal geprobeert hebben * hem mee de tafel laten dekkem * hem zelf laten kiezen hoeveel hij van alles eet * hem op een grote mensen stoel zetten toi toi toi iig
wij hadden onze dochter altijd met een tuigje vast in de triptrap om te voorkomen dat ze er uit zou klimmen, toen zde beugel er af ging hebben we het tuigje er nog aan gelaten, ze was niet anders gewend en bleef dan ook keurig zitten. toen het tuigje er af ging ook geen probleem met zitten blijven, ze mag wel altijd mee naar de keuken om het toetje te halen, na die beweging kon ze het prima redden tot na het toetje.
Ons zoontje zit in een stoelverhoger waarin we hem vast kunnen zetten. Overigens blijft ie altijd aan tafel zitten, hij gaat in ieder geval niet uit zichzelf van de stoel af als ie die mogelijkheid zou hebben. Hij blijft aan tafel zitten tot we allemaal klaar zijn met eten, ook al is ie zelf al klaar of hoeft ie niet te eten.
Oooh! Ik zie dat ik nog helemaal niet gereageerd heb op jullie berichten, sorry! Dankjullie wel voor de reacties. Uit principe willen wij dat Jesper tijdens het eten, in ieder geval de eerste 10 minuten, aan tafel komt zitten. Tuurlijk, hij is pas 2. Maar als we het nu goedkeuren dat hij lekker speelt als wij eten, denk ik dat het steeds moeilijk af te leren is als hij ouder is. Wij vinden het eten 'het' moment van de dag dat we even met z'n allen samen iets doen. Dat moment koesteren we en vinden we gewoon erg belangrijk... We hebben het als volgt aangepakt en dat verliep prima. Hij wilde niet aan tafel en werd hysterisch toen hij dat van ons toch moest. "Niet eten, niet eten!" Ook toen ik hem duidelijk maakte dat hij niet hoefde te eten, maar er wel gewoon bij moest komen zitten, bleef hij boos. Ik heb hem de keuze gesteld: of op de gang, of aan tafel. Resultaat dat we de eerste avond tien minuten bezig zijn geweest hem terug op de gang te zetten. Maar na tien minuten wilde hij toch aan tafel. We hebben hem flink gecomplimenteerd en leuke 'spelletjes' aan tafel gedaan. ("Jesper waar is de ....? en hij geeft telkens antwoord). Dat vond hij erg leuk! De volgende dag wilde hij weer niet aan tafel, maar toen ik voorstelde dat hij dan maar op de gang moest gaan zitten, gaf hij direct toe. Vanaf de derde avond, wil hij uit zichzelf al aan tafel en hebben we het altijd gezellig. Ook al eet hij niet of nauwelijks tijdens het avondeten. Hier is dus gelukkig de rust en gezelligheid tijdens het eten terug gekeerd. Erg fijn. Nu nog hopen dat hij ooit een keer groente gaat eten
Sorry hoor, maar je hebt je zoon met straf gedwongen om ergens te blijven zitten omdat jij dat zo'n gezinsmoment vindt en wilt blijven koesteren? Hij MOET dus gezellig zitten doen voor jou?
Waar zou je tweede kind dan last van hebben als ie toch heerlijk aan het eten is? Ik zie het verband niet eerlijk gezegd..
Wij doen het een beetje andersom. Als je niet wil eten, hoef je ook niet gezellig aan tafel te zitten. Finn is erg driftig (al meerdere topics over geweest...hahaha) wij hebben er echt een poos een strijd van gemaakt. Je moet aan tafel zitten en je moet eten. Dit werkte totaal averechts. Sowieso als wij gaan eten, is hij daar nooit klaar voor. Hij kan niet zomaar van de ene activiteit overgaan in de andere (gaat veel te snel). Eerst werden we boos. Nu laten we hem even, scheppen zelf het eten op. En vragen nog eens of hij komt. Als hij nee zegt, prima. Wij aan tafel, zeggen dat het lekker is, dat we lekker wat drinken en dat we straks een lekker toetje hebben. Dan komt ie dus uit zichzelf, zonder strijd. Als hij klaar is met eten, wat meestal wel lang duurt, mag hij weg. Als hij niet meer wil eten, prima, dan niet. Maar papa en mama eten wel een toetje. En daarvoor moet je aan tafel zitten. Als hij dus niet wil eten hoeft hij echt niet aan tafel te zitten. Want dan is het alles behalve gezellig!
Zie mijn post op pagina 2. Ben het helemaal eens met TS. Aan tafel eten hoort er hier ook helemaal bij.
Dat is iets anders, hier wordt ook alleen aan tafel gegeten. Aan tafel gedwongen blijven zitten, zonder te eten vind ik iets heel anders. Ik slaap ook alleen maar in ons bed, maar zou het toch verschrikkelijk vinden als mijn man mij zou DWINGEN om in bed te blijven liggen (uitgeslapen en wakker) net zolang totdat hij zin heeft om zelf te slapen.
Hahaha...goed voorbeeld. Zo zie ik het ook namelijk! Dan is het niet gezellig meer, maar een verplichting.
Ik maak er ook geen strijdt van meer. Ik zeg ook wel eens mijn zoon moet klitterband onder zijn kontje hebben! zodat hij eens blijft zitten. Mijn zoon is een heel beweegelijk iemand. Als hij zijn eten op heeft dan mag hij van tafel af van mij, sindsdien geen strijdt meer. en meestal speelt hij even en komt na 2 minuten weer gezellig bij mij aan tafel zitten tot ik het op heb en dan ruimen we samen de tafel af.
