Stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nies, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nies

Nies Lid

2 sep 2008
    6
    0
    0
    Moeder
    amersfoort
    Ik geef nu al 4 weken borstvoeding.
    Alleen doet het nog steeds ontzetten veel pijn.
    Ik wil graag beginnen met afbouwen en beginnen met kv.

Hoe doe ik dat?
    Wat is de beste manier om het rustig te afbouwen.

Ik ben al begonnen om rond 00.00 kv te geven maar meestal na kv wil mijn kleine niet meer slapen en wil meestal nog meer. Ik geef hem dan bv 10 min.

hij weegt 4 kilo en hou me aan ml wat hij moet hebben?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nies,

Voor het afbouwen van de borstvoeding verwijs ik je nu (gezien het tijdstip en de nog opentaande mails) even door naar de volgende link.
    http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... /tips.html

Daarins taat heel duidelijk beschreven hoe je het afbouwen aan kan pakken. Als je daar nog vragen over hebt dan mag je die natuurlijk wel stellen.

Het is goed dat je al een voeding vervangt door KV. Ik kan me voorstellen na het lezen van je stukje, dat je al 4 weken met pijn voedt, dat je kindje nu 4 kg is, etc. dat het voeden de afgelopen 4 weken niet echt optimaal is verlopen (anders had het geen pijn gedaan). Het kan dus goed zijn dat hij nu even wat meer KV wil hebben om met zijn gewicht even goed bij te trekken (als je snapt wat ik bedoel) Dat kan dan ook verklaren waarom hij nu even wat meer wil dan de voorschreven hoeveelheid. Ik denk dat wanneer hij lekker op gewicht is hij ook beter in het voorgeschreven schema past met de hoeveelheden.

Als je vragne hebt over de KV, merk, hoeveelheden etc. dan kan je daarvoor terecht bij het CB of hbij je apotheek.

Als je ziet dat hij last blijft houden van de KV overleg dan of een ander merk of eventueel hypoalergene voeding beter is.

Succes met het afbouwen en blijf vooral genieten van je mannetje

Ilse

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Nies,

Ik lees net nog even een ander onderwerp van je terug. Daarin geef je aan dat je mogelijk wel veel melk hebt. Als je gaat afbouwen let dan heeeeel erg goed op je borsten. Je zit nu niet te wachten op een borstontsteking.

Succes

Ilse

4. Nies

Nies Lid

2 sep 2008
    6
    0
    0
    Moeder
    amersfoort
    Beste Ilse

Geluk of ongeluk.

Ben dinsdag met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ik een blinde darmontsteking had. Ben direct opgenomen en geopereerd.

Laatste bv heb ik toen op dinsdag om 2 uur in de middag gegeven. Omdat er geen ander alternatief was omdat ik ontzettend veel pijn leed hebben we onze kleine kv gegeven. die avond heb ik nog gekolft in de ziekenhuis voor de operatie. ongeveer 160 ml.

Na de operarie heb ik aantal x gekolft maar er kwam ontzettend weinig uit. Amper 40 ml. Deze hebben op aanraden van de dokter weg moeten gooien omdat er narcose, antibiotica enzo in zit. Ik mocht een hele dag geen bv geven.

Alleen als ik nu kolf zit er niks meer in. Voel wel stuwing en harde plekken. Ik wil ook geen bv meer geven.

Mijn vraag is of het wel goed voor de kleine is dat we van de ene moment naar de andere naar kv zijn gegaan. Ook drinkt hij nu heel weinig kv. amper 80 ml terwijl hij er meer dan 135 moet hebben.
    Is dit een kwestie van wennen of ben ik fout bezig.
    Zal ik nu de omstandigheid er anders uit ziet door blijven gaan met kv. en de bv helemaal stoppen. Het is niet ideaal.

Mijn cb zegt omdat ik toch aan het afbouwen was om de halve dagen te kolven en dan te stoppen. En omdat de kleine goed groeit is er voor mij geen sprake om met de lactatiekundige in 'aanmerking' te komen. Wat ik ontzettend raar vind.

Ik weet het ook allemaal niet meer?

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nies,

Jeetje joh, wat een rottigheid ineens. Hoe ben je er nu aan toe?

Je gaf eerder al aan dat je wilde afbouwen. Voor je kindje maakt het niet uit dat het van de ene op de andere dag een flesje met KV krijgt. Ik denk dat het weinige drinken eerder te maken heeft met het feit dat er veel voor hem veranderd is. Mama weg, melk weg, alles druk en anders. Dat heeft meer impact als het flesje KV.

Voor wat betreft het afbouwen. Je kan best kolven als je daarmee de harde plekken weg krijgt. Het is belangrijk dat je borsten ook bij het afbouwen goed geleegd worden.

Dat je geen LK mag zien als je kindje goed aankomt vind ik een vreemde strategie. BV is iets waar 2 mensen voor nodig zijn. Problemen en vragen kunnen dus ook bij 2 mensen spelen. Er hoeft niet perse iets met het kindje te zijn om met een BV probleem/vraag te zitten. Mijns inziens is het ook de taak van een LK om iemand wanneer ze er om vraagt te begeleiden met verantwoord afbouwen. Maar goed.

Je moet voroal voor jezelf afwegen wat voor jullie haalbaar is. Als je nog even kolft geeft het voor jezelf ook meer tijd om emotioneel het BV af te bouwen. Nu ging het immers wel wat sneller als dat je jezelf had voorgesteld.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina