Hoi, Ik moet echt even mijn frustratie kwijt. Afgelopen week heb ik gesolliciteerd bij een erg leuk, klein bedrijfje. Het ging om een baan als copywriter/tekstschrijver. Nu is dat mijn grote droom, dus ik was helemaal enthousiast. Degene met wie ik een sollicitatiegesprek had, was ook erg enthousiast over mij, maar niet over mijn uitwerktermijn van DRIE MAANDEN! Dat is ook erg lang als je 't mij vaagt. Nu heb ik vandaag dus te horen gekregen dat ik het niet ben geworden en dat de opzegtermijn de doorslag heeft gegeven. Op zich fijn dat ze me wel wilden hebben, maar erg frustrerend dat het alleen door die opzegtermijn niet doorgaat. Ik baal al sinds ik het gehoord heb en ik moet het echt even kwijt. Hoe lang is trouwens jullie opzegtermijn? Ik werk nu als lerares Nederlands en in het onderwijs is drie maanden heel gebruikelijk. Maar dat maakt het niet minder klote!
In België heb je 6 weken opzegtermijn als je minder dan 5 jaar ergens werkt en 3 maanden, geloof ik vanaf 5 jaar. Dit is toch zo voor een bediendencontract.
3 maanden is idd wel heel errug lang! Ik heb hetzelfde al een keer gehad met mijn opzegtermijn van 2 maanden. Waardeloos is dat!
Goh wat lullig voor je zeg dat je om zo'n reden wordt afgewezen. Al kan ik het natuurlijk ook weer begrijpen van dat bedrijf maar vervelend is het wel. Is het nog een optie om te gaan praten met je huidige werkgever wat er eventueel te "regelen" is? Groetjes Otje
3 maanden is zeker lang. En je hebt dus geen vakantie/overuren meer die je kunt opmaken zodat je daar eerder weg kan?
Als lerares Nederlands heb je geen vakantieuren/overuren dus dat is geen optie. Heb de CAO zo niet in m'n hoofd zitten maar volgens mij klopt die 3 maanden inderdaad als je een bepaalde tijd op een school werkt. Op zich ook wel logisch, want in dit geval is het heel belangrijk dat er vervanging gevonden kan worden en dat is de laatste tijd erg lastig in het onderwijs. Zou die opzegtermijn korter zijn dat wordt 't bijna onmogelijk en je kunt nou eenmaal geen collega wiskunde voor de klas zetten om Nederlands te geven (over het algemeen dan)! En dan heb je weer ouders die klagen dat hun kind zo weinig les krijgt... Dus wel logisch, maar in de situatie van TO erg lastig.
3 maanden is inderdaad erg lang. Vaak is het 1 of 2 maanden. Meestal staat in je CAO 1 maand tenzij anders aangegeven. Balen hoor, maar pas maar op dat je hier in de toekomst niet weer tegenaan loopt. Vooral als het kalendermaanden zijn en je een baan vindt op bijv. de 3e van de maand, dan zijn het bijna 4 maanden.
Bron: CAO voor het onderwijs Klopt dus inderdaad wel als je er langer dan 12 maanden werkt. Om de reden die Minke al aangaf is het ook wel begrijpelijk, maar ik snap meid dat je er vreselijk van baalt! Succes! Josien
ook ik heb 3 maanden opzegtermijn. Werk in de zorg, maar als ik elders heen wil, is het voor mij ook erg lastig! ben dus ook al aan het denken hoe ik dat eventueel in het vat ga gieten, maar voorlopig blijf ik tot na mijn volgende zwangerschapsverlof maar even op mijn huidige stekje...
Bij ons 1 maand,maar als je bij ons je ontslag neemt dan kan je gelijk al je vrije uren opnemen en gelijk dezelfde dag vertrekken.
hier ook 2 mnd, dat vond ik al lang. Ik werkte er al een tijdje (stage) voordat er een contract getekend werd en heb op dat punt ook tegen gesputterd, helaas zonder resultaat.
Je kunt er volgens mij inderdaad gewoon niets tegenin brengen. Het positieve aan mijn verhaal is dan nog wel dat het bedrijf in de loop van 2008 waarschijnlijk nog een tekstschrijver nodig heeft. De eigenaresse van het bedrijfje (ze werkt er nu alleen, vanaf januari met tweeen) vroeg aan mij of ze me dan mocht bellen. Graag zelfs! Toen gaf ze aan dat we elkaar dan ongetwijfeld nog zullen spreken. Maar goed, dat is nog even afwachten. Ze vond het in elk geval voor nu een te groot risico om ineens twee mensen aan te nemen. Dat snap ik ook wel, maar het blijft zuur. Bij een collegaatje van mij is een nieuwe baan pas ook bijna afgeketst door deze lange opzegtermijn. Je zou bijna de neiging krijgen om je baan alvast op te zeggen en dan maar te hopen dat je iets anders vindt.
Ik heb ook 3 maanden. Vind het wel belachelijk dat ze je daarom niet aannemen. Als je echt bij het bedrijf past, wat is dan 3 maanden? Dat ze daar niet op willen wachten zeg... Dan doe je wel heel snel consessies als bedrijf!
ik heb ook 1 maand maar dan wel van de 1e van de maand tot de 1e van de maand. dus als jij op de 10e opzegt is het 1,5 maand