Mijn dochter is 2 weken geleden 1 jaar geworden. Mijn dochter is niet meer in gewicht aangekomen sinds ze 9 maanden oud was. Naar mijn idee eet en drinkt ze goed (ze krijgt ook nog borstvoeding). Het is een redelijk actief meisje die graag het huis verkent. Nu spuugt ze ook sinds begin april ook regelmatig in de avond. Zeker wel 3x per week. Ik snap er niks meer van. CB geeft aan dat ik binnenkort maar weer een keer langs moet komen om te wegen en meten en ging verder niet op het spugen in. In april zijn we al eens bij de huisarts geweest voor het spugen (toen was het gewicht nog niet in beeld) en die zegt dat het erbij hoort bij jonge kindjes. Soms heb ik het idee dat het van melkproducten komt zoals yoghurt of kwark. Kan je daar alleen met spugen op reageren? Ik heb altijd melkproducten gegeten dus ze krijgt het ook al via de borstvoeding. Morgen gaan we sowieso een afspraak maken bij de huisarts. Ik word hier vreselijk onzeker van. Wie wilt er met mij mee denken wat het kan zijn? Of moet ik dit accepteren?
Waarom niet even de melkproducten weglaten uit haar dieet? Ze heeft het niet nodig omdat ze nog bv krijgt. Kan je altijd zien of het verbeterd. Daarnaast idd even langs de huisarts.
Hoe is haar lichamelijke ontwikkeling gegaan in die periode? Kruipt ze veel, staat ze misschien al of loopt ze langs de tafel? Als ze heel actief is zie je wel vaker dat het gewicht wat achter blijft. Melkproducten zou ik als test gewoon even een paar weken weglaten, met een jaar hebben ze ongeveer 300ml zuivel nodig en ik ga er van uit dat ze dat aan moedermelk nog wel binnen krijgt.
Als ze niet zo zou spugen, zou ik ook denken dat het kan horen bij een kind dat zich druk aan het ontwikkelen is. Maar het spugen erbij is wel vreemd dan. Een allergie zou kunnen, dus het is, zeker nu ze via de BV toch nog voldoende zuivel binnenkrijgt, absoluut een idee om koemelk uit haar eigen menu te weren en te kijken of dat iets doet. Let er dan wel op dat ze voldoende vetten binnenkrijgt op andere manieren, want koemelk is erg vet van zichzelf en als je dat weghaalt uit een dieet, mis je dus tegelijk ook een hoop. Goed dat je naar de huisarts gaat. Ik zou zelf daar een testperiode voorstellen: 4 weken koemelkvrij en kijken of ze dan wel groeit en het spugen ophoudt en in de tussentijd alvast een verwijzing naar de kinderarts en daar een afspraak maken, (duurt vaak een week of 4-5 voor je daar sowieso terecht kunt). Komt ze in die periode aan en heb je bevestiging van de allergie, dan kun je de afspraak weer afzeggen bij de kinderarts. Komt ze nog steeds niet aan, dan heb je in ieder geval een veel voorkomende oorzaak uitgesloten en kun je die afstrepen en verder kijken.
Ik zou ook idd even de melkproducten laten staan. Kijken hoe t dan gaat. Mijn zoon had koemelk allergie en naast spugen was hij ook aan de diarree. Alle melkproducten weg gelaten en de klachten waren weg.
Sorry dat ben ik er inderdaad vergeten bij te vertellen. In April heeft ze voor het eerst een toetje gehad waar ik toen dacht dat ze er misschien op reageerde. Direct gestopt met het toetje. Daarna nog wel af en toe gespuugd (dus zonder zuivel) maar wel iets minder. Sinds deze week kreeg ze perongeluk weer yoghurt en pas later is het belletje gaan rinkelen dat het wellicht de yoghurt weer kan zijn. Achteraf bleek mijn man haar yoghurt te hebben gegeven terwijl ik avonddiensten had. Jammer maar helaas. Uiteraard vraag ik me nu af of me niet blind staar op die melkproducten en wie weet schuilt er wel een andere oorzaak achter alles? Roomsoesje, ik heb geen snelle jelle. Ze doet alles op haar eigen tempo. Het is nu vooral nog tijgeren, zitten en op de knieen zitten.
Dat kan natuurlijk, dat het heel wat anders is, maar de enige manier om daar achter te komen, is een aantal weken de melk helemaal weg te laten, (check ook goed verpakkingen van alle producten die je gebruikt!). Als je de melk weglaat en het verbetert niet, weet je iig dat het geen melkallergie is.