Hier vanaf een maand of 9 gewoon aan tafel gezet en pas als wij klaar zijn mogen ze ervan af, pech voor hun als hun niet willen eten, of je eet gezellig mee of je eet niet maar blijft wel zitten (vaak kiezen ze hier dan uiteindelijk toch voor het eten ) Ik vind het gewoon goed fatsoen om je kind te leren om te blijven zitten maar ik ben hier al wel vroeg mee begonnen en leg ook uit aan ze dat dat wel zo netjes is. Wij hebben hier eigenlijk nooit geen echte problemen mee gehad, wel fases en dan gewoon volgehouden en nu vanaf 2,5 jaar) vragen ze netjes of ze van tafel af mogen wanneer we allemaal klaar zijn. Noem me streng ik vind dit eigenlijk heel normaal en wel zo netjes eigenlijk..
ja maar daar leer je toch niets van behalve dat je niet weg KAN, ze zouden juist graag aan tafel willen zitten, wij vertellen altijd van alles aan tafel, maken het gezellig maar als bij een of andere fase ze even niet willen houd ik wel consequent vol, nu wint het stoeltje en niet de mama dus volgende keer krijg je geheid weer dezelfde problemen.. jij moet hem gewoon terug blijven zetten, niet boos maar gewoon zonder iets te zeggen, al moet je 100 keer terug wel volhouden natuurlijk.
Ik vind het wel logisch dat een kindje moet blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Moet mijn zoontje ook. De vergelijking met het bed gaat m.i. niet op, want jij bent geen kind. Een kind moet nu eenmaal wel eens dingen doen die ze niet willen doen en ze moeten ook leren zich aan regels te houden. M'n zoontje moet gewoon leren dat er vaste tijden zijn voor het eten en dat hij tijdens etenstijd aan tafel hoort te zitten. Of hij eet of niet beslist hij wel zelf, maar hij hoort erbij dus hij zit er gewoon bij. Ik zie het anders al voor me in een restaurant als ie wat ouder is.. gaat ie dan ook van tafel af omdat ie niet wil eten? Gezellig voor de andere gasten.. Soms vraagt mn zoon na 3 keer roeren in zn eten al om zn toetje, dan zeg ik dat ie zn toetje krijgt als papa en mama ook klaar zijn met eten. Lijkt me niet meer dan normaal. @TS: fijn dat het opgelost is. Mijn eerste gedachte was eigenlijk: zet hem in een kinderstoel waarin ie nog wel vast zit! Dan is de verleiding om weg te lopen ook meteen weg en als hij wat ouder is kun je de regels beter uitleggen.
Ik vind het ook vreemd dat kinderen rondlopen als we aan tafel zitten om te eten. Ons zoontje is net 2, maar blijft ook aan tafel. Als ze op een kdv zitten moeten ze toch ook blijven zitten? Mits er een langzame eter bij zit. Is misschien een enkele keer geweest dat hij tafel af wilde. Maar uitgelegd dat hij eraf mag als papa en mama klaar zijn. Hij wil wel graag een toetje, dus nu is het 'mama bijna klaar'? Want dan krijgt hij een toetje en daar doet hij het langste over.. We eten dan ook geen uren en als wij natafelen, dan mag hij er natuurlijk ook al af. maar spelen onder het eten? Nee, dat vind ik dan weer niet netjes. Wanneer leer je ze dan dat ze netjes moeten wachten? Als ze 10 of 18 zijn?
Tuurlijk zitten ze bij het kdv met zn allen aan tafel. Maar echt niet een uur, zoals wij soms bij het avondeten. En op het kdv zitten ze toch ook niet allemaal slaafs te wachten tot de ander klaar is. Dan zinge ze liedjes of doen ze spelletjes. Dus dat is niet hetzelfde als moeten wachten, omdat moeders/vaders het gezellig vindt... Ik heb dus liever dat het 10 minuutjes gezellig is aan tafel en dat hij daarna gezellig blijft, dan dat het een uur strijd is, omdat hij perse moet blijven zitten, omdat ik dat wil! Maar bij Finn is het ook vaak hebt begin wat hij niet wil, en dan als hij eenmaal doorheeft dat we aan het eten zijn, komt ie ook. Hij kan zijn activiteit moeilijk loslaten, zeg maar! Haha!
hier ook niet meer dan logisch dat de kids aan tafel blijven zitten zolang het etenstijd is. wel eten of niet eten, als het etenstijd is dan kom je aan tafel zitten. wel mogen ze bij ons een boekje oid aan tafel lezen, dit bevordert het eten vaak ook (beetje afleiding) poosje terug voerde onze oudste ook een hele strijd om niet aan tafel te willen zitten, hier heel consequent in gebleven dat ze in ieder geval erbij moest komen zitten. ik ken haar een beetje, anders gaat ze nooit meer aan tafel komen eten! en ja, ik vind het gewoon een fatsoensnorm dat je met elkaar aan tafel zit tijdens het eten! o ja, en natuurlijk als we een keer extra lang tafelen of natafelen dan mag ze natuurlijk na een poosje wel gewoon van tafel!
mijn dochter zit ook aan tafel tot iedereen klaar is met eten maar hier duurt het eten ook niet langer dan 20 a 30 minuten. als wij een keer heel uitgebreid zitten te tafelen met vrienden en het duurt meer dan een uur dan mag ze van mij rondlopen.
Eten jullie een uur?! Nou wij niet hoor... Maar op het kdv duurt het ook wel bij elkaar 45 min hoor. En spelletjes spelen doen ze ook niet onder het eten.. Kletsen wel, maar dat doe je zelf ook aan tafel neem ik aan?! Gezellig kletsen of gek doen tussendoor. Kinderen moeten toch af en toe iets? Nog zoiets met een beker drinken lopen, dat mag hier ook niet. Hij moet even gaan zitten. Is toch ook gewoon zo'n ongeschreven regeltje? Of even wachten als mama praat enz enz